Title (eng)
Ownership strategy in franchising
single- vs. multi-unit-franchising
Parallel title (deu)
Eigentumsstrategie im Franchising ; Single- vs. Multi-Unit Franchising
Author
Christian Schromm
Julia Frauscher
Advisor
Josef Windsperger
Assessor
Josef Windsperger
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Arbeit ist eine Aussage darüber treffen zu können welche Faktoren
die Entscheidung über die Wahl der Franchisingform festlegen. Aufgrund dessen,
dass in der wissenschaftlichen Literatur bezüglich Franchising vorwiegend Single-
Unit-Franchising diskutiert wird, soll in dieser Arbeit im Gegensatz dazu auch Multi-
Unit Franchising Gegenstand der Untersuchung sein. Anhand der vorherrschenden
neuen Institutionenökonomie (Transaktionskostentheorie, Prinzipal–Agent–Theorie,
Ressourcentheorie in Verbindung mit der Organisationstheorie, die Screening
Theorie und die Theorie der Verfügungsrechte) soll untersucht werden in welchen
Situationen Single-Unit Franchising Multi-Unit Franchising vorgezogen wird, und
umgekehrt. Im empirischen Teil der Arbeit sollen mit Hilfe von Tiefeninterviews mit
zwei etablierten österreichischen Franchiseunternehmen (Coffeeshop Company und
Testa Rossa Caffèbar) die theoretischen Aussagen auf ihren Wahrheitsgehalt geprüft
werden.
Abstract (eng)
The main focus of this thesis is to analyze which factors determine the decision about
whether to choose single- or multi-unit franchising. Due to the fact that scientific
studies predominantly consider single-unit franchising this work wants to highlight
both, single- and multi-unit franchising. Therefore prevailing science-based theories
(that is Transaction Cost Theory, Principal-Agent-Theory, Resource-based Theory in
conjunction with the Organizational Capability View, Screening Theory and The
Property Rights Theory) are scrutinized to identify under which circumstances single-
unit franchising is preferred over multi-unit franchising and vice versa. The empirical
part of the thesis then investigates by means of two well-established Austrian
franchise firms (Coffeeshop Company and Testa Rossa Caffèbar) if the theoretical
statements coincide with real world business.
Keywords (eng)
franchisingsingle- unit franchisingmulti- unit franchising
Keywords (deu)
FranchisingSingle- Unit FranchisingMulti- Unit Franchising
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
151 S.
Number of pages
155
Association (deu)
Title (eng)
Ownership strategy in franchising
single- vs. multi-unit-franchising
Parallel title (deu)
Eigentumsstrategie im Franchising ; Single- vs. Multi-Unit Franchising
Author
Christian Schromm
Julia Frauscher
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Arbeit ist eine Aussage darüber treffen zu können welche Faktoren
die Entscheidung über die Wahl der Franchisingform festlegen. Aufgrund dessen,
dass in der wissenschaftlichen Literatur bezüglich Franchising vorwiegend Single-
Unit-Franchising diskutiert wird, soll in dieser Arbeit im Gegensatz dazu auch Multi-
Unit Franchising Gegenstand der Untersuchung sein. Anhand der vorherrschenden
neuen Institutionenökonomie (Transaktionskostentheorie, Prinzipal–Agent–Theorie,
Ressourcentheorie in Verbindung mit der Organisationstheorie, die Screening
Theorie und die Theorie der Verfügungsrechte) soll untersucht werden in welchen
Situationen Single-Unit Franchising Multi-Unit Franchising vorgezogen wird, und
umgekehrt. Im empirischen Teil der Arbeit sollen mit Hilfe von Tiefeninterviews mit
zwei etablierten österreichischen Franchiseunternehmen (Coffeeshop Company und
Testa Rossa Caffèbar) die theoretischen Aussagen auf ihren Wahrheitsgehalt geprüft
werden.
Abstract (eng)
The main focus of this thesis is to analyze which factors determine the decision about
whether to choose single- or multi-unit franchising. Due to the fact that scientific
studies predominantly consider single-unit franchising this work wants to highlight
both, single- and multi-unit franchising. Therefore prevailing science-based theories
(that is Transaction Cost Theory, Principal-Agent-Theory, Resource-based Theory in
conjunction with the Organizational Capability View, Screening Theory and The
Property Rights Theory) are scrutinized to identify under which circumstances single-
unit franchising is preferred over multi-unit franchising and vice versa. The empirical
part of the thesis then investigates by means of two well-established Austrian
franchise firms (Coffeeshop Company and Testa Rossa Caffèbar) if the theoretical
statements coincide with real world business.
Keywords (eng)
franchisingsingle- unit franchisingmulti- unit franchising
Keywords (deu)
FranchisingSingle- Unit FranchisingMulti- Unit Franchising
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
155
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- DetailsObject typeContainerCreated26.10.2021 03:24:09 UTC
- Usage statistics-
- Metadata
- Export formats
