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Title (deu)
Schulische Bildung Gehörloser an der St. John's School for the Deaf in Gambia - eine ethnografische Schulforschung
Parallel title (eng)
Special Needs Education for deaf people at St.John's School for the Deaf in the Gambia ; an ethnographic school research
Author
Christine Theresia Brandstetter
Adviser
Gottfried Biewer
Assessor
Gottfried Biewer
Abstract (deu)
Dieser Diplomarbeit liegt die Intention zugrunde, die schulischen Bildungsgegebenheiten Gehörloser in Gambia zu betrachten. Theoretische Auseinandersetzungen mit den Themen Gehörlosigkeit – auch unter dem Aspekt einer sozio-kulturellen Behinderung betrachtet –, Armut, Bildung und den (kommunikativen) Zielsetzungen der Gehörlosenpädagogik gelten als Basis für die spätere Fokussierung auf die einzige Gehörlosenschule Gambias, die St. John’s School for the Deaf. Ein insgesamt dreimonatiger Aufenthalt in Gambia ermöglicht der Autorin die Rahmenbedingungen sowie Bildungsprozesse dieser Schule zu eruieren. Anhand der methodischen Prinzipien der ethnografischen Schulforschung, wie teilnehmende Beobachtung, Interviewführung sowie Videoaufnahmen, können die Bildungsabläufe und die damit verbundenen intervenierenden Bedingungen eruiert werden. Zum einen nehmen die armutsbedingten sowie sozio-kulturellen Gegebenheiten des Landes Einfluss auf die vorliegenden Bildungsangebote. Zum anderen erweist sich auch die gehörlosenpädagogische Herausforderung – v.a. im Hinblick auf die Förderung einer kommunikativen Kompetenz – als zentrale Aufgabe der Gehörlosenschule. Zur Darstellung der schulischen Bildung Gehörloser – mit besonderer Berücksichtigung der kommunikativen Barrieren – an der St. John’s School, werden die empirisch erhobenen Daten, die anhand der Grounded Theory ausgewertet wurden, mit den theoretischen Erkenntnissen in Verbindung gebracht.
Abstract (eng)
This diploma thesis focuses on Special Needs Education for deaf people in Gambia. Theoretical aspects considering deafness, with special impact on social cultural disabilities, poverty, education and objectives of deaf education are fundamentals concerning research at St. John’s School for the Deaf. It is the only school for deaf people in Gambia. During a three month study trip the author could get an insight on general conditions and educational processes in that particular school. Several methodical principles of an ethnographic school research have been applied. Participating observations, interviews and video studies are important tools in order to investigate educational procedures and its influencing conditions. Not only poverty and social-cultural situations have an impact on learning opportunities but also pedagogical challenges concerning deaf, with respect to promotion of communicative skills, are major tasks of the deaf school. Empirically surveyed data from Gambia are evaluated according to the Grounded Theory. Moreover the results are linked to theoretical aspects in order to describe education of deaf people at St. John’s school with special focus on communicative barriers.
Keywords (eng)
deafSpecial Needs EducationGambiaPovertyDeveloping countrySt. John's School for the Deafethnographic researchdisability
Keywords (deu)
GehörloseBildungArmutGambiaSt. John's School for the DeafEthnografische SchulforschungDritte WeltBehinderung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1260812
rdau:P60550 (deu)
140 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
144
Members (1)
Title (deu)
Schulische Bildung Gehörloser an der St. John's School for the Deaf in Gambia - eine ethnografische Schulforschung
Parallel title (eng)
Special Needs Education for deaf people at St.John's School for the Deaf in the Gambia ; an ethnographic school research
Author
Christine Theresia Brandstetter
Abstract (deu)
Dieser Diplomarbeit liegt die Intention zugrunde, die schulischen Bildungsgegebenheiten Gehörloser in Gambia zu betrachten. Theoretische Auseinandersetzungen mit den Themen Gehörlosigkeit – auch unter dem Aspekt einer sozio-kulturellen Behinderung betrachtet –, Armut, Bildung und den (kommunikativen) Zielsetzungen der Gehörlosenpädagogik gelten als Basis für die spätere Fokussierung auf die einzige Gehörlosenschule Gambias, die St. John’s School for the Deaf. Ein insgesamt dreimonatiger Aufenthalt in Gambia ermöglicht der Autorin die Rahmenbedingungen sowie Bildungsprozesse dieser Schule zu eruieren. Anhand der methodischen Prinzipien der ethnografischen Schulforschung, wie teilnehmende Beobachtung, Interviewführung sowie Videoaufnahmen, können die Bildungsabläufe und die damit verbundenen intervenierenden Bedingungen eruiert werden. Zum einen nehmen die armutsbedingten sowie sozio-kulturellen Gegebenheiten des Landes Einfluss auf die vorliegenden Bildungsangebote. Zum anderen erweist sich auch die gehörlosenpädagogische Herausforderung – v.a. im Hinblick auf die Förderung einer kommunikativen Kompetenz – als zentrale Aufgabe der Gehörlosenschule. Zur Darstellung der schulischen Bildung Gehörloser – mit besonderer Berücksichtigung der kommunikativen Barrieren – an der St. John’s School, werden die empirisch erhobenen Daten, die anhand der Grounded Theory ausgewertet wurden, mit den theoretischen Erkenntnissen in Verbindung gebracht.
Abstract (eng)
This diploma thesis focuses on Special Needs Education for deaf people in Gambia. Theoretical aspects considering deafness, with special impact on social cultural disabilities, poverty, education and objectives of deaf education are fundamentals concerning research at St. John’s School for the Deaf. It is the only school for deaf people in Gambia. During a three month study trip the author could get an insight on general conditions and educational processes in that particular school. Several methodical principles of an ethnographic school research have been applied. Participating observations, interviews and video studies are important tools in order to investigate educational procedures and its influencing conditions. Not only poverty and social-cultural situations have an impact on learning opportunities but also pedagogical challenges concerning deaf, with respect to promotion of communicative skills, are major tasks of the deaf school. Empirically surveyed data from Gambia are evaluated according to the Grounded Theory. Moreover the results are linked to theoretical aspects in order to describe education of deaf people at St. John’s school with special focus on communicative barriers.
Keywords (eng)
deafSpecial Needs EducationGambiaPovertyDeveloping countrySt. John's School for the Deafethnographic researchdisability
Keywords (deu)
GehörloseBildungArmutGambiaSt. John's School for the DeafEthnografische SchulforschungDritte WeltBehinderung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1260813
Number of pages
144