You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1274332
Title (eng)
In Kashi the earth speaks
ethnographic inquiry into the cultural practice of Hindu pilgrimage in Kashi and literature research on cross-cultural holistic conceptions of nature, landscape and place
Parallel title (deu)
In Kashi spricht die Erde
Author
Anna Neuner
Adviser
Manfred Kremser
Assessor
Manfred Kremser
Abstract (deu)
Das große Thema der vorliegenden ethnographischen Arbeit sind die verschiedenen Wahrnehmungen und Erfahrungen von Landschaften und Orten, speziell von heiligen (Kraft-) Orten. Die Autorin geht auf Landschafts- und Ortkonzeptionen ein, die als holistisch verstanden werden können, insofern als sie die vielschichtige Realität eines Ortes anerkennen und transpersonale Erfahrungen sowie erweiterte Modi der Wahrnehmung berücksichtigen. Als empirisches Beispiel fungiert Kashi, auch Banaras genannt, eine Pilgerstätte in Nordindien. Die empirischen Daten wurden im Rahmen ethnographischer Feldforschung erhoben, mit Methoden der teilnehmenden Beobachtung im Feld und bei Pilgerreisen, Feldnotizen und narrativen Interviews. Das Kontextkapitel ist das Ergebnis intensiver Literaturrecherche und soll die LeserInnen mit emischen und ethischen Erfahrungs- und Wahrnehmungskonzepten rund um spezielle Orte vertraut machen. Vor diesem konzeptuellen Hintergrund zeigt der empirische Teil die Ergebnisse der ethnographischen Forschung. Das Konzept der Weltanschauung verbindet Theorie und Praxis, im Sinne theoretischer holistischer Konzepte der Verbundenheit von Mensch und Ort, die zu einem respektvollen Umgang mit der natürlichen Umwelt beitragen. Die Forschungserfahrungen haben die Autorin bestärkt, eine reziproke Beziehung mit ihrer Umwelt zu pflegen und eine Forschungsvision entstehen zu lassen, die eine angewandte ‚Anthropologie der lebenden Erde’ genannt werden könnte.
Abstract (eng)
The ethnographic inquiry has been initiated by questions such as: How do people sense and experience places and in particular holy places? What kind of perceptions and experiences are characteristic within the framework of Hindu pilgrimage? What do the mythic place-narratives tell us about the power of sacred places? How do pilgrims establish contact with the inhabitants of the divine realm? Such questions have initiated my ethnographic inquiry. The literature research focused on holistic conceptions of place in various cultural contexts. They are termed holistic because they acknowledge multiple layers of reality, transpersonal experiences and enhanced modes of perception. The conceptual framework of the text encompasses etic and emic concepts that constitute a worldview that, favours the establishment of a reciprocal relationship between human and non-human beings. Throughout the text etic concepts intermingle with various emic Hindu conceptions of the tirtha (sacred place) and tirtha yatra (pilgrimage). Qualitative research methods such as participant observation and narrative interviews have been the tools for gaining an emic understanding of the concepts of place and pilgrimage within the Hindu context. The empiric data have been collected during altogether a year of ethnographic fieldwork in the North Indian pilgrimage centre Kashi, also known as Banaras. The inquiry into the cosmic identity of Kashi can be understood as part of an ancient human tradition of human-place interrelatedness. A contemporary form of Geomancy is introduced as holistic and practical approach to place. Landscape cosmograms in this context are the result of an ancient tradition of human-earth interrelatedness. Worldview connects theory and practice in the sense that cultural conceptions of a living earth may be applied in terms of perception and experience and can lead to a respectful environmental behaviour. The experiences along the path of the research have strengthened my wish to establish and maintain a respectful relationship with my natural environment. I hope that the thesis contributes to a nature-loving worldview that favours cross-state communication between the human being and the life force in its various cultural forms of manifestations. The research vision is an applied form of ‘Anthropology of the Living Earth.’
