Title (deu)
Passion und (Opfer-)Tod in Werken Pasolinis
"Accattone", "Mamma Roma", "La ricotta" und "Il vangelo secondo Matteo"
Author
Christian Dersch
Advisor
Birgit Wagner
Assessor
Birgit Wagner
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit den Themen der Passion und des (Opfer-)Todes in den Werken Pier Paolo Pasolinis „Accattone“, „Mamma Roma“, „La Ricotta“ und „Il Vangelo secondo Matteo“. Die Filme entstanden in einer Zeit des kulturellen und politischen Umbruchs in Italien. Pasolini debütierte 1961 mit dem Film „Accattone“ als Regisseur, nachdem er zuvor unter anderem als Schriftsteller von Romanen und Kolumnen tätig war. Seine ersten Filme weisen noch Einflüsse des Neorealismus auf, behandeln darüber hinaus aber auch mythische, religiöse und autobiographische Themen. Vor allem durch die Verweise auf die christliche Ikonographie berühmter Gemälde und die Verwendung klassischer Musik in Bezug auf den Leidensweg der Protagonisten kommt es jeweils zu Berührungspunkten mit dem Leben, mit der Passion und dem Tod Jesu Christi. Pasolini wandte sich vor allem der Schicht des Subproletariats zu, deren Leid (Armut, Hunger und Ausweglosigkeit aus dieser Situation) er in seinen ersten Filmen thematisierte.
So gerät auch Pasolinis Leben und vor allem sein Tod in den Blickpunkt, da er sich zeitlebens als verfolgt, missverstanden und ausgestoßen begriff. Obwohl bekennender Kommunist, homosexuell und sich selbst stets als Atheist bezeichnend, faszinierte ihn die Figur des Jesus Christus sehr und es fand teilweise eine (Selbst-)Identifizierung mit dieser statt. Pasolinis Ermordung, die bis heute noch nicht lückenlos aufgeklärt wurde, lässt daher genauso wie seine Filme viel Spielraum für unterschiedliche Interpretationen offen.
Abstract (eng)
This work deals with the topics of passion and (sacrificial) death in Pier Paolo Pasolini’s films “Accattone”, “Mamma Roma”, “La Ricotta” and “Il Vangelo secondo Matteo”. These movies were produced during a time of cultural and political upheaval in Italy. After developing his writing skills as, amongst others, a magazine columnist and novelist, Pasolini made his debut as director in 1961 with the movie “Accattone”. His first productions show clear signs of being influenced by the Neorealism movement, though they also concern themselves with mythical, religious and autobiographical matters. Furthermore he correlates the ordeals his protagonists have to endure, with the life, passion and death of Jesus Christ through cross-referencing the Christian iconography of specific famous paintings and the use of characteristic classical music. Pasolini applied the focus of his work on the sub-proletariat and their suffering (poverty, dearth and the manifest hopelessness of their situation), which were the main themes of his early endeavours.
Pasolini’s life and even more so his death may be viewed similarly, as he too felt persecuted, misunderstood and rejected throughout his life. Though an avowed communist, homosexual and self-described atheist, he was fascinated by the character of Jesus Christ and even drew parallels between the two of them. Pasolini’s murder, having not been fully resolved to this day, therefore leaves, just like his movies, ample room for speculation and abundant interpretation.
Keywords (eng)
Pier Paolo PasoliniAccattoneMamma RomaLa RicottaIl Vangelo secondo Matteopassion and death
Keywords (deu)
Pier Paolo PasoliniAccattoneMamma RomaLa RicottaIl Vangelo secondo MatteoPassion und Tod
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
128 S. : Ill.
Number of pages
128
Association (deu)
Title (deu)
Passion und (Opfer-)Tod in Werken Pasolinis
"Accattone", "Mamma Roma", "La ricotta" und "Il vangelo secondo Matteo"
Author
Christian Dersch
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit den Themen der Passion und des (Opfer-)Todes in den Werken Pier Paolo Pasolinis „Accattone“, „Mamma Roma“, „La Ricotta“ und „Il Vangelo secondo Matteo“. Die Filme entstanden in einer Zeit des kulturellen und politischen Umbruchs in Italien. Pasolini debütierte 1961 mit dem Film „Accattone“ als Regisseur, nachdem er zuvor unter anderem als Schriftsteller von Romanen und Kolumnen tätig war. Seine ersten Filme weisen noch Einflüsse des Neorealismus auf, behandeln darüber hinaus aber auch mythische, religiöse und autobiographische Themen. Vor allem durch die Verweise auf die christliche Ikonographie berühmter Gemälde und die Verwendung klassischer Musik in Bezug auf den Leidensweg der Protagonisten kommt es jeweils zu Berührungspunkten mit dem Leben, mit der Passion und dem Tod Jesu Christi. Pasolini wandte sich vor allem der Schicht des Subproletariats zu, deren Leid (Armut, Hunger und Ausweglosigkeit aus dieser Situation) er in seinen ersten Filmen thematisierte.
So gerät auch Pasolinis Leben und vor allem sein Tod in den Blickpunkt, da er sich zeitlebens als verfolgt, missverstanden und ausgestoßen begriff. Obwohl bekennender Kommunist, homosexuell und sich selbst stets als Atheist bezeichnend, faszinierte ihn die Figur des Jesus Christus sehr und es fand teilweise eine (Selbst-)Identifizierung mit dieser statt. Pasolinis Ermordung, die bis heute noch nicht lückenlos aufgeklärt wurde, lässt daher genauso wie seine Filme viel Spielraum für unterschiedliche Interpretationen offen.
Abstract (eng)
This work deals with the topics of passion and (sacrificial) death in Pier Paolo Pasolini’s films “Accattone”, “Mamma Roma”, “La Ricotta” and “Il Vangelo secondo Matteo”. These movies were produced during a time of cultural and political upheaval in Italy. After developing his writing skills as, amongst others, a magazine columnist and novelist, Pasolini made his debut as director in 1961 with the movie “Accattone”. His first productions show clear signs of being influenced by the Neorealism movement, though they also concern themselves with mythical, religious and autobiographical matters. Furthermore he correlates the ordeals his protagonists have to endure, with the life, passion and death of Jesus Christ through cross-referencing the Christian iconography of specific famous paintings and the use of characteristic classical music. Pasolini applied the focus of his work on the sub-proletariat and their suffering (poverty, dearth and the manifest hopelessness of their situation), which were the main themes of his early endeavours.
Pasolini’s life and even more so his death may be viewed similarly, as he too felt persecuted, misunderstood and rejected throughout his life. Though an avowed communist, homosexual and self-described atheist, he was fascinated by the character of Jesus Christ and even drew parallels between the two of them. Pasolini’s murder, having not been fully resolved to this day, therefore leaves, just like his movies, ample room for speculation and abundant interpretation.
Keywords (eng)
Pier Paolo PasoliniAccattoneMamma RomaLa RicottaIl Vangelo secondo Matteopassion and death
Keywords (deu)
Pier Paolo PasoliniAccattoneMamma RomaLa RicottaIl Vangelo secondo MatteoPassion und Tod
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
128
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- Details
- Usage statistics-
- Metadata
- Export formats