You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1261975
Title (deu)
Fernsehsport und Integration
Parallel title (eng)
Television sports and integration
Author
Franz Weissenböck
Adviser
Fritz Hausjell
Assessor
Fritz Hausjell
Assessor
Peter Vitouch
Abstract (deu)
Österreich, Deutschland und die Schweiz sind in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts de facto zu Einwanderungsgesellschaften geworden. In Österreich haben 17 Prozent der Bevölkerung eine Zuwandererbiographie, in Deutschland sind es 20 Prozent und in der Schweiz hat jeder dritte Einwohner ausländische Wurzeln. Die soziale Integration der Menschen mit Migrationshintergrund ist seit den 1990er Jahren ein anhaltendes Thema im öffentlichen Diskurs. In den Sozialwissenschaften bildet die Integrationsthematik seither einen Forschungsschwerpunkt. In der Kommunikationswissenschaft liegt das Interesse auf der Rolle der Medien im Integrationsprozess. Die Frage nach den Auswirkungen der Mediennutzung auf die soziale Integration von Migranten bildet auch den Ausgangspunkt der Dissertation „Fernsehsport und Integration“. In der Arbeit wird detailliert der kommunikationswissenschaftliche Forschungsstand zum Feld „Migranten-Medien-Integration“ aufgearbeitet. Berücksichtigt werden theoretische Betrachtungen und empirische Studien zum speziellen Medienangebot für Migranten (Ethnomedien), zu ihrem Mediennutzungsverhalten und zu allfälligen Wirkungen der Mediennutzung. Als theoretische Grundlage dienen die soziologischen Modelle zur Integration ethnisch-kulturell-pluralistischer Gesellschaften: Assimilation, Segregation und interkulturelle Integration. Eine integrierende Wirkung wird vorwiegend den deutschsprachigen Mehrheitsmedien zugeschrieben. Muttersprachigen Ethnomedien wird dagegen eine wichtige Funktion für die Bildung der kulturellen Identität attestiert. Im empirischen Teil der Dissertation sind die allgemeine Fernsehnutzung von Migranten und speziell die Nutzung von Fernsehsport vor und während der Fußball-Europameisterschaft 2008 Untersuchungsgegenstand. Datengrundlage ist ein Sample (n=160), das im Zuge einer Zwei-Wellen-Befragung von ex jugoslawischen und türkischen Migranten im Bezirk St. Pölten generiert wurde. Bisherige empirische Befunde hinsichtlich der Mediennutzung von Migranten werden durch die Regionalstudie bestätigt: Fernsehen ist das dominierende Medium und deutsch- und muttersprachige Angebote werden von einer großen Mehrheit der Migranten dualistisch genutzt. Die Fragen zur Fernsehsportnutzung ergaben unter anderem, dass die deutschsprachigen Sender (ORF, ARD und ZDF) von der Fußball-EM profitiert haben und ihr Marktanteil im Vergleich zur Zeit vor dieser Großveranstaltung (Nullmessung) zugenommen hat.
Abstract (eng)
In the second half of the 20th century, Austria, Germany and Switzerland have as a matter of fact developed into immigration societies. In Austria, 17 percent of the population have an immigration biography, in Germany 20 percent and in Switzerland, every third person has foreign roots. The social integration of people with a migration background has been an ongoing topic in public discourse since the 1990s. In the social sciences, the topic of integration has since become a main field of research. Regarding communication science, the focus lies on the role of the media in the integration process. The question of the effects of media use on the social integration of migrants is also the starting point of the dissertation “Television Sports and Integration”. In this dissertation, the current status of research in communication science concerning the research field “Migrants-Media-Integration” is explored in great detail. Here, theoretical observations and empirical surveys concerning the special media offer for migrants (ethno media), their behaviour regarding media use and possible effects of media use are considered. The sociological models on integration of ethnic-cultural-pluralistic societies Assimilation, Segregation and intercultural Integration serve as the theoretical basis. Especially the German majority media are said to have an integrating effect. Mother-tongue ethno media, on the other hand, are considered to have an important function for the forming of a cultural identity. In the empirical part of the dissertation, the migrants´ general television use and especially the use of television sports before and during the European Football Championship 2008, are object of research. The data basis is a sample (n=160) that was generated in the course of a Two Wave Survey amongst former Yugoslavian and Turkish migrants in the district of St. Pölten. Previous empirical findings concerning the media use of migrants are confirmed by this regional survey: Television is the dominant medium and the large majority of migrants makes complementary use of German and mother-tongue offers. The questions regarding the use of television sports showed that the German stations (ORF, ARD and ZDF) profited from the European Football Championship and, compared to the initial situation (baseline measurement), gained market shares.