Keywords (deu)
transpersonale Erfahrungenholistische Landschafts- und Ortkonzeptionenholistische WeltanschauungBenaresKashiIndienHindu Pilgerstättenheilige Ortespiritual Well-Beingempirische Feldforschung'Anthropologie einer lebenden Erde'kontemporäre Form der Geomantie
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1274332
rdau:P60550 (deu)
162 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
162
Members (1)
Title (eng)
In Kashi the earth speaks
ethnographic inquiry into the cultural practice of Hindu pilgrimage in Kashi and literature research on cross-cultural holistic conceptions of nature, landscape and place
Parallel title (deu)
In Kashi spricht die Erde
Author
Anna Neuner
Abstract (deu)
Das große Thema der vorliegenden ethnographischen Arbeit sind die verschiedenen Wahrnehmungen und Erfahrungen von Landschaften und Orten, speziell von heiligen (Kraft-) Orten. Die Autorin geht auf Landschafts- und Ortkonzeptionen ein, die als holistisch verstanden werden können, insofern als sie die vielschichtige Realität eines Ortes anerkennen und transpersonale Erfahrungen sowie erweiterte Modi der Wahrnehmung berücksichtigen. Als empirisches Beispiel fungiert Kashi, auch Banaras genannt, eine Pilgerstätte in Nordindien. Die empirischen Daten wurden im Rahmen ethnographischer Feldforschung erhoben, mit Methoden der teilnehmenden Beobachtung im Feld und bei Pilgerreisen, Feldnotizen und narrativen Interviews. Das Kontextkapitel ist das Ergebnis intensiver Literaturrecherche und soll die LeserInnen mit emischen und ethischen Erfahrungs- und Wahrnehmungskonzepten rund um spezielle Orte vertraut machen. Vor diesem konzeptuellen Hintergrund zeigt der empirische Teil die Ergebnisse der ethnographischen Forschung. Das Konzept der Weltanschauung verbindet Theorie und Praxis, im Sinne theoretischer holistischer Konzepte der Verbundenheit von Mensch und Ort, die zu einem respektvollen Umgang mit der natürlichen Umwelt beitragen. Die Forschungserfahrungen haben die Autorin bestärkt, eine reziproke Beziehung mit ihrer Umwelt zu pflegen und eine Forschungsvision entstehen zu lassen, die eine angewandte ‚Anthropologie der lebenden Erde’ genannt werden könnte.
Abstract (eng)
The ethnographic inquiry has been initiated by questions such as: How do people sense and experience places and in particular holy places? What kind of perceptions and experiences are characteristic within the framework of Hindu pilgrimage? What do the mythic place-narratives tell us about the power of sacred places? How do pilgrims establish contact with the inhabitants of the divine realm? Such questions have initiated my ethnographic inquiry. The literature research focused on holistic conceptions of place in various cultural contexts. They are termed holistic because they acknowledge multiple layers of reality, transpersonal experiences and enhanced modes of perception. The conceptual framework of the text encompasses etic and emic concepts that constitute a worldview that, favours the establishment of a reciprocal relationship between human and non-human beings. Throughout the text etic concepts intermingle with various emic Hindu conceptions of the tirtha (sacred place) and tirtha yatra (pilgrimage). Qualitative research methods such as participant observation and narrative interviews have been the tools for gaining an emic understanding of the concepts of place and pilgrimage within the Hindu context. The empiric data have been collected during altogether a year of ethnographic fieldwork in the North Indian pilgrimage centre Kashi, also known as Banaras. The inquiry into the cosmic identity of Kashi can be understood as part of an ancient human tradition of human-place interrelatedness. A contemporary form of Geomancy is introduced as holistic and practical approach to place. Landscape cosmograms in this context are the result of an ancient tradition of human-earth interrelatedness. Worldview connects theory and practice in the sense that cultural conceptions of a living earth may be applied in terms of perception and experience and can lead to a respectful environmental behaviour. The experiences along the path of the research have strengthened my wish to establish and maintain a respectful relationship with my natural environment. I hope that the thesis contributes to a nature-loving worldview that favours cross-state communication between the human being and the life force in its various cultural forms of manifestations. The research vision is an applied form of ‘Anthropology of the Living Earth.’
Keywords (deu)
transpersonale Erfahrungenholistische Landschafts- und Ortkonzeptionenholistische WeltanschauungBenaresKashiIndienHindu Pilgerstättenheilige Ortespiritual Well-Beingempirische Feldforschung'Anthropologie einer lebenden Erde'kontemporäre Form der Geomantie
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1274333
Number of pages
162