You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1265380
Title (eng)
Ownership strategy in franchising
single- vs. multi-unit-franchising
Parallel title (deu)
Eigentumsstrategie im Franchising ; Single- vs. Multi-Unit Franchising
Author
Julia Frauscher
Author
Christian Schromm
Adviser
Josef Windsperger
Assessor
Josef Windsperger
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Arbeit ist eine Aussage darüber treffen zu können welche Faktoren die Entscheidung über die Wahl der Franchisingform festlegen. Aufgrund dessen, dass in der wissenschaftlichen Literatur bezüglich Franchising vorwiegend Single-Unit-Franchising diskutiert wird, soll in dieser Arbeit im Gegensatz dazu auch Multi-Unit Franchising Gegenstand der Untersuchung sein. Anhand der vorherrschenden neuen Institutionenökonomie (Transaktionskostentheorie, Prinzipal–Agent–Theorie, Ressourcentheorie in Verbindung mit der Organisationstheorie, die Screening Theorie und die Theorie der Verfügungsrechte) soll untersucht werden in welchen Situationen Single-Unit Franchising Multi-Unit Franchising vorgezogen wird, und umgekehrt. Im empirischen Teil der Arbeit sollen mit Hilfe von Tiefeninterviews mit zwei etablierten österreichischen Franchiseunternehmen (Coffeeshop Company und Testa Rossa Caffèbar) die theoretischen Aussagen auf ihren Wahrheitsgehalt geprüft werden.
Abstract (eng)
The main focus of this thesis is to analyze which factors determine the decision about whether to choose single- or multi-unit franchising. Due to the fact that scientific studies predominantly consider single-unit franchising this work wants to highlight both, single- and multi-unit franchising. Therefore prevailing science-based theories (that is Transaction Cost Theory, Principal-Agent-Theory, Resource-based Theory in conjunction with the Organizational Capability View, Screening Theory and The Property Rights Theory) are scrutinized to identify under which circumstances single-unit franchising is preferred over multi-unit franchising and vice versa. The empirical part of the thesis then investigates by means of two well-established Austrian franchise firms (Coffeeshop Company and Testa Rossa Caffèbar) if the theoretical statements coincide with real world business.
Keywords (eng)
franchisingsingle-unit franchisingmulti-unit franchising
Keywords (deu)
FranchisingSingle-Unit FranchisingMulti-Unit Franchising
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1265380
rdau:P60550 (deu)
151 S.
Number of pages
155
Members (1)
Title (eng)
Ownership strategy in franchising
single- vs. multi-unit-franchising
Parallel title (deu)
Eigentumsstrategie im Franchising ; Single- vs. Multi-Unit Franchising
Author
Julia Frauscher
Author
Christian Schromm
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Arbeit ist eine Aussage darüber treffen zu können welche Faktoren die Entscheidung über die Wahl der Franchisingform festlegen. Aufgrund dessen, dass in der wissenschaftlichen Literatur bezüglich Franchising vorwiegend Single-Unit-Franchising diskutiert wird, soll in dieser Arbeit im Gegensatz dazu auch Multi-Unit Franchising Gegenstand der Untersuchung sein. Anhand der vorherrschenden neuen Institutionenökonomie (Transaktionskostentheorie, Prinzipal–Agent–Theorie, Ressourcentheorie in Verbindung mit der Organisationstheorie, die Screening Theorie und die Theorie der Verfügungsrechte) soll untersucht werden in welchen Situationen Single-Unit Franchising Multi-Unit Franchising vorgezogen wird, und umgekehrt. Im empirischen Teil der Arbeit sollen mit Hilfe von Tiefeninterviews mit zwei etablierten österreichischen Franchiseunternehmen (Coffeeshop Company und Testa Rossa Caffèbar) die theoretischen Aussagen auf ihren Wahrheitsgehalt geprüft werden.
Abstract (eng)
The main focus of this thesis is to analyze which factors determine the decision about whether to choose single- or multi-unit franchising. Due to the fact that scientific studies predominantly consider single-unit franchising this work wants to highlight both, single- and multi-unit franchising. Therefore prevailing science-based theories (that is Transaction Cost Theory, Principal-Agent-Theory, Resource-based Theory in conjunction with the Organizational Capability View, Screening Theory and The Property Rights Theory) are scrutinized to identify under which circumstances single-unit franchising is preferred over multi-unit franchising and vice versa. The empirical part of the thesis then investigates by means of two well-established Austrian franchise firms (Coffeeshop Company and Testa Rossa Caffèbar) if the theoretical statements coincide with real world business.
Keywords (eng)
franchisingsingle-unit franchisingmulti-unit franchising
Keywords (deu)
FranchisingSingle-Unit FranchisingMulti-Unit Franchising
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1265381
Number of pages
155