You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1274496
Title (deu)
Auswahlverfahren für angehende Lehramtsstudierende?
eine kritische Analyse über den Einsatz eignungsdiagnostischer Verfahren im Bereich der Lehrer/innenausbildung
Parallel title (eng)
Selection procedures in teacher education?
Author
Irene Maderbacher
Adviser
Ilse Schrittesser
Assessor
Ilse Schrittesser
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit thematisiert den Einsatz von eignungsdiagnostischen Instrumenten im Bereich der Lehrer/innenausbildung aus bildungswissenschaftlicher Perspektive. Es gilt herauszufinden, ob Erkenntnisse der Lehrer/innenforschung zu einer begründeten Festlegung von Auswahlkriterien beitragen können und inwiefern Auswahlverfahren valide Aussagen über die „Eignung für den Lehrberuf“ bereits zu Studienbeginn treffen können. Anhand einer kritischen Literaturanalyse werden Möglichkeiten und Grenzen fremd- und selbstselektiver Verfahren zur Prognostizierung des Studien- und Berufserfolges im Bereich der Lehrer/innenausbildung diskutiert. Darüber hinaus werden Eignungsfeststellungsverfahren an den Pädagogischen Hochschulen in Österreich in Hinblick auf ihre Aussagekraft kritisch hinterfragt und Maßnahmen zur Verbesserung auf Basis der aufgearbeiteten Literatur angeführt.
Abstract (eng)
This thesis focuses on the use of aptitude diagnostics instruments in the field of teacher training from an educational science perspective. The aim is to determine whether and to what extent the findings from teacher research can contribute to reasoned definition of eligibility criteria. Furthermore this thesis inquires into whether a determined selection process can make valid statements about the "suitability for the teaching profession" at the beginning of a students study career. Based on a critical analysis of literature, this thesis debates the possibilities and limits of both foreign- and self-selective processes for predicting the academic and professional success in teaching utilized during teacher education. In addition aptitude tests, as utilized at Austrian institutions for compulsory school teacher education, are analyzed and critiqued as to their meaningfulness. Possible suggestions for improvements are made based on the studied literature.
Keywords (eng)
Selection proceduresaptitudeteacher trainingeligibility criteriaforeign- and self-selective processes
Keywords (deu)
AuswahlverfahrenEignungLehrer/innenausbildungAuswahlkriterienVerfahren zur Fremd- und Selbstselektion
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1274496
rdau:P60550 (deu)
IV, 144 S.
Number of pages
148
Members (1)
Title (deu)
Auswahlverfahren für angehende Lehramtsstudierende?
eine kritische Analyse über den Einsatz eignungsdiagnostischer Verfahren im Bereich der Lehrer/innenausbildung
Parallel title (eng)
Selection procedures in teacher education?
Author
Irene Maderbacher
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit thematisiert den Einsatz von eignungsdiagnostischen Instrumenten im Bereich der Lehrer/innenausbildung aus bildungswissenschaftlicher Perspektive. Es gilt herauszufinden, ob Erkenntnisse der Lehrer/innenforschung zu einer begründeten Festlegung von Auswahlkriterien beitragen können und inwiefern Auswahlverfahren valide Aussagen über die „Eignung für den Lehrberuf“ bereits zu Studienbeginn treffen können. Anhand einer kritischen Literaturanalyse werden Möglichkeiten und Grenzen fremd- und selbstselektiver Verfahren zur Prognostizierung des Studien- und Berufserfolges im Bereich der Lehrer/innenausbildung diskutiert. Darüber hinaus werden Eignungsfeststellungsverfahren an den Pädagogischen Hochschulen in Österreich in Hinblick auf ihre Aussagekraft kritisch hinterfragt und Maßnahmen zur Verbesserung auf Basis der aufgearbeiteten Literatur angeführt.
Abstract (eng)
This thesis focuses on the use of aptitude diagnostics instruments in the field of teacher training from an educational science perspective. The aim is to determine whether and to what extent the findings from teacher research can contribute to reasoned definition of eligibility criteria. Furthermore this thesis inquires into whether a determined selection process can make valid statements about the "suitability for the teaching profession" at the beginning of a students study career. Based on a critical analysis of literature, this thesis debates the possibilities and limits of both foreign- and self-selective processes for predicting the academic and professional success in teaching utilized during teacher education. In addition aptitude tests, as utilized at Austrian institutions for compulsory school teacher education, are analyzed and critiqued as to their meaningfulness. Possible suggestions for improvements are made based on the studied literature.
Keywords (eng)
Selection proceduresaptitudeteacher trainingeligibility criteriaforeign- and self-selective processes
Keywords (deu)
AuswahlverfahrenEignungLehrer/innenausbildungAuswahlkriterienVerfahren zur Fremd- und Selbstselektion
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1274497
Number of pages
148