You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1260167
Title (eng)
English reconsidered
investigating language attitudes of Austrian high school and vocational college students
Parallel title (deu)
Spracheinstellungen von niederösterreichischen AHS und BHS SchülerInnen gegenüber Englisch
Author
Christine Svara
Advisor
Ute Smit
Assessor
Ute Smit
Abstract (deu)
Definition von Attitüde und Spracheinstellungen sowie Motivation in bezug auf das Erlernen einer Fremdsprache. Erforschung von Spracheinstellungen und Motivation bei 15 und 17jährigen SchülerInnen einer AHS und einer BHS mit Hilfe einer Studie. Datenauswertung nach den Kriterien: Schultyp, Alter und Geschlecht. Ergebnisse: AHS SchülerInnen haben regelmäßigeren Kontakt mit Englischen Medien sowie positivere Einstellungen englischsprachigen Menschen gegenüber. BHS SchülerInnen messen Englischkenntnissen für ihre berufliche Karriere mehr Wert bei als AHS SchülerInnen. Jüngere SchülerInnen sind mit dem Englischunterricht zufriedener als Ältere. Mädchen sind ambitioniertere Englischlerner und befürworten Kontakt mit anders sprachigen Personen im Gegensatz zu Knaben.
Abstract (eng)
Defining the concepts of attitudes and language attitudes. Investigating numerous L2 motivation theories and language anxiety. Exploring the various functions of English within Europe. Language attitudes and motivation of 15 and 17-year old students (from a high school and from a vocational college) to learn English were investigated with the help of a questionnaire study. Data analysis was done according to school type, grade and sex. Findings reveal that high school students have more positive attitudes towards English media and people from English speaking countries. Vocational college students are more instrumentally oriented than high school students. Younger students are more satisfied with their English lessons as older students. Girls are more integratively oriented, are more enthusiastic English learners and appreciate meeting people with different mother tongues more than boys
Keywords (eng)
attitudeslanguage attitudesL2 motivationlanguage anxietyfunctions of English
Keywords (deu)
SpracheinstellungenMotivationMotivationstheorienGenderunterschiedeFunktion von Englisch
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1260167
rdau:P60550 (deu)
125 S. : graph. Darst.
Number of pages
133
Members (1)
Title (eng)
English reconsidered
investigating language attitudes of Austrian high school and vocational college students
Parallel title (deu)
Spracheinstellungen von niederösterreichischen AHS und BHS SchülerInnen gegenüber Englisch
Author
Christine Svara
Abstract (deu)
Definition von Attitüde und Spracheinstellungen sowie Motivation in bezug auf das Erlernen einer Fremdsprache. Erforschung von Spracheinstellungen und Motivation bei 15 und 17jährigen SchülerInnen einer AHS und einer BHS mit Hilfe einer Studie. Datenauswertung nach den Kriterien: Schultyp, Alter und Geschlecht. Ergebnisse: AHS SchülerInnen haben regelmäßigeren Kontakt mit Englischen Medien sowie positivere Einstellungen englischsprachigen Menschen gegenüber. BHS SchülerInnen messen Englischkenntnissen für ihre berufliche Karriere mehr Wert bei als AHS SchülerInnen. Jüngere SchülerInnen sind mit dem Englischunterricht zufriedener als Ältere. Mädchen sind ambitioniertere Englischlerner und befürworten Kontakt mit anders sprachigen Personen im Gegensatz zu Knaben.
Abstract (eng)
Defining the concepts of attitudes and language attitudes. Investigating numerous L2 motivation theories and language anxiety. Exploring the various functions of English within Europe. Language attitudes and motivation of 15 and 17-year old students (from a high school and from a vocational college) to learn English were investigated with the help of a questionnaire study. Data analysis was done according to school type, grade and sex. Findings reveal that high school students have more positive attitudes towards English media and people from English speaking countries. Vocational college students are more instrumentally oriented than high school students. Younger students are more satisfied with their English lessons as older students. Girls are more integratively oriented, are more enthusiastic English learners and appreciate meeting people with different mother tongues more than boys
Keywords (eng)
attitudeslanguage attitudesL2 motivationlanguage anxietyfunctions of English
Keywords (deu)
SpracheinstellungenMotivationMotivationstheorienGenderunterschiedeFunktion von Englisch
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1260168
Number of pages
133