Title (de)
Musiktheorie und Musikpädagogik. ›Resonanzprobleme‹ einer Beziehung
Language
German
Description (xx)
Die Beziehung zwischen Musiktheorie und Musikpädagogik gilt als Problembeziehung. Der folgende Beitrag zeigt anhand einer gesellschaftlichen Kontextualisierung, dass sich viele der Probleme auf Konstellationen zurückführen lassen, die über das direkte Umfeld der beiden Fächer hinausgehen. Auf diese Weise wird deutlich, warum die üblicherweise vorgeschlagenen ›Lösungen‹ nicht funktionieren und wie alternative Möglichkeiten der Beziehungsgestaltung aussehen könnten. The relation of music theory and music pedagogy is considered problematic. The following contribution shows, through social contextualization, that many of the problems relate to constellations going beyond the direct area of the two disciplines. This contextualization shows why the generally suggested solutions do not work and how alternative possibilities for organising the relationship might look.
Keywords (xx)
Niklas Luhmann; music theory and music pedagogy; Musiktheorie und Musikpaedagogik; Soziologie der Musiktheorie; sociology of music theory; Musiktheorie als Disziplin; music theory as a discipline
DOI
10.31751/562
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Verena Weidner
Editor
Tobias Janz
Editor
Jan Philipp
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
7
Number
Sonderausgabe [Special Issue]
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2010