You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1253653
Title (deu)
Zuwendungsmotive zur computervermittelten Partnersuche
eine Untersuchung vor dem Hintergrund des Nutzenansatzes
Author
Andreas Wallner
Adviser
Roland Burkart
Assessor
Roland Burkart
Abstract (deu)
Die Magisterarbeit „Zuwendungsmotive zur computervermittelten Partnersuche – Eine Untersuchung vor dem Hintergrund des Nutzenansatzes“ kann dem Teilgebiet der Mediennutzungsforschung – konkret der Gratifikationsforschung - innerhalb der Kommunikationswissenschaft zugeordnet werden. Im Zuge der Arbeit wird Aufschluss darüber gegeben, aus welchen Motiven und dahinter liegenden Sinnstrukturen heraus Menschen computervermittelt auf einer Online-Singlebörse auf Partnersuche gehen. Theoretisches Fundament sind neben dem Nutzen- und Belohnungsansatz die 5 Motivgruppen von Schweiger (2007), adaptiert durch Grimm (2001, 2006) und die einzelnen Theorien der computervermittelten Kommunikation, die im „medienökologischen Rahmenmodell computervermittelter Kommunikation“ verschmelzen. Als Fallbeispiel für die Untersuchung dient die Online-Singlebörse www.herzflimmern.at. Durch problemzentrierte Leitfadeninterviews, die mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet wurden, werden die Zuwendungsmotive und dahinterliegenden Sinnstrukturen der User offengelegt. Die Ergebnisse werden in Form von Hypothesen präsentiert.
Abstract (eng)
Within the research area of communication studies the master-thesis “Motivations for Online Dating – a Study based on the Uses and Gratification Approach” can be placed in the field of gratification research. The main issue of the thesis is to examine which motivations and needs are most responsible for the fact that people tend to look for their partner on the internet via online dating services. The empirical study is based on the uses and gratification approach with a main focus on the 5 motivation categories by Schweiger (2007), slightly adapted by the concept of Grimm (2001 and 2006). Furthermore the different theories of computer mediated communication which are all integrated in the “media-ecological model of computer mediated communication” (Döring 2003) play another important role. The online dating service www.herzflimmern.at functions as an example for the empirical analysis. It was possible to work out the user’s motivations and needs with the help of problem-centered guided interviews which were analyzed by a qualitative content analysis. The results are presented in form of hypotheses.
Keywords (eng)
Uses and Gratification Approachcomputer mediated communicationgratification researchmotivations
Keywords (deu)
Nutzenansatzcmputervermittelte KommunikationGratifikationsforschungUGAMotive
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1253653
rdau:P60550 (deu)
197, XXX S. : graph. Darst.
Number of pages
241
Members (1)
Title (deu)
Zuwendungsmotive zur computervermittelten Partnersuche
eine Untersuchung vor dem Hintergrund des Nutzenansatzes
Author
Andreas Wallner
Abstract (deu)
Die Magisterarbeit „Zuwendungsmotive zur computervermittelten Partnersuche – Eine Untersuchung vor dem Hintergrund des Nutzenansatzes“ kann dem Teilgebiet der Mediennutzungsforschung – konkret der Gratifikationsforschung - innerhalb der Kommunikationswissenschaft zugeordnet werden. Im Zuge der Arbeit wird Aufschluss darüber gegeben, aus welchen Motiven und dahinter liegenden Sinnstrukturen heraus Menschen computervermittelt auf einer Online-Singlebörse auf Partnersuche gehen. Theoretisches Fundament sind neben dem Nutzen- und Belohnungsansatz die 5 Motivgruppen von Schweiger (2007), adaptiert durch Grimm (2001, 2006) und die einzelnen Theorien der computervermittelten Kommunikation, die im „medienökologischen Rahmenmodell computervermittelter Kommunikation“ verschmelzen. Als Fallbeispiel für die Untersuchung dient die Online-Singlebörse www.herzflimmern.at. Durch problemzentrierte Leitfadeninterviews, die mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet wurden, werden die Zuwendungsmotive und dahinterliegenden Sinnstrukturen der User offengelegt. Die Ergebnisse werden in Form von Hypothesen präsentiert.
Abstract (eng)
Within the research area of communication studies the master-thesis “Motivations for Online Dating – a Study based on the Uses and Gratification Approach” can be placed in the field of gratification research. The main issue of the thesis is to examine which motivations and needs are most responsible for the fact that people tend to look for their partner on the internet via online dating services. The empirical study is based on the uses and gratification approach with a main focus on the 5 motivation categories by Schweiger (2007), slightly adapted by the concept of Grimm (2001 and 2006). Furthermore the different theories of computer mediated communication which are all integrated in the “media-ecological model of computer mediated communication” (Döring 2003) play another important role. The online dating service www.herzflimmern.at functions as an example for the empirical analysis. It was possible to work out the user’s motivations and needs with the help of problem-centered guided interviews which were analyzed by a qualitative content analysis. The results are presented in form of hypotheses.
Keywords (eng)
Uses and Gratification Approachcomputer mediated communicationgratification researchmotivations
Keywords (deu)
Nutzenansatzcmputervermittelte KommunikationGratifikationsforschungUGAMotive
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1253654
Number of pages
241