You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1266085
Title (deu)
Soziale Ungleichheit und Qualität in Kinderkrippen am Beispiel der Wiener Kinderkrippenstudie
Parallel title (eng)
Social inequality in children's out-of-home care
Author
Daniela Geiderer
Adviser
Tamara Katschnig
Assessor
Tamara Katschnig
Abstract (deu)
Die Diplomarbeit nimmt soziale Ungleichheit und pädagogische Qualität im Bereich der frühkindlichen Bildung in den Blick. Im Rahmen der Wiener Kinderkrippenstudie wird der Frage nachgegangen, ob ein Zusammenhang zwischen der Qualität von Kinderkrippen und ihrem Standort (Wiener Wohnbezirke), sowie den sozialen Hintergrundvariablen, die dort gegeben sind, besteht. Das Qualitätsprofil von 69 sowohl öffentlichen als auch privaten Kinderkrippen wurde mittels der Krippenskala von Wolfgang TIETZE erhoben und mit der Sozialstruktur des jeweiligen Standortes, gemessen mittels durchschnittlichem Bildungs- und Einkommensgrad, in Bezug gesetzt. Ziel der Arbeit ist es herauszufinden, ob die Sozialstruktur eines Bezirkes in einem Zusammenhang mit der Qualität der dort ansässigen Kinderbetreuungseinrichtungen steht.
Abstract (eng)
This diploma thesis goes into the matter of social inequality and educational quality in nurseries. In the context of a current research study at the University of Vienna called “Toddlers’ adjustment to Out-of-Home Care” the thesis investigates a possible influence of socioeconomic status in a region on the quality of nurseries located there. The study uses a sample of 69 nurseries offered by public and private agencies in Vienna, which were tested and assessed on their quality level by trained observers with ITERS-R. Using analysis of variance and correlations the thesis concern is to identify a relation between social background of a district, defined by average income and education, and the educational quality of nurseries located there.
Keywords (eng)
out-of-home careeducational qualitysocial inequality
Keywords (deu)
Kinderkrippepädagogische Qualitätsoziale Ungleichheit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1266085
rdau:P60550 (deu)
IV, 133, VI S. : graph. Darst.
Number of pages
145
Members (1)
Title (deu)
Soziale Ungleichheit und Qualität in Kinderkrippen am Beispiel der Wiener Kinderkrippenstudie
Parallel title (eng)
Social inequality in children's out-of-home care
Author
Daniela Geiderer
Abstract (deu)
Die Diplomarbeit nimmt soziale Ungleichheit und pädagogische Qualität im Bereich der frühkindlichen Bildung in den Blick. Im Rahmen der Wiener Kinderkrippenstudie wird der Frage nachgegangen, ob ein Zusammenhang zwischen der Qualität von Kinderkrippen und ihrem Standort (Wiener Wohnbezirke), sowie den sozialen Hintergrundvariablen, die dort gegeben sind, besteht. Das Qualitätsprofil von 69 sowohl öffentlichen als auch privaten Kinderkrippen wurde mittels der Krippenskala von Wolfgang TIETZE erhoben und mit der Sozialstruktur des jeweiligