Title (deu)
Tod, Gesellschaft und individuelle Unsterblichkeit
Parallel title (eng)
Death, society and the immortal individual
Author
Robert Josef Mehlhart
Advisor
Karl-Heinz Steinmetz
Assessor
Karl-Heinz Steinmetz
Abstract (deu)
Das Sterben in den Industrie- und Mediennationen des 20. Und 21. Jahrhunderts ist geprägt von einer fundamentalen Differenzierung des Todesbegriffes. Dieser Differenzierung zufolge erfolgt das Sterben des Individuums auf drei, voneinander relativ unabhängigen Ebenen. So kann zwischen dem sozialen, dem physischen und dem Tod des individuellen Bewusstseins unterschieden werden. Durch die soziokulturelle, technische und medizinische Entwicklung seit dem zweiten Weltkrieg findet die existentielle Auseinandersetzung mit dem individuellen Todesschicksal immer weniger statt. Der Tod kommt als physisch-medizinisches bzw. als soziales Faktum in den Blick, die individuelle, intim-personale Ebene steht im Hintergrund. Die Differenzierung des Todes kann aber auch in sozialstruktureller Hinsicht nachgewiesen werden. Die zentralen gesellschaftlichen Subsysteme sind autonom und haben ihre je eigenen Orientierungsmuster: die normative, die expressive, die instrumentelle sowie die kognitive Orientierung. Durch die dominanten gesellschaftlichen Deutungsmuster der zweiten Hälfte des zwanzigsten Jahrhunderts werden die expressiven und normativen Todeskonzepte zunehmend durch Kategorien aus dem instrumentellen und kognitiven Orientierungsbereich gefüllt. Fragen nach einem „guten Tod“ und nach der ästhetisch-expressiven Verarbeitung des Todesgeschehens durch den Sterbenden und sein Umfeld werden so mehr und mehr von funktional-ökonomischen und wissenschaftlich-rationalen Orientierungsmustern her beantwortet. Josef Pieper öffnet in seinem Werk Tod und Unsterblichkeit (1968) diese Perspektive. Er weitet das Ideengefüge mit den normativen und expressiven Bereichen von Philosophie, Theologie, Mythos und Tradition bedeutend aus. Pieper führt also eine sachliche Diskussion, die Raum für alle möglichen Aussagen im Bezug auf das Todesphänomen zulässt. Pieper argumentiert auf diese Weise für ein Interpretationsgefüge, das aus fünf dichotomischen Begriffspaaren besteht. Der Tod ist gleichzeitig: 1. Ende – Übergang 2. Schrecknis – Befreiung 3. Gewalttat – Reifung 4. Widerfahrnis – Tun 5. Natürliches – Widernatürliches Auf diese Weise kann Pieper eine Interpretation vorlegen, die vor dem Hintergrund der Erfahrung des modernen Menschen die christliche Hoffnung auf die individuelle Auferstehung einschließen kann.
Abstract (eng)
Josef Pieper is amongst the most read German Philosophers of the 20th century. After the catastrophic impact of German National Socialism and faced with the different totalitarian systems of the 20th century, he tried to develop a cogent Christian anthropology. His thought evolves a philosophical method open to theological interpretations. He shows how the philosophical thought of Plato and Aristotle was open to non-philosophical answers based on the mythical and theological traditions of the time. For Josef Pieper, the mythical tradition of antiquity has bee superseded by Christianity. He describes the conjunction of Philosophy and Theology as a polyphonic counterpoint. In doing so, he stresses that important philosophical questions are dependent on certain theological presuppositions (they may consist in the rejection of certain theological views), especially if philosophy concerns the reason of there being things (Grund des Seienden) as well as their essence (Wesen). In his book Tod und Unsterblichkeit (Death and Immortality, 1968), Pieper sets out to discuss the phenomenon of human death in the 20th century. In European societies after the Second World War, death often is conceived as the mere biological collapse of the human body. Most members of modern societies die at a quite old age in central institutions far away from vital society. If the elderly person moves into such a institution, her social life has already ended. The physical death of the person is under control of medical staff. Central aim of the medical treatment is the peaceful und quiet fadeout of the bodily functions. Because the social life ends long before the actual physical collapse, public rituals or prayers regarding the afterlife of the dead are in decline since the Second World War. Death seems to be primarily a social and a physical fact. The existential confrontation of the individual with his own mortality (in terms of the first-person-singular-perspective) is not part of our cultural setting. Questions regarding the afterlife appear to belong to the realm of esoteric eccentricity. In his interpretation, Pieper brings together medical, philosophical and theological thought. He opens the quite confined postmodern view of human death and allows all possible interpretations, especially those available through Plato, Aristotle and Thomas Aquinas. He scrutinizes them under the preposition of human experience. For Pieper, the existential problem of human death begs fundamental questions. He offers a sensible concept of creation, based on the thought of Thomas Aquinas. Because man is a creature, individually loved and held into being by the creator, there opens up a perspective of hope. For Pieper, there are only two possibilities: either to accept the status of being a creature or rejecting it. For the latter possibility, life and subsequently death are absurd altogether. In the case of the former possibility, death is the last stage of man’s active unfolding which takes place in the catastrophic scenery of the separation of body and soul. By employing an argument developed by Thomas Aquinas, Pieper argues the incorruptibility of the human soul by its ability to grasp and communicate true knowledge.
