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Title (deu)
Irgendwo im Nirgendwo
Raum und Räumlichkeit in den Filmen von Jim Jarmusch
Parallel title (eng)
Space and spaciality in the movies of Jim Jarmusch
Author
Maximilian Häusler
Adviser
Christian Schulte
Assessor
Christian Schulte
Abstract (deu)
In dieser Arbeit sollen unterschiedliche Formen von Raum und Räumlichkeit in den Filmen Jim Jarmuschs untersucht und analysiert werden. Die Raumtheorien Marc Augés, Michel de Certeaus und die Filmtheorie Gilles Deleuze bilden dabei die theoretischen Grundlagen. Ziel dieser Arbeit ist es diese unterschiedlichen Theorien auf ausgewählte Filme Jarmuschs anzuwenden und so seine Darstellung von Räumen zu analysieren. Der Raum und die Bewegung der Figuren durch den Raum stehen im Zentrum der Analyse. Ein Vergleich Jarmuschs Filme mit dem Kino des italiensichen Neo-Realismus bildet einen weiteren Teil der Arbeit. Ziel ist es Jarmuschs filmische Inspirationsquellen in diesem Kino zu finden und zu verstehen. Ein Vergleich seines Debutfilmes Permanent Vacation mit Rosselinis Deutschland im Jahre Null dient zur Veranschaulichung. Warum der Raum des Reisenden der Archetyp des Augés Nicht-Ortes ist und wie dieser Raum in Jarmuschs Filmen aussieht soll anhand von Stranger than Paradise und Mystery Train gezeigt werden. Die Sonderposition des Films Ghost Dog: Der Weg des Samurai in Jarmuschs Werk soll hervorgehoben werden. In einem Vergleich mit Kasovits La Haine wird gezeigt, wie das Flachdach zum Rückzugsort vor Augés Non-Place wird. Ein lyrischer Raum wird in Dead Man beschrieben werden. Neben den Theorien Augés und Certeaus wird auch Prosa von Franz Kafka herangezogen um diese spezifische Raumdarstellung näher zu analysieren. Die Strukturierung des Films in motivische Reimschemata zeigt die Verbindung von Film und Lyrik. Eine genaue Abgrenzung Augés Nicht-Ortes zum anthropologischen Ort, zeigt die Analyse Jarmuschs Films Broken Flowers.
Abstract (eng)
With this work, different forms of spaces and rooms in the movies of Jim Jarmusch should be determined and analyzed. Marc Augé´s and de Certeau´s “Theory of space” and Gilles Deleuze´s filmtheory provide the theoretical basis. This work intends to apply these theories on the chosen films by Jim Jarmusch and thereby analyze the demonstration of space in his work. Space and the characters´ movement through this space form the center of analysis. A comparison between Jarmuschs films and the Italian Non-Realism cinema forms another part of this work, which is aimed at finding and understanding Jarmuschs cinematic inspiration in this type of cinema. Hereby, a comparison between his debut feature Permanent Vacation and Rosselinis Germany Anno Zero supports a demonstration of this thesis. Why the travelers´ space the archetype of Augés Non-Place is and how this space is displayed in Jarmuschs films, shall be demonstrated on the basis of Stranger Than Paradise and Mystery Train. The exceptional position of Ghost Dog: The Way of the Samurai within Jarmusch´s work shall be pointed out. In a comparison with Kassovits La Haine it is displayed how the platform roof turns into a refuge from Augé´s Non-Place. In Dead Man, a lyrical room is going to be described. Apart from Augé´s and de Certeau ´s theories, Franz Kafka´s prose is going to be consulted to analyze this specific type of demonstration of space. The rhyme scheme structure of the film displays a connection between film and lyric. An accurate differentiation between Augé´s Non-Place and the anthropological space shows the analysis of Jarmuschs film Broken Flowers.
