You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1256189
Title (deu)
Männer- und Frauenbilder zwischen Wellness und Werbung
eine vergleichende Analyse am Beispiel der Therme Oberlaa
Author
Marie-Luise Premig
Adviser
Roswitha Breckner
Assessor
Roswitha Breckner
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Darstellung von Frauen- und Männerkörper in der Werbung und speziell in Werbungen mit Wellness-Kontext. Ausgangspunkt für diese Arbeit ist Goffmans Werk „Geschlecht und Werbung“. Zwei ausgewählte Bilder aus dem Wellnessbereich werden hinsichtlich darauf abgebildeter Geschlechtskörper mit Hilfe des Instrumentariums der Bildanalyse auf deskriptiver Ebene beschrieben und rekonstruiert. Die so gewonnenen Daten werden mit denen Goffmans verglichen. Dies geschieht unter dem Blickwinkel von formalen Aspekten der Bildinszenierung, der Hierarchie, Rituale der Unterordnung, Schönheitsidealen, und Sexualisierung und Erotik.
Abstract (eng)
This thesis deals with the construction of body-imaging of men and women in advertising, with special emphasis on wellness related advertisements. Starting point for this research is Goffman’s book “Gender Advertisements”. Two pictures showing wellness scenes are intpreteted in regard to the gender of the pictured individuals. This analysis is conducted in two steps, first the bodies are depicted on a descriptive level, then on a reconstructive level. The results of this study are compared with Goffman’s pictures and categories, focusing on the formal factors of image production, hierarchy, rituals of subordination, beauty ideals, sexuality and eroticism.
Keywords (eng)
wellnessadvertisementimage analysisgender
Keywords (deu)
WellnessWerbungBildanalyseGender
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1256189
rdau:P60550 (deu)
94 S.
Number of pages
96
Members (1)
Title (deu)
Männer- und Frauenbilder zwischen Wellness und Werbung
eine vergleichende Analyse am Beispiel der Therme Oberlaa
Author
Marie-Luise Premig
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Darstellung von Frauen- und Männerkörper in der Werbung und speziell in Werbungen mit Wellness-Kontext. Ausgangspunkt für diese Arbeit ist Goffmans Werk „Geschlecht und Werbung“. Zwei ausgewählte Bilder aus dem Wellnessbereich werden hinsichtlich darauf abgebildeter Geschlechtskörper mit Hilfe des Instrumentariums der Bildanalyse auf deskriptiver Ebene beschrieben und rekonstruiert. Die so gewonnenen Daten werden mit denen Goffmans verglichen. Dies geschieht unter dem Blickwinkel von formalen Aspekten der Bildinszenierung, der Hierarchie, Rituale der Unterordnung, Schönheitsidealen, und Sexualisierung und Erotik.
Abstract (eng)
This thesis deals with the construction of body-imaging of men and women in advertising, with special emphasis on wellness related advertisements. Starting point for this research is Goffman’s book “Gender Advertisements”. Two pictures showing wellness scenes are intpreteted in regard to the gender of the pictured individuals. This analysis is conducted in two steps, first the bodies are depicted on a descriptive level, then on a reconstructive level. The results of this study are compared with Goffman’s pictures and categories, focusing on the formal factors of image production, hierarchy, rituals of subordination, beauty ideals, sexuality and eroticism.
Keywords (eng)
wellnessadvertisementimage analysisgender
Keywords (deu)
WellnessWerbungBildanalyseGender
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1256190
Number of pages
96