Keywords (eng)
televisiontelevision sportsintegrationmigrationmigrantsEURO 2008European Football Championshipmedia researchintegration research
Keywords (deu)
FernsehenFernsehsportIntegrationMigrantenFußball-EMEURO 2008Fußball-EuropameisterschaftMedienwirkungsforschungRezeptionsforschungIntegrationsforschung
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1261975
rdau:P60550 (deu)
333 S.
Number of pages
333
Members (1)
Title (deu)
Fernsehsport und Integration
Parallel title (eng)
Television sports and integration
Author
Franz Weissenböck
Abstract (deu)
Österreich, Deutschland und die Schweiz sind in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts de facto zu Einwanderungsgesellschaften geworden. In Österreich haben 17 Prozent der Bevölkerung eine Zuwandererbiographie, in Deutschland sind es 20 Prozent und in der Schweiz hat jeder dritte Einwohner ausländische Wurzeln. Die soziale Integration der Menschen mit Migrationshintergrund ist seit den 1990er Jahren ein anhaltendes Thema im öffentlichen Diskurs. In den Sozialwissenschaften bildet die Integrationsthematik seither einen Forschungsschwerpunkt. In der Kommunikationswissenschaft liegt das Interesse auf der Rolle der Medien im Integrationsprozess. Die Frage nach den Auswirkungen der Mediennutzung auf die soziale Integration von Migranten bildet auch den Ausgangspunkt der Dissertation „Fernsehsport und Integration“. In der Arbeit wird detailliert der kommunikationswissenschaftliche Forschungsstand zum Feld „Migranten-Medien-Integration“ aufgearbeitet. Berücksichtigt werden theoretische Betrachtungen und empirische Studien zum speziellen Medienangebot für Migranten (Ethnomedien), zu ihrem Mediennutzungsverhalten und zu allfälligen Wirkungen der Mediennutzung. Als theoretische Grundlage dienen die soziologischen Modelle zur Integration ethnisch-kulturell-pluralistischer Gesellschaften: Assimilation, Segregation und interkulturelle Integration. Eine integrierende Wirkung wird vorwiegend den deutschsprachigen Mehrheitsmedien zugeschrieben. Muttersprachigen Ethnomedien wird dagegen eine wichtige Funktion für die Bildung der kulturellen Identität attestiert. Im empirischen Teil der Dissertation sind die allgemeine Fernsehnutzung von Migranten und speziell die Nutzung von Fernsehsport vor und während der Fußball-Europameisterschaft 2008 Untersuchungsgegenstand. Datengrundlage ist ein Sample (n=160), das im Zuge einer Zwei-Wellen-Befragung von ex jugoslawischen und türkischen Migranten im Bezirk St. Pölten generiert wurde. Bisherige empirische Befunde hinsichtlich der Mediennutzung von Migranten werden durch die Regionalstudie bestätigt: Fernsehen ist das dominierende Medium und deutsch- und muttersprachige Angebote werden von einer großen Mehrheit der Migranten dualistisch genutzt. Die Fragen zur Fernsehsportnutzung ergaben unter anderem, dass die deutschsprachigen Sender (ORF, ARD und ZDF) von der Fußball-EM profitiert haben und ihr Marktanteil im Vergleich zur Zeit vor dieser Großveranstaltung (Nullmessung) zugenommen hat.
Abstract (eng)
In the second half of the 20th century, Austria, Germany and Switzerland have as a matter of fact developed into immigration societies. In Austria, 17 percent of the population have an immigration biography, in Germany 20 percent and in Switzerland, every third person has foreign roots. The social integration of people with a migration background has been an ongoing topic in public discourse since the 1990s. In the social sciences, the topic of integration has since become a main field of research. Regarding communication science, the focus lies on the role of the media in the integration process. The question of the effects of media use on the social integration of migrants is also the starting point of the dissertation “Television Sports and Integration”. In this dissertation, the current status of research in communication science concerning the research field “Migrants-Media-Integration” is explored in great detail. Here, theoretical observations and empirical surveys concerning the special media offer for migrants (ethno media), their behaviour regarding media use and possible effects of media use are considered. The sociological models on integration of ethnic-cultural-pluralistic societies Assimilation, Segregation and intercultural Integration serve as the theoretical basis. Especially the German majority media are said to have an integrating effect. Mother-tongue ethno media, on the other hand, are considered to have an important function for the forming of a cultural identity. In the empirical part of the dissertation, the migrants´ general television use and especially the use of television sports before and during the European Football Championship 2008, are object of research. The data basis is a sample (n=160) that was generated in the course of a Two Wave Survey amongst former Yugoslavian and Turkish migrants in the district of St. Pölten. Previous empirical findings concerning the media use of migrants are confirmed by this regional survey: Television is the dominant medium and the large majority of migrants makes complementary use of German and mother-tongue offers. The questions regarding the use of television sports showed that the German stations (ORF, ARD and ZDF) profited from the European Football Championship and, compared to the initial situation (baseline measurement), gained market shares.
Keywords (eng)
televisiontelevision sportsintegrationmigrationmigrantsEURO 2008European Football Championshipmedia researchintegration research
Keywords (deu)
FernsehenFernsehsportIntegrationMigrantenFußball-EMEURO 2008Fußball-EuropameisterschaftMedienwirkungsforschungRezeptionsforschungIntegrationsforschung
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1261976
Number of pages
333