Title (eng)
Development of Stimuli to Examine Self-Other Distinction in the Context of Empathy
Parallel title (deu)
Die Entwicklung von Stimuli um Self-Other Distinction im Kontext der Empathie zu untersuchen
Author
Angelika Längle
Advisor
Claus Lamm
Assessor
Claus Lamm
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Diplomarbeit war die Entwicklung und Validierung von Stimuli um eine Voraussetzung der Empathieforschung zu untersuchen, und zwar die Self-Other Distinction. Hierfür wurden Videos entwickelt, in denen eine Target-Person emotionale Lebensereignisse beschreibt: entweder so, wie sie sich tatsächlich zugetragen haben (kongruente Videos), oder mit einer unerwarteten und "unüblichen" emotionalen Reaktion (inkongruente Videos). Es wurde die Hypothese aufgestellt, dass aufgrund unterschiedlicher Gefühle bei Versuchspersonen, je nachdem ob diese/r sich einfühlt oder bei den eigenen Emotionen bleibt, bei inkongruenten Videos Self-Other Distinction sichtbar wird. Emotionen wurden mithilfe eines Affect Rating Dials operationalisiert. In der Umsetzung wurden die Versuchspersonen gebeten sich einerseits in die Target-Person einzufühlen und deren Gefühlsvalenz einzuschätzen (perceivers' other-ratings) und andererseits sich selbst in diese Situation hineinzuversetzen und die eigene Gefühlsvalenz einzustufen (perceivers' self-ratings). Diese Einstufungen dienten als Grundlage der Datenanalyse (Varianzanalyse). Bei den inkongruenten Videos zeigte sich bei den Versuchspersonen eine signifikante Self-Other Distinction und somit können diese Videos als geeignete Stimuli zur Untersuchung von Self-Other Distinction im Kontext der Empathie angesehen werden.
Abstract (eng)
The aim of this diploma thesis was to develop and validate stimuli in order to investigate one prerequisite in empathy research, specifically the self-other distinction. For this purpose videos were produced in which a target-person described an emotional life-event either how it actually happened (congruent condition), or with a commonly not expected emotional reaction (incongruent condition). It was hypothesized that the self-other distinction becomes visible with incongruent videos due to different emotions in the perceivers depending on whether they empathized with the target-person or remained within their own emotions. Emotions were operationalized by an affect rating dial. In the realization of the research, perceivers were asked to empathize with the target-person and to rate the valence of the target's emotions (perceivers' other-ratings) and then to put themselves in the same situation and to rate the valence of their own feelings (perceivers' self-ratings). These ratings constituted the basis for analysing self-other distinction (ANOVA). The results showed that the perceiver's self-other distinction was visible and significant at incongruent videos. Hence they appear to be useful stimuli in order to examine self-other distinction in the context of empathy.
Keywords (eng)
self-other distinctionempathyincongruent video-stimuliaffect rating dial
Keywords (deu)
Self-Other DistinctionEmpathieInkongruente Video-StimuliAffect Rating Dial
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
229 Seiten : Illustrationen
Number of pages
230
Study plan
Diplomstudium Psychologie
[UA]
[298]
Association (deu)
Members (1)
Title (eng)
Development of Stimuli to Examine Self-Other Distinction in the Context of Empathy
Parallel title (deu)
Die Entwicklung von Stimuli um Self-Other Distinction im Kontext der Empathie zu untersuchen
Author
Angelika Längle
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Diplomarbeit war die Entwicklung und Validierung von Stimuli um eine Voraussetzung der Empathieforschung zu untersuchen, und zwar die Self-Other Distinction. Hierfür wurden Videos entwickelt, in denen eine Target-Person emotionale Lebensereignisse beschreibt: entweder so, wie sie sich tatsächlich zugetragen haben (kongruente Videos), oder mit einer unerwarteten und "unüblichen" emotionalen Reaktion (inkongruente Videos). Es wurde die Hypothese aufgestellt, dass aufgrund unterschiedlicher Gefühle bei Versuchspersonen, je nachdem ob diese/r sich einfühlt oder bei den eigenen Emotionen bleibt, bei inkongruenten Videos Self-Other Distinction sichtbar wird. Emotionen wurden mithilfe eines Affect Rating Dials operationalisiert. In der Umsetzung wurden die Versuchspersonen gebeten sich einerseits in die Target-Person einzufühlen und deren Gefühlsvalenz einzuschätzen (perceivers' other-ratings) und andererseits sich selbst in diese Situation hineinzuversetzen und die eigene Gefühlsvalenz einzustufen (perceivers' self-ratings). Diese Einstufungen dienten als Grundlage der Datenanalyse (Varianzanalyse). Bei den inkongruenten Videos zeigte sich bei den Versuchspersonen eine signifikante Self-Other Distinction und somit können diese Videos als geeignete Stimuli zur Untersuchung von Self-Other Distinction im Kontext der Empathie angesehen werden.
Abstract (eng)
The aim of this diploma thesis was to develop and validate stimuli in order to investigate one prerequisite in empathy research, specifically the self-other distinction. For this purpose videos were produced in which a target-person described an emotional life-event either how it actually happened (congruent condition), or with a commonly not expected emotional reaction (incongruent condition). It was hypothesized that the self-other distinction becomes visible with incongruent videos due to different emotions in the perceivers depending on whether they empathized with the target-person or remained within their own emotions. Emotions were operationalized by an affect rating dial. In the realization of the research, perceivers were asked to empathize with the target-person and to rate the valence of the target's emotions (perceivers' other-ratings) and then to put themselves in the same situation and to rate the valence of their own feelings (perceivers' self-ratings). These ratings constituted the basis for analysing self-other distinction (ANOVA). The results showed that the perceiver's self-other distinction was visible and significant at incongruent videos. Hence they appear to be useful stimuli in order to examine self-other distinction in the context of empathy.
Keywords (eng)
self-other distinctionempathyincongruent video-stimuliaffect rating dial
Keywords (deu)
Self-Other DistinctionEmpathieInkongruente Video-StimuliAffect Rating Dial
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
230
Association (deu)