Keywords (eng)
Jim Jarmuschspacespaciality
Keywords (deu)
Jim JarmuschRaumRäumlichkeit
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1256853
rdau:P60550 (deu)
114 S.
Number of pages
114
Members (1)
Title (deu)
Irgendwo im Nirgendwo
Raum und Räumlichkeit in den Filmen von Jim Jarmusch
Parallel title (eng)
Space and spaciality in the movies of Jim Jarmusch
Author
Maximilian Häusler
Abstract (deu)
In dieser Arbeit sollen unterschiedliche Formen von Raum und Räumlichkeit in den Filmen Jim Jarmuschs untersucht und analysiert werden. Die Raumtheorien Marc Augés, Michel de Certeaus und die Filmtheorie Gilles Deleuze bilden dabei die theoretischen Grundlagen. Ziel dieser Arbeit ist es diese unterschiedlichen Theorien auf ausgewählte Filme Jarmuschs anzuwenden und so seine Darstellung von Räumen zu analysieren. Der Raum und die Bewegung der Figuren durch den Raum stehen im Zentrum der Analyse. Ein Vergleich Jarmuschs Filme mit dem Kino des italiensichen Neo-Realismus bildet einen weiteren Teil der Arbeit. Ziel ist es Jarmuschs filmische Inspirationsquellen in diesem Kino zu finden und zu verstehen. Ein Vergleich seines Debutfilmes Permanent Vacation mit Rosselinis Deutschland im Jahre Null dient zur Veranschaulichung. Warum der Raum des Reisenden der Archetyp des Augés Nicht-Ortes ist und wie dieser Raum in Jarmuschs Filmen aussieht soll anhand von Stranger than Paradise und Mystery Train gezeigt werden. Die Sonderposition des Films Ghost Dog: Der Weg des Samurai in Jarmuschs Werk soll hervorgehoben werden. In einem Vergleich mit Kasovits La Haine wird gezeigt, wie das Flachdach zum Rückzugsort vor Augés Non-Place wird. Ein lyrischer Raum wird in Dead Man beschrieben werden. Neben den Theorien Augés und Certeaus wird auch Prosa von Franz Kafka herangezogen um diese spezifische Raumdarstellung näher zu analysieren. Die Strukturierung des Films in motivische Reimschemata zeigt die Verbindung von Film und Lyrik. Eine genaue Abgrenzung Augés Nicht-Ortes zum anthropologischen Ort, zeigt die Analyse Jarmuschs Films Broken Flowers.
Abstract (eng)
With this work, different forms of spaces and rooms in the movies of Jim Jarmusch should be determined and analyzed. Marc Augé´s and de Certeau´s “Theory of space” and Gilles Deleuze´s filmtheory provide the theoretical basis. This work intends to apply these theories on the chosen films by Jim Jarmusch and thereby analyze the demonstration of space in his work. Space and the characters´ movement through this space form the center of analysis. A comparison between Jarmuschs films and the Italian Non-Realism cinema forms another part of this work, which is aimed at finding and understanding Jarmuschs cinematic inspiration in this type of cinema. Hereby, a comparison between his debut feature Permanent Vacation and Rosselinis Germany Anno Zero supports a demonstration of this thesis. Why the travelers´ space the archetype of Augés Non-Place is and how this space is displayed in Jarmuschs films, shall be demonstrated on the basis of Stranger Than Paradise and Mystery Train. The exceptional position of Ghost Dog: The Way of the Samurai within Jarmusch´s work shall be pointed out. In a comparison with Kassovits La Haine it is displayed how the platform roof turns into a refuge from Augé´s Non-Place. In Dead Man, a lyrical room is going to be described. Apart from Augé´s and de Certeau ´s theories, Franz Kafka´s prose is going to be consulted to analyze this specific type of demonstration of space. The rhyme scheme structure of the film displays a connection between film and lyric. An accurate differentiation between Augé´s Non-Place and the anthropological space shows the analysis of Jarmuschs film Broken Flowers.
Keywords (eng)
Jim Jarmuschspacespaciality
Keywords (deu)
Jim JarmuschRaumRäumlichkeit
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1256854
Number of pages
114