You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1347936
Title (eng)
International strategies of Austrian companies in the CEE region
Parallel title (deu)
Internationale Strategien von österreichischen Unternehmen in der CEE Region
Author
Kristina Marinova Marinova
Adviser
Josef Windsperger
Assessor
Josef Windsperger
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit beschäftigt sich mit dem Einfluss von Umweltfaktoren auf Strategieentscheidungen österreichischer Unternehmen im CEE Region. Der Forschungsansatz ist quantitativ und basiert auf einem standardisierten Fragebogen, das an allen österreichischen Unternehmen mit mindestens einer Niederlassung im CEE Region verschickt wurde. Meine Masterthesis untersucht die Auswirkung der drei wichtigsten Umweltfaktoren – kulturelle Distanz, institutionelle Unsicherheit und wirtschaftliche Unsicherheit, auf die Neigung österreichischer Unternehmen, deren internationale Strategien an den lokalen Gegebenheiten anzupassen. Die Ergebnisse der Analyse zeigen, dass die drei Umweltfaktoren unterschiedliche Auswirkungen auf die strategische Ausrichtung der österreichischen Unternehmen aufweisen. Mit zunehmender wirtschaftlicher Unsicherheit steigt die Bereitschaft österreichischer Unternehmen, ihre internationalen Strategien anzupassen. Auf der anderen Seite haben kulturelle Distanz und institutionelle Unsicherheit keinen wesentlichen Einfluss auf die strategische Ausrichtung österreichischer Unternehmen im CEE Region. Ziel meiner Masterthesis ist die Vermittlung eines besseren Verständnisses der Rolle von Umweltfaktoren bei der Auswahl internationaler Strategien.
Abstract (eng)
This study deals with the adaptation versus standardization strategy dilemma of Austrian companies entering the CEE Region. The purpose of this thesis is to investigate how environmental factors influence the decision of Austrian companies whether to adapt or standardize their international strategies. The research approach followed is quantitative research, based on standardized questionnaire sent to all Austrian companies with subsidiaries in the CEE Region. The effects of following three main environmental factors on the choice of international strategy are tested: cultural distance, institutional uncertainty and economic uncertainty. The results from the analysis show that different environmental factors impact differently the willingness of Austrian companies to adapt their strategies. With increasing economic uncertainty, Austrian companies’ propensity to adapt their international strategies increases. On the other side, institutional uncertainty and cultural distance have insignificant impact on the strategic choice. The aim of my thesis is to provide managers with better understanding of the role of environmental factors for the choice of international strategy. It is useful not only for headquarter managers, who verify under which conditions adaptation or standardization strategy pay off, but also for managers in subsidiaries who need to understand the purpose behind the application of a particular strategic approach and to support this process.
Keywords (eng)
International StrategiesAdaptation vs Standardization of Strategies
Keywords (deu)
Internationale StrategienAdaptierung gegen Standardisierung von Strategien
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1347936
rdau:P60550 (deu)
60 Seiten : Diagramme
Number of pages
63
Members (1)
Title (eng)
International strategies of Austrian companies in the CEE region
Parallel title (deu)
Internationale Strategien von österreichischen Unternehmen in der CEE Region
Author
Kristina Marinova Marinova
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit beschäftigt sich mit dem Einfluss von Umweltfaktoren auf Strategieentscheidungen österreichischer Unternehmen im CEE Region. Der Forschungsansatz ist quantitativ und basiert auf einem standardisierten Fragebogen, das an allen österreichischen Unternehmen mit mindestens einer Niederlassung im CEE Region verschickt wurde. Meine Masterthesis untersucht die Auswirkung der drei wichtigsten Umweltfaktoren – kulturelle Distanz, institutionelle Unsicherheit und wirtschaftliche Unsicherheit, auf die Neigung österreichischer Unternehmen, deren internationale Strategien an den lokalen Gegebenheiten anzupassen. Die Ergebnisse der Analyse zeigen, dass die drei Umweltfaktoren unterschiedliche Auswirkungen auf die strategische Ausrichtung der österreichischen Unternehmen aufweisen. Mit zunehmender wirtschaftlicher Unsicherheit steigt die Bereitschaft österreichischer Unternehmen, ihre internationalen Strategien anzupassen. Auf der anderen Seite haben kulturelle Distanz und institutionelle Unsicherheit keinen wesentlichen Einfluss auf die strategische Ausrichtung österreichischer Unternehmen im CEE Region. Ziel meiner Masterthesis ist die Vermittlung eines besseren Verständnisses der Rolle von Umweltfaktoren bei der Auswahl internationaler Strategien.
Abstract (eng)
This study deals with the adaptation versus standardization strategy dilemma of Austrian companies entering the CEE Region. The purpose of this thesis is to investigate how environmental factors influence the decision of Austrian companies whether to adapt or standardize their international strategies. The research approach followed is quantitative research, based on standardized questionnaire sent to all Austrian companies with subsidiaries in the CEE Region. The effects of following three main environmental factors on the choice of international strategy are tested: cultural distance, institutional uncertainty and economic uncertainty. The results from the analysis show that different environmental factors impact differently the willingness of Austrian companies to adapt their strategies. With increasing economic uncertainty, Austrian companies’ propensity to adapt their international strategies increases. On the other side, institutional uncertainty and cultural distance have insignificant impact on the strategic choice. The aim of my thesis is to provide managers with better understanding of the role of environmental factors for the choice of international strategy. It is useful not only for headquarter managers, who verify under which conditions adaptation or standardization strategy pay off, but also for managers in subsidiaries who need to understand the purpose behind the application of a particular strategic approach and to support this process.
Keywords (eng)
International StrategiesAdaptation vs Standardization of Strategies
Keywords (deu)
Internationale StrategienAdaptierung gegen Standardisierung von Strategien
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1347937
Number of pages
63