Title (de)
Cycling in Tonal Space. Neo-Riemannian Theory in der dritten Dimension
Language
German
Description (xx)
Der Beitrag greift Ideen der Neo-Riemannian Theory auf, nimmt Bezug auf Richard Cohn und stellt neu entwickelte dreidimensionale Modelle vor, mit denen sich Dreiklangs- und Vierklangsverbindungen alternativ zum Cube Dance von Jack Douthett und Peter Steinbach und zu Cohns 4-Cube-Trio darstellen lassen. Ausgehend von Edward Gollins 3D-Tonnetz beschreibt er außerdem variable Modelle, die sich auf verschiedene Akkordklassen anwenden lassen. This article responds to suggestions of Neo-Riemannian Theory, referring to Richard Cohn. It presents some new three-dimensional models that depict the connections of triads and seventh chords as alternatives to Jack Douthett’s and Peter Steinbach’s Cube Dance and to Cohn’s 4-Cube-Trio. Finally, models based on Edward Gollin’s 3D-Tonnetz are described that may be applied to diverse chord classes.
Keywords (xx)
dreidimensionales Tonnetz; three-dimensional Tonnetz; Hugo Wolf; Alexander Skrjabin; Alexander Scriabin; Prélude op. 11/2; Neo-Riemannian Theory (NRT); dreidimensionale NRT-Modelle; Spanisches Liederbuch; NRT models in three dimensions
DOI
10.31751/1009
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Jakob Rieke
Editor
Ariane Jeßulat
Editor
Felix Wörner
Licence Selected
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
16
Number
1
From Page
x
To Page
x
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2019