You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1622136
Title (deu)
Carbon-Offsets in der internationalen Klimapolitik
Parallel title (eng)
Carbon offsets in international climate policy
Author
Pol Jean Louis Moes
Adviser
Kristina Dietz
Assessor
Kristina Dietz
Abstract (deu)
Im Kampf gegen den Klimawandel erfreuen sich Carbon-Offsets zunehmender Beliebtheit, obwohl es zur gleichen Zeit zahlreiche Kritikpunkte dagegen gibt. Vor allem wirtschaftliche Interessen befeuern die Vorstellung, dass die Verbindung von Wachstum und Nachhaltigkeit über CO2-Märkte möglich sein soll. Wirtschaftsmagazine stellen einen Teil einer medialen Diskursebene dar, der Diskurse innerhalb einer internationalen Klimapolitik produziert und reproduziert. Im Wirtschaftsmagazin The Economist erforschte ich darum die diskursiven Elemente, um zu erfahren, welche Diskurse von Wirtschaftsmagazinen aufgenommen werden um die Debatte über Carbon-Offsets zu prägen und inwiefern sich diese Diskurse verändert haben. Mithilfe einer kritischen Diskursanalyse und einer post-strukturalistischen Perspektive stellte ich fest, dass The Economist Diskurse zu Modernisierung, Effizienz und nachhaltiger Entwicklung nutzt, um den im Klimadiskurs beinhalteten Diskursgegenstand Carbon-Offset zu prägen. Zusätzlich konnte ich beobachten, dass in aktuellen Artikeln eine kritische Tendenz gegenüber Carbon-Offsets aufkommt.
Abstract (eng)
In the fight against climate change, carbon offsets are becoming increasingly popular, although at the same time there are numerous criticisms against them. Above all, economic interests fuel the notion that linking growth and sustainability should be possible through carbon markets. Business magazines represent a part of a media discourse level that produces and reproduces discourses within an international climate policy. I therefore investigated the discursive elements of the business magazine The Economist to find out which discourses are taken up by business magazines to shape the debate on carbon offsets and to what extent these discourses have changed over time. Using a critical discourse analysis and a post-structuralist perspective, I found that The Economist uses discourses on modernisation, efficiency and sustainable development to shape the discourse object of carbon offsets included in the climate discourse. In addition, I observed that a critical tendency towards carbon offsets emerges in recent articles.
Keywords (deu)
Carbon-Offset
Keywords (eng)
Carbon offset
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1622136
rdau:P60550 (deu)
101, 61 Seiten : Illustrationen
Number of pages
167
Members (1)
Title (deu)
Carbon-Offsets in der internationalen Klimapolitik
Parallel title (eng)
Carbon offsets in international climate policy
Author
Pol Jean Louis Moes
Abstract (deu)
Im Kampf gegen den Klimawandel erfreuen sich Carbon-Offsets zunehmender Beliebtheit, obwohl es zur gleichen Zeit zahlreiche Kritikpunkte dagegen gibt. Vor allem wirtschaftliche Interessen befeuern die Vorstellung, dass die Verbindung von Wachstum und Nachhaltigkeit über CO2-Märkte möglich sein soll. Wirtschaftsmagazine stellen einen Teil einer medialen Diskursebene dar, der Diskurse innerhalb einer internationalen Klimapolitik produziert und reproduziert. Im Wirtschaftsmagazin The Economist erforschte ich darum die diskursiven Elemente, um zu erfahren, welche Diskurse von Wirtschaftsmagazinen aufgenommen werden um die Debatte über Carbon-Offsets zu prägen und inwiefern sich diese Diskurse verändert haben. Mithilfe einer kritischen Diskursanalyse und einer post-strukturalistischen Perspektive stellte ich fest, dass The Economist Diskurse zu Modernisierung, Effizienz und nachhaltiger Entwicklung nutzt, um den im Klimadiskurs beinhalteten Diskursgegenstand Carbon-Offset zu prägen. Zusätzlich konnte ich beobachten, dass in aktuellen Artikeln eine kritische Tendenz gegenüber Carbon-Offsets aufkommt.
Abstract (eng)
In the fight against climate change, carbon offsets are becoming increasingly popular, although at the same time there are numerous criticisms against them. Above all, economic interests fuel the notion that linking growth and sustainability should be possible through carbon markets. Business magazines represent a part of a media discourse level that produces and reproduces discourses within an international climate policy. I therefore investigated the discursive elements of the business magazine The Economist to find out which discourses are taken up by business magazines to shape the debate on carbon offsets and to what extent these discourses have changed over time. Using a critical discourse analysis and a post-structuralist perspective, I found that The Economist uses discourses on modernisation, efficiency and sustainable development to shape the discourse object of carbon offsets included in the climate discourse. In addition, I observed that a critical tendency towards carbon offsets emerges in recent articles.
Keywords (deu)
Carbon-Offset
Keywords (eng)
Carbon offset
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1633156
Number of pages
167