Keywords (eng)
human deathmodern societyJosef PieperimmortalitysoulThomas Aquinastheology
Keywords (deu)
Todmoderne GesellschaftJosef PieperUnsterblichkeitSeeleThomas von AquinTheologie
Type (deu)
Extent (deu)
90 S.
Number of pages
90
Members (1)
Title (deu)
Tod, Gesellschaft und individuelle Unsterblichkeit
Parallel title (eng)
Death, society and the immortal individual
Author
Robert Josef Mehlhart
Abstract (deu)
Das Sterben in den Industrie- und Mediennationen des 20. Und 21. Jahrhunderts ist geprägt von einer fundamentalen Differenzierung des Todesbegriffes. Dieser Differenzierung zufolge erfolgt das Sterben des Individuums auf drei, voneinander relativ unabhängigen Ebenen. So kann zwischen dem sozialen, dem physischen und dem Tod des individuellen Bewusstseins unterschieden werden. Durch die soziokulturelle, technische und medizinische Entwicklung seit dem zweiten Weltkrieg findet die existentielle Auseinandersetzung mit dem individuellen Todesschicksal immer weniger statt. Der Tod kommt als physisch-medizinisches bzw. als soziales Faktum in den Blick, die individuelle, intim-personale Ebene steht im Hintergrund. Die Differenzierung des Todes kann aber auch in sozialstruktureller Hinsicht nachgewiesen werden. Die zentralen gesellschaftlichen Subsysteme sind autonom und haben ihre je eigenen Orientierungsmuster: die normative, die expressive, die instrumentelle sowie die kognitive Orientierung. Durch die dominanten gesellschaftlichen Deutungsmuster der zweiten Hälfte des zwanzigsten Jahrhunderts werden die expressiven und normativen Todeskonzepte zunehmend durch Kategorien aus dem instrumentellen und kognitiven Orientierungsbereich gefüllt. Fragen nach einem „guten Tod“ und nach der ästhetisch-expressiven Verarbeitung des Todesgeschehens durch den Sterbenden und sein Umfeld werden so mehr und mehr von funktional-ökonomischen und wissenschaftlich-rationalen Orientierungsmustern her beantwortet. Josef Pieper öffnet in seinem Werk Tod und Unsterblichkeit (1968) diese Perspektive. Er weitet das Ideengefüge mit den normativen und expressiven Bereichen von Philosophie, Theologie, Mythos und Tradition bedeutend aus. Pieper führt also eine sachliche Diskussion, die Raum für alle möglichen Aussagen im Bezug auf das Todesphänomen zulässt. Pieper argumentiert auf diese Weise für ein Interpretationsgefüge, das aus fünf dichotomischen Begriffspaaren besteht. Der Tod ist gleichzeitig: 1. Ende – Übergang 2. Schrecknis – Befreiung 3. Gewalttat – Reifung 4. Widerfahrnis – Tun 5. Natürliches – Widernatürliches Auf diese Weise kann Pieper eine Interpretation vorlegen, die vor dem Hintergrund der Erfahrung des modernen Menschen die christliche Hoffnung auf die individuelle Auferstehung einschließen kann.
Abstract (eng)
Josef Pieper is amongst the most read German Philosophers of the 20th century. After the catastrophic impact of German National Socialism and faced with the different totalitarian systems of the 20th century, he tried to develop a cogent Christian anthropology. His thought evolves a philosophical method open to theological interpretations. He shows how the philosophical thought of Plato and Aristotle was open to non-philosophical answers based on the mythical and theological traditions of the time. For Josef Pieper, the mythical tradition of antiquity has bee superseded by Christianity. He describes the conjunction of Philosophy and Theology as a polyphonic counterpoint. In doing so, he stresses that important philosophical questions are dependent on certain theological presuppositions (they may consist in the rejection of certain theological views), especially if philosophy concerns the reason of there being things (Grund des Seienden) as well as their essence (Wesen). In his book Tod und Unsterblichkeit (Death and Immortality, 1968), Pieper sets out to discuss the phenomenon of human death in the 20th century. In European societies after the Second World War, death often is conceived as the mere biological collapse of the human body. Most members of modern societies die at a quite old age in central institutions far away from vital society. If the elderly person moves into such a institution, her social life has already ended. The physical death of the person is under control of medical staff. Central aim of the medical treatment is the peaceful und quiet fadeout of the bodily functions. Because the social life ends long before the actual physical collapse, public rituals or prayers regarding the afterlife of the dead are in decline since the Second World War. Death seems to be primarily a social and a physical fact. The existential confrontation of the individual with his own mortality (in terms of the first-person-singular-perspective) is not part of our cultural setting. Questions regarding the afterlife appear to belong to the realm of esoteric eccentricity. In his interpretation, Pieper brings together medical, philosophical and theological thought. He opens the quite confined postmodern view of human death and allows all possible interpretations, especially those available through Plato, Aristotle and Thomas Aquinas. He scrutinizes them under the preposition of human experience. For Pieper, the existential problem of human death begs fundamental questions. He offers a sensible concept of creation, based on the thought of Thomas Aquinas. Because man is a creature, individually loved and held into being by the creator, there opens up a perspective of hope. For Pieper, there are only two possibilities: either to accept the status of being a creature or rejecting it. For the latter possibility, life and subsequently death are absurd altogether. In the case of the former possibility, death is the last stage of man’s active unfolding which takes place in the catastrophic scenery of the separation of body and soul. By employing an argument developed by Thomas Aquinas, Pieper argues the incorruptibility of the human soul by its ability to grasp and communicate true knowledge.
Keywords (eng)
human deathmodern societyJosef PieperimmortalitysoulThomas Aquinastheology
Keywords (deu)
Todmoderne GesellschaftJosef PieperUnsterblichkeitSeeleThomas von AquinTheologie
Type (deu)
Number of pages
90