Title (deu)
Die neue Kunst des Nichts
Kunst ohne Kunstobjekt?
Der Verlust des Kunstwerks und seine Auswirkungen auf den
Kunstbegriff, sowie der Ästhetik und den Kunstschaffenden. Ein Versuch einer Analyse durch Annäherung und Betrachtung zweier ausgewählter Kunstformen: dem Dokumentarismus und der
Performancekunst
Parallel title (eng)
The new art of NOTHING
Author
Hanna Hildgund Friederike Swoboda
Advisor
Josef Rhemann
Assessor
Josef Rhemann
Abstract (deu)
Die neue Kunst des NICHTS ist auf den ersten Blick eine Entwicklung der letzten 40 Jahre. Bei genauerer Betrachtung wird jedoch deutlich, dass die Kunst seit jeher versucht das Unsichtbare sichtbar zu machen. Anhand einer kunstgeschichtlichen Analyse des letzten Jahrhunderts wird versucht aufzuzeigen, dass das NICHTS zentrales Thema für eine beachtliche Zahl von Kunstschaffenden war.
Da die Performancekunst und der Dokumentarismus per se Kunstgattungen darstellen, die mit der objektlosen Kunstproduktion eng verbunden sind und nur im zeitlichen transitiven Moment vollständig erfahrbar sind, werden für die Analyse des Nichts vorrangig Beispiele aus diesen Kunstgattungen herangezogen. Aus philosophischer Sicht wird der Werdegang der Kunst skizzenhaft erläutert, von der Wissenschaft des Schönen wie bei Aristoteles und Baumgarten hinzu einer Kunst die der Mimesis abschwört und ihre Verankerung im Hegelschen Sinne des Werden findet. Abschließend wird mittels Hegel und Sartre versucht das Nichts in der Kunstproduktion zu erläutern.
Abstract (eng)
“The new art of NOTHING”: Art without an object? The loss of the art-object and its effect on art, aesthetics and artists. An attempt to analyze these effects by two selected art forms: the documentary-art and performance-art.
At first the new movement of the art of NOTHING seems to be the development of the last 40years. After a closer look it becomes clear that art in general seeks to make the Invisible visible. This thesis presents examples of the art history of the last century to find proof for the hypothesis that NOTHING always has been one of the major topics for many artists.
The performance-art and the documentary-art are art forms which are closely related to the objectless art production and are only fully perceivable in the ‘transitory nature’ of the moment. Therefore these two art forms are being used for the analysis of the art of NOTHING. In brief this thesis explains the development of art as Mimesis and science of beauty in the meaning of Aristotle and Baumgarten, to the art which tries to produce no objects and just meaning and finds its basics in Hegel’s understanding of “Werden”; which means the state and the moment of becoming something. This art is captured in the moment of becoming something. It is not yet and it never fully has been. The art of nothing needs the recipient to fully reveal its intentional potential. Without the recipient the art never becomes something which is explained by Hegel’s and Sartre’s analyses of Nothing.
Furthermore this thesis explains the shifting of meaning and power in art. Where no objects are produced and where art is only fully perceivable by the recipient the artist looses its heroic, genuine position and the recipient becomes more powerful. But what happens when this shift of power is not recognized by the recipient, or what happens to the art-market when no art-object is produced? These and other questions are investigated by examples of the art-history.
Keywords (eng)
art and nothingperfromanceartdocumentary artaestheticsdefintion of artists
Keywords (deu)
Kunst und NICHTSPerformancekunstDokumentarismusÄsthetikKünstlerInnenbegriff
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
87 S. : Ill.
Number of pages
88
Association (deu)
Title (deu)
Die neue Kunst des Nichts
Kunst ohne Kunstobjekt?
Der Verlust des Kunstwerks und seine Auswirkungen auf den
Kunstbegriff, sowie der Ästhetik und den Kunstschaffenden. Ein Versuch einer Analyse durch Annäherung und Betrachtung zweier ausgewählter Kunstformen: dem Dokumentarismus und der
Performancekunst
Parallel title (eng)
The new art of NOTHING
Author
Hanna Hildgund Friederike Swoboda
Abstract (deu)
Die neue Kunst des NICHTS ist auf den ersten Blick eine Entwicklung der letzten 40 Jahre. Bei genauerer Betrachtung wird jedoch deutlich, dass die Kunst seit jeher versucht das Unsichtbare sichtbar zu machen. Anhand einer kunstgeschichtlichen Analyse des letzten Jahrhunderts wird versucht aufzuzeigen, dass das NICHTS zentrales Thema für eine beachtliche Zahl von Kunstschaffenden war.
Da die Performancekunst und der Dokumentarismus per se Kunstgattungen darstellen, die mit der objektlosen Kunstproduktion eng verbunden sind und nur im zeitlichen transitiven Moment vollständig erfahrbar sind, werden für die Analyse des Nichts vorrangig Beispiele aus diesen Kunstgattungen herangezogen. Aus philosophischer Sicht wird der Werdegang der Kunst skizzenhaft erläutert, von der Wissenschaft des Schönen wie bei Aristoteles und Baumgarten hinzu einer Kunst die der Mimesis abschwört und ihre Verankerung im Hegelschen Sinne des Werden findet. Abschließend wird mittels Hegel und Sartre versucht das Nichts in der Kunstproduktion zu erläutern.
Abstract (eng)
“The new art of NOTHING”: Art without an object? The loss of the art-object and its effect on art, aesthetics and artists. An attempt to analyze these effects by two selected art forms: the documentary-art and performance-art.
At first the new movement of the art of NOTHING seems to be the development of the last 40years. After a closer look it becomes clear that art in general seeks to make the Invisible visible. This thesis presents examples of the art history of the last century to find proof for the hypothesis that NOTHING always has been one of the major topics for many artists.
The performance-art and the documentary-art are art forms which are closely related to the objectless art production and are only fully perceivable in the ‘transitory nature’ of the moment. Therefore these two art forms are being used for the analysis of the art of NOTHING. In brief this thesis explains the development of art as Mimesis and science of beauty in the meaning of Aristotle and Baumgarten, to the art which tries to produce no objects and just meaning and finds its basics in Hegel’s understanding of “Werden”; which means the state and the moment of becoming something. This art is captured in the moment of becoming something. It is not yet and it never fully has been. The art of nothing needs the recipient to fully reveal its intentional potential. Without the recipient the art never becomes something which is explained by Hegel’s and Sartre’s analyses of Nothing.
Furthermore this thesis explains the shifting of meaning and power in art. Where no objects are produced and where art is only fully perceivable by the recipient the artist looses its heroic, genuine position and the recipient becomes more powerful. But what happens when this shift of power is not recognized by the recipient, or what happens to the art-market when no art-object is produced? These and other questions are investigated by examples of the art-history.
Keywords (eng)
art and nothingperfromanceartdocumentary artaestheticsdefintion of artists
Keywords (deu)
Kunst und NICHTSPerformancekunstDokumentarismusÄsthetikKünstlerInnenbegriff
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
88
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- DetailsObject typeContainerCreated25.10.2021 05:42:30 UTC
- Usage statistics-
- Metadata
- Export formats
