You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1267111
Title (deu)
"It's still real to me, damn it!"
Professional Wrestling: Performance, Fake, Film & Fantum
Parallel title (eng)
"It's still real to me, damn it!" ; professional wrestling: performance, fake, film & fantum
Author
Markus Lust
Adviser
Brigitte Marschall
Assessor
Brigitte Marschall
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit widmet sich der Frage „Was ist Wrestling?“ mittels phänomenologischer Analyse seiner ontologisch konstitutiven Paradigmen und versucht, im inhaltsanalytischen, teilnehmend beobachtenden Diskurs Wesensmerkmale des Themenkomplexes herauszuarbeiten, um so zum medienwissenschaftlichen Gesamtverständnis von Wrestling am Beispiel des Unternehmens World Wrestling Entertainment (kurz WWE) beitragen. Das Programm der WWE ist theatrale Hybrid-Performance und burleske Live-Improvisation mit Millionen an Fans und Umsatz und wurzelt dabei in der athletisch verklausulierten Ausstellung dramaturgischer Makro- sowie aktionaler Mininarrationen, wobei zum dialektischen Verständnis ein nicht geringes Maß an Expertentum vorausgesetzt wird – dieses gilt es mir hier ebenso zu untersuchen wie die TV-Artefakte der und die eigentliche Live-Performance. Ziel der Arbeit ist es weiters, die in der Programmstruktur verwobenen Erzählungen und ihre innere Logik an sich, sowie als im abstrakten, hochverklausulierten und spezifischen Zeichenfundus des Wrestling motiviert aufzuzeigen. Besondere Aufmerksamkeit gilt auch der Natur des Spiels als ephemerem Akt und Kulturbegriff – und der Frage, welche Verfahren bei der Konstruktion der Performance von Insider-Seite zum Tragen kommen, beziehungsweise wie sich dieses dem Spiel unterlegte Regelwerk in Sprache und Rezeption des Wrestling äußert.
Abstract (eng)
The present master thesis is dedicated to the allegedly simplistic question “what is professional wrestling?” and will be trying to decipher various levels of this problem using phenomenological analysis of its ontologically constituting paradigms. One of my goals will be to determine core characteristics of this group of themes using mainly content analysis and participant observation in order to contribute to a wider media-scientific understanding of pro wrestling and, more specifically, its concrete implementation as “sports entertainment” in today’s program of the company World Wrestling Entertainment (abbreviated to WWE). WWE’s shows are simultaneously theatrical hybrid performances and burlesque live improvisation with millions of fans and revenue worldwide, as they are putting on athletically encoded exhibitions of both dramatic composition in its macro-narratives and action-orientated micro-narratives that require a high level of expert knowledge (and even expertise) on the part of its recipients or fans – this actually holds true for both the TV artifact and the live event. Another objective of my work will be to elaborate on the interdependent storylines in the context of WWE’s program structure as well as to show their inner logic motivated in the highly abstract, specialized and intricate “font” of wrestling. Furthermore, I’ll pay particular attention to the nature of (the) game and the play as cultural entities and transitory actions – and I’ll try to answer the question, which particular procedures wrestling “insiders” are applying when constructing the performance from within, or, more specifically, what really makes the machine go and how this body of rules is represented in the concrete language and reception of pro wrestling.
Keywords (eng)
wrestlingperformancecultureal performanceWWEfandomvideo analysis
Keywords (deu)
WrestlingPerformanceCultureal PerformanceWWEFantumVideoanalyse
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1267111
rdau:P60550 (deu)
163 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
163
Members (1)
Title (deu)
"It's still real to me, damn it!"
Professional Wrestling: Performance, Fake, Film & Fantum
Parallel title (eng)
"It's still real to me, damn it!" ; professional wrestling: performance, fake, film & fantum
Author
Markus Lust
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit widmet sich der Frage „Was ist Wrestling?“ mittels phänomenologischer Analyse seiner ontologisch konstitutiven Paradigmen und versucht, im inhaltsanalytischen, teilnehmend beobachtenden Diskurs Wesensmerkmale des Themenkomplexes herauszuarbeiten, um so zum medienwissenschaftlichen Gesamtverständnis von Wrestling am Beispiel des Unternehmens World Wrestling Entertainment (kurz WWE) beitragen. Das Programm der WWE ist theatrale Hybrid-Performance und burleske Live-Improvisation mit Millionen an Fans und Umsatz und wurzelt dabei in der athletisch verklausulierten Ausstellung dramaturgischer Makro- sowie aktionaler Mininarrationen, wobei zum dialektischen Verständnis ein nicht geringes Maß an Expertentum vorausgesetzt wird – dieses gilt es mir hier ebenso zu untersuchen wie die TV-Artefakte der und die eigentliche Live-Performance. Ziel der Arbeit ist es weiters, die in der Programmstruktur verwobenen Erzählungen und ihre innere Logik an sich, sowie als im abstrakten, hochverklausulierten und spezifischen Zeichenfundus des Wrestling motiviert aufzuzeigen. Besondere Aufmerksamkeit gilt auch der Natur des Spiels als ephemerem Akt und Kulturbegriff – und der Frage, welche Verfahren bei der Konstruktion der Performance von Insider-Seite zum Tragen kommen, beziehungsweise wie sich dieses dem Spiel unterlegte Regelwerk in Sprache und Rezeption des Wrestling äußert.
Abstract (eng)
The present master thesis is dedicated to the allegedly simplistic question “what is professional wrestling?” and will be trying to decipher various levels of this problem using phenomenological analysis of its ontologically constituting paradigms. One of my goals will be to determine core characteristics of this group of themes using mainly content analysis and participant observation in order to contribute to a wider media-scientific understanding of pro wrestling and, more specifically, its concrete implementation as “sports entertainment” in today’s program of the company World Wrestling Entertainment (abbreviated to WWE). WWE’s shows are simultaneously theatrical hybrid performances and burlesque live improvisation with millions of fans and revenue worldwide, as they are putting on athletically encoded exhibitions of both dramatic composition in its macro-narratives and action-orientated micro-narratives that require a high level of expert knowledge (and even expertise) on the part of its recipients or fans – this actually holds true for both the TV artifact and the live event. Another objective of my work will be to elaborate on the interdependent storylines in the context of WWE’s program structure as well as to show their inner logic motivated in the highly abstract, specialized and intricate “font” of wrestling. Furthermore, I’ll pay particular attention to the nature of (the) game and the play as cultural entities and transitory actions – and I’ll try to answer the question, which particular procedures wrestling “insiders” are applying when constructing the performance from within, or, more specifically, what really makes the machine go and how this body of rules is represented in the concrete language and reception of pro wrestling.
Keywords (eng)
wrestlingperformancecultureal performanceWWEfandomvideo analysis
Keywords (deu)
WrestlingPerformanceCultureal PerformanceWWEFantumVideoanalyse
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1267112
Number of pages
163