Title (deu)
Angst im Kontext von Kunstwahrnehmung
Parallel title (eng)
Fear in the context of art perception
Author
Carl Henning von Plate Freiherr von Stralenheim
Advisor
Helmut Leder
Assessor
Helmut Leder
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit untersucht den emotionalen Kontext von Kunstwahrnehmung. Eskine, Kacinik und Prinz (2012) untersuchten den Einfluss von induzierten Emotionen und physiologisch erhöhtem Arousal. Sie fanden heraus, dass spezifisch Angst zu positiverer Evaluierung von abstrakten Kunstwerken führte. In dieser Studie wurden gegenständliche Kunstwerke mit variiertem Valenz und Arousal Level vorgegeben und Angst durch ein Video induziert und mit einer neutralen Kontrollgruppe verglichen. Es zeigte sich, dass bei hohem Arousal und positiver Valenz der Bilder das Gefallen gesteigert werden konnte. Es wurde deutlich, dass nicht generell Angst zu höherem Gefallen führt, sondern das dies abhängig ist von spezifischen Faktoren wie Kunststil, Valenz und Arousal des Bildes.
Abstract (eng)
This study investigates the effects of fear in the context of art perception. Eskine, Kacinik und Prinz (2012) came to the conclusion that “fear uniquely inspires positively valenced judgments” (p. 1). The method they used was inducing fear, happiness and physical arousal to their participants who rated four abstract artworks. Ratings in the fear condition were significantly higher compared to the other conditions. This study also induced fear and used representational artworks as stimuli, which varied in their valence and arousal level. A positive effect of fear could only be shown when the picture was of a positive valence and of a high arousal level. When the picture was of a negative valence and high arousal level, the ratings did instead decrease. In conclusion, the findings of Eskine et al. (2012) have to be modified: They are only applicable to representational artworks under the specific conditions mentioned above.
Keywords (eng)
fearart perception
Keywords (deu)
AngstKunstwahrnehmungEmotionsinduktion
Type (deu)
Extent (deu)
65 S.
Number of pages
65
Association (deu)
Members (1)
Title (deu)
Angst im Kontext von Kunstwahrnehmung
Parallel title (eng)
Fear in the context of art perception
Author
Carl Henning von Plate Freiherr von Stralenheim
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit untersucht den emotionalen Kontext von Kunstwahrnehmung. Eskine, Kacinik und Prinz (2012) untersuchten den Einfluss von induzierten Emotionen und physiologisch erhöhtem Arousal. Sie fanden heraus, dass spezifisch Angst zu positiverer Evaluierung von abstrakten Kunstwerken führte. In dieser Studie wurden gegenständliche Kunstwerke mit variiertem Valenz und Arousal Level vorgegeben und Angst durch ein Video induziert und mit einer neutralen Kontrollgruppe verglichen. Es zeigte sich, dass bei hohem Arousal und positiver Valenz der Bilder das Gefallen gesteigert werden konnte. Es wurde deutlich, dass nicht generell Angst zu höherem Gefallen führt, sondern das dies abhängig ist von spezifischen Faktoren wie Kunststil, Valenz und Arousal des Bildes.
Abstract (eng)
This study investigates the effects of fear in the context of art perception. Eskine, Kacinik und Prinz (2012) came to the conclusion that “fear uniquely inspires positively valenced judgments” (p. 1). The method they used was inducing fear, happiness and physical arousal to their participants who rated four abstract artworks. Ratings in the fear condition were significantly higher compared to the other conditions. This study also induced fear and used representational artworks as stimuli, which varied in their valence and arousal level. A positive effect of fear could only be shown when the picture was of a positive valence and of a high arousal level. When the picture was of a negative valence and high arousal level, the ratings did instead decrease. In conclusion, the findings of Eskine et al. (2012) have to be modified: They are only applicable to representational artworks under the specific conditions mentioned above.
Keywords (eng)
fearart perception
Keywords (deu)
AngstKunstwahrnehmungEmotionsinduktion
Type (deu)
Number of pages
65
Association (deu)