You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1283728
Title (deu)
Hochschulen auf dem Weg zur Mehrsprachigkeit
Sprachen lernen an den allgemeinen Universitäten Österreichs
Author
Regina Winkler
Advisor
Rudolf De Cillia
Assessor
Rudolf De Cillia
Abstract (deu)
2001, im von der Europäischen Union und dem Europarat gemeinsam ausgerufenen "Europäischen Jahr der Sprachen" richteten die vier österreichischen Universitäten Wien, Salzburg, Graz und Innsbruck universitäre Sprachenzentren ein. Qualitativ hochwertige Sprachkurse sollten die im Rahmen des "Angebots für HörerInnen aller Fakultäten" angebotenen Sprachlehrveranstaltungen ersetzen und ein breiteres Publikum für das Erlernen von Fremdsprachen begeistern. Inzwischen - 10 Jahre später - konnten die Sprachenzentren ihre Angebotspalette enorm erweitern und allmählich werden seitens der Universitäten auch Regelungen geschaffen, die es den Studierenden ermöglichen, absolvierte Sprachlehrveranstaltungen beispielsweise als freie Wahlfächer in ihr Regelstudium zu integrieren. Diese Arbeit ist der Versuch einer Bestandsaufnahme des extracurricularen Fremdsprachenunterrichts an den fünf allgemeinen Universitäten Österreichs. Die erste Hälfte ist zunächst theoretischen Überlegungen gewidmet und beleuchtet unter anderem die sprachenpolitischen Rahmenbedingungen auf nationaler und europäischer Ebene, in die die universitäre Sprachenlehre eingebettet ist. Der zweite Teil spiegelt die Ergebnisse der Erhebungen über das Sprachlehrangebot für Studierende der Universitäten Wien, Salzburg, Graz, Innsbruck und Klagenfurt im Studienjahr 2010/11 wider.
Abstract (eng)
In the year 2001, when the European Union and the Council of Europe proclaimed the "European Year of Languages", three University Language Centers were founded: The Language Center of the University of Vienna, the Language Center of the University of Salzburg and the Language Center of the University of Graz, followed by the foundation of the Language Center of the University of Innsbruck in 2002. Those institutions were supposed to replace the language programmes known as "Angebot für HörerInnen aller Fakultäten" and to offer high-quality language education to students, university staff and a general audience. In the meantime - 10 years later - those Language Centers were able to increase the number of courses and are involved in a number of research projects in the field of language teaching. Above that, universities have started to take measures to improve the integration of language learning into regular study programmes in order to motivate the students to expand their multilingual competences. This master thesis aims to evaluate the situation of language provision for all students at the five general or "classical" Austrian universities. The first half is dedicated to basic theoretical considerations and shows the legal framework of language policies for universities on the national as well as the european level. The second half illustrates the results of the investigation of language courses at the universities Vienna, Salzburg, Graz, Innsbruck and Klagenfurt during the academic year 2010/11.
Keywords (eng)
language policieslanguage provision for undergraduates
Keywords (deu)
SprachenpolitikSprachpolitikHochschulsprachenpolitikFremdsprachenunterrichtHochschulenMehrsprachigkeit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1283728
rdau:P60550 (deu)
XV, 146 S.
Number of pages
163
Members (1)
Title (deu)
Hochschulen auf dem Weg zur Mehrsprachigkeit
Sprachen lernen an den allgemeinen Universitäten Österreichs
Author
Regina Winkler
Abstract (deu)
2001, im von der Europäischen Union und dem Europarat gemeinsam ausgerufenen "Europäischen Jahr der Sprachen" richteten die vier österreichischen Universitäten Wien, Salzburg, Graz und Innsbruck universitäre Sprachenzentren ein. Qualitativ hochwertige Sprachkurse sollten die im Rahmen des "Angebots für HörerInnen aller Fakultäten" angebotenen Sprachlehrveranstaltungen ersetzen und ein breiteres Publikum für das Erlernen von Fremdsprachen begeistern. Inzwischen - 10 Jahre später - konnten die Sprachenzentren ihre Angebotspalette enorm erweitern und allmählich werden seitens der Universitäten auch Regelungen geschaffen, die es den Studierenden ermöglichen, absolvierte Sprachlehrveranstaltungen beispielsweise als freie Wahlfächer in ihr Regelstudium zu integrieren. Diese Arbeit ist der Versuch einer Bestandsaufnahme des extracurricularen Fremdsprachenunterrichts an den fünf allgemeinen Universitäten Österreichs. Die erste Hälfte ist zunächst theoretischen Überlegungen gewidmet und beleuchtet unter anderem die sprachenpolitischen Rahmenbedingungen auf nationaler und europäischer Ebene, in die die universitäre Sprachenlehre eingebettet ist. Der zweite Teil spiegelt die Ergebnisse der Erhebungen über das Sprachlehrangebot für Studierende der Universitäten Wien, Salzburg, Graz, Innsbruck und Klagenfurt im Studienjahr 2010/11 wider.
Abstract (eng)
In the year 2001, when the European Union and the Council of Europe proclaimed the "European Year of Languages", three University Language Centers were founded: The Language Center of the University of Vienna, the Language Center of the University of Salzburg and the Language Center of the University of Graz, followed by the foundation of the Language Center of the University of Innsbruck in 2002. Those institutions were supposed to replace the language programmes known as "Angebot für HörerInnen aller Fakultäten" and to offer high-quality language education to students, university staff and a general audience. In the meantime - 10 years later - those Language Centers were able to increase the number of courses and are involved in a number of research projects in the field of language teaching. Above that, universities have started to take measures to improve the integration of language learning into regular study programmes in order to motivate the students to expand their multilingual competences. This master thesis aims to evaluate the situation of language provision for all students at the five general or "classical" Austrian universities. The first half is dedicated to basic theoretical considerations and shows the legal framework of language policies for universities on the national as well as the european level. The second half illustrates the results of the investigation of language courses at the universities Vienna, Salzburg, Graz, Innsbruck and Klagenfurt during the academic year 2010/11.
Keywords (eng)
language policieslanguage provision for undergraduates
Keywords (deu)
SprachenpolitikSprachpolitikHochschulsprachenpolitikFremdsprachenunterrichtHochschulenMehrsprachigkeit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1283729
Number of pages
163