Title (eng)
The good, the bad, and the cancelled
applying conceptual theory to jokes from American sitcoms
Parallel title (deu)
Conceptual Blending Theory Angewendet auf Witze von amerikanischen Sitcoms
Author
Maud Naomi Maassen
Advisor
Mathilde Eveline Keizer
Assessor
Mathilde Eveline Keizer
Abstract (deu)
In den letzten Jahren sind verschiedene Theorien aus der Kognitiven Linguistik in der Humorforschung verwendet worden, wobei Conceptual Blending Theory für diese Art von Forschung am passendsten scheint. In dieser Untersuchung wurde Conceptual Blending Theory kombiniert mit audiovisuellen Kategorien aus der Medienwissenschaft um ein System zu entwickeln womit Witze aus amerikanischen Sitcoms analysiert werden können, dazu wurden auch drei Bedingungen entwickelt die ein erfolgreicher Witz erfüllen muss. Die Bedingungen sind erstens dass der Blend im Netzwerk Emergent Information beinhalten muss, zweitens dass der Witz auf Allgemeinwissen basieren muss, und drittens dass die Informationen in den Inputs im Netzwerk richtig sein müssen. Für die Analyse im System wurde zuerst festgestellt zu welcher Kategorie oder zu welchen Kategorien ein Witz gehört, danach wurde für jede Kategorie ein Conceptual Blending Netzwerk erstellt, und es wurde kontrolliert ob der Witz die Bedingungen erfüllt. Dieses System wurde auf Witze von vier Sitcoms angewendet, zwei erfolgreiche Sitcoms, und zwei erfolglose Sitcoms. Außerdem wurden diese Witze als entweder gut oder schlecht gekennzeichnet, um zu versuchen herauszufinden warum diese Sitcoms ein Erfolg sind oder warum nicht. Die Analyse von den Witzen zeigt dass die erfolglosen Sitcoms mehr schlechte Witze beinhalten als die erfolgreichen Sitcoms, und, noch wichtiger, dass das entwickelte System hilft zu verstehen warum bestimmte Witze nicht witzig sind. Dadurch zeigt diese Untersuchung dass Conceptual Blending Theory, wenn kombiniert mit audiovisuellen Kategorien und den drei Bedingungen, ein nützliches Werkzeug ist für die Analyse von dem möglichen Erfolg von Humor, was ein Anreiz verschafft um Conceptual Blending mehr bei der Humorforschung zu verwenden.
Abstract (eng)
In recent years several theories from the field of Cognitive Linguistics have been used to study humor, of which the most suitable for humor research seems to be Conceptual Blending Theory. In this study, Conceptual Blending Theory was combined with audiovisual categories used in media studies to create a system suitable to analyze jokes from American sitcoms. For this purpose also three requirements were developed, which have to be fulfilled by a joke in order for it to be successful. These requirements state that the blend of a network of a joke needs to contain Emergent Information, that a joke needs to be based on General Knowledge, and that the inputs of the network of a joke need to contain Correct Information. During the process of the analysis it was first determined to which category or categories a joke belongs, after which a Conceptual Blending network was created for each joke, and it was checked whether the joke meets the three requirements. This system was applied to jokes from four sitcoms, two successful sitcoms and two unsuccessful ones. Moreover, these jokes were labeled as either good or bad, to try to discover what determines the level of success of these sitcoms. The analysis of the jokes shows that the unsuccessful sitcoms contain more jokes that were labeled as bad, and, most importantly, that the system created helps in understanding why certain jokes fail to be humorous. This study thereby shows that Conceptual Blending Theory can be a useful tool in analyzing the quality of humor, providing an incentive for more research in the field of humor to make use of conceptual blending.
Keywords (eng)
Conceptual Blending TheoryHumorCognitive LinguisticsSitcomsJokesIncongruity TheoryBig Bang TheoryFriendsMad LoveEmily's Reasons Why Not
Keywords (deu)
Conceptual Blending TheoryHumorforschungKognitive LinguistikWitzeSitcomsBig Bang TheoryFriendsMad LoveEmily's Reasons Why Not
Type (deu)
Extent (deu)
I, 347 S. : Ill.
Number of pages
353
Members (1)
Title (eng)
The good, the bad, and the cancelled
applying conceptual theory to jokes from American sitcoms
Parallel title (deu)
Conceptual Blending Theory Angewendet auf Witze von amerikanischen Sitcoms
Author
Maud Naomi Maassen
Abstract (deu)
In den letzten Jahren sind verschiedene Theorien aus der Kognitiven Linguistik in der Humorforschung verwendet worden, wobei Conceptual Blending Theory für diese Art von Forschung am passendsten scheint. In dieser Untersuchung wurde Conceptual Blending Theory kombiniert mit audiovisuellen Kategorien aus der Medienwissenschaft um ein System zu entwickeln womit Witze aus amerikanischen Sitcoms analysiert werden können, dazu wurden auch drei Bedingungen entwickelt die ein erfolgreicher Witz erfüllen muss. Die Bedingungen sind erstens dass der Blend im Netzwerk Emergent Information beinhalten muss, zweitens dass der Witz auf Allgemeinwissen basieren muss, und drittens dass die Informationen in den Inputs im Netzwerk richtig sein müssen. Für die Analyse im System wurde zuerst festgestellt zu welcher Kategorie oder zu welchen Kategorien ein Witz gehört, danach wurde für jede Kategorie ein Conceptual Blending Netzwerk erstellt, und es wurde kontrolliert ob der Witz die Bedingungen erfüllt. Dieses System wurde auf Witze von vier Sitcoms angewendet, zwei erfolgreiche Sitcoms, und zwei erfolglose Sitcoms. Außerdem wurden diese Witze als entweder gut oder schlecht gekennzeichnet, um zu versuchen herauszufinden warum diese Sitcoms ein Erfolg sind oder warum nicht. Die Analyse von den Witzen zeigt dass die erfolglosen Sitcoms mehr schlechte Witze beinhalten als die erfolgreichen Sitcoms, und, noch wichtiger, dass das entwickelte System hilft zu verstehen warum bestimmte Witze nicht witzig sind. Dadurch zeigt diese Untersuchung dass Conceptual Blending Theory, wenn kombiniert mit audiovisuellen Kategorien und den drei Bedingungen, ein nützliches Werkzeug ist für die Analyse von dem möglichen Erfolg von Humor, was ein Anreiz verschafft um Conceptual Blending mehr bei der Humorforschung zu verwenden.
Abstract (eng)
In recent years several theories from the field of Cognitive Linguistics have been used to study humor, of which the most suitable for humor research seems to be Conceptual Blending Theory. In this study, Conceptual Blending Theory was combined with audiovisual categories used in media studies to create a system suitable to analyze jokes from American sitcoms. For this purpose also three requirements were developed, which have to be fulfilled by a joke in order for it to be successful. These requirements state that the blend of a network of a joke needs to contain Emergent Information, that a joke needs to be based on General Knowledge, and that the inputs of the network of a joke need to contain Correct Information. During the process of the analysis it was first determined to which category or categories a joke belongs, after which a Conceptual Blending network was created for each joke, and it was checked whether the joke meets the three requirements. This system was applied to jokes from four sitcoms, two successful sitcoms and two unsuccessful ones. Moreover, these jokes were labeled as either good or bad, to try to discover what determines the level of success of these sitcoms. The analysis of the jokes shows that the unsuccessful sitcoms contain more jokes that were labeled as bad, and, most importantly, that the system created helps in understanding why certain jokes fail to be humorous. This study thereby shows that Conceptual Blending Theory can be a useful tool in analyzing the quality of humor, providing an incentive for more research in the field of humor to make use of conceptual blending.
Keywords (eng)
Conceptual Blending TheoryHumorCognitive LinguisticsSitcomsJokesIncongruity TheoryBig Bang TheoryFriendsMad LoveEmily's Reasons Why Not
Keywords (deu)
Conceptual Blending TheoryHumorforschungKognitive LinguistikWitzeSitcomsBig Bang TheoryFriendsMad LoveEmily's Reasons Why Not
Type (deu)
Number of pages
353