Title (en)
Schoenberg – Schenker – Bach. A Harmonic, Contrapuntal, Formal Braid
Language
English
Description (xx)
This article follows on the heels of one by Holly Watkins, who argues that music, “a subsystem of the social system of communication,” can evoke the organic (the bodily and the psychic) not by forming a self-contained unity of parts and whole but through the “internal recursiveness” of musical works, their external “recursiveness vis-à-vis other music,” and – crucially – “the knowingness the music displays toward its own operations.” I adopt the premise that music evokes the organic most vividly not through recursive processes in individual systems but through the as-if intentional integration of such processes in multiple systems, of which I concern myself particularly with the harmonic, contrapuntal, and formal domains (or, more precisely, the motivic). I offer correctives to the organicist theories of Arnold Schoenberg and Heinrich Schenker, which similarly concern these domains, and especially to their reception. And I explore this direction through an analysis of J. S. Bach’s Prelude No. 7 in E-flat major from book 1 of The Well-Tempered Clavier, BWV 852, a singular piece that billows forth like an unfathomable blossom.
Dieser Artikel folgt einem Essay von Holly Watkins, in dem die Autorin argumentiert, dass Musik, »a subsystem of the social system of communication«, das Organische (das Körperliche und das Psychische) nicht durch die Bildung einer in sich geschlossenen Einheit von Teilen und Ganzem, sondern durch die »internal recursiveness« von Musikwerken, ihre äußere »recursiveness vis-à-vis other music« und – was entscheidend ist – durch »the knowingness the music displays toward its own operations« hervorrufen kann. Ich übernehme die Voraussetzung, dass Musik das Organische nicht durch rekursive Prozesse in einzelnen Systemen, sondern durch die quasi-intentionale Integration solcher Prozesse in mehreren Systemen am anschaulichsten hervorruft, von denen ich mich insbesondere mit dem harmonischen, kontrapunktischen und formalen Bereich (oder, genauer gesagt, dem motivischen) beschäftige. Ich biete Korrekturen zu den organizistischen Theorien von Arnold Schönberg und Heinrich Schenker an, die diese Bereiche ebenfalls betreffen, und insbesondere zu ihrer Rezeption. Darüber hinaus erforsche ich diese Richtung durch eine Analyse von J. S. Bachs Präludium Nr. 7 in Es-Dur aus Buch 1 des Wohltemperierten Klaviers, BWV 852, einem einzigartigen Stück, das sich wie eine unergründliche Blüte forttreibt.
Keywords (xx)
musikalischer Gedanke; musical idea; Niklas Luhmann; organisch; organic; gesture; Geste; Entwicklung und Abwicklung; development and unravelling; Motiv; motif
DOI
10.31751/1005
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Matthew Arndt
Editor
Ariane Jeßulat
Editor
Felix Wörner
Licence Selected
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
16
Number
1
From Page
x
To Page
x
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2019
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1063854Handle
DOI
https://hdl.handle.net/11353/10.1063854
https://doi.org/10.31751/1005 - Other links
ISSN
1862-6742 - Content
- DetailsUploaderObject typePDFDocumentCreated20.01.2020 11:49:43 UTC
- Usage statistics--
- This object is in collection
- Metadata
- Export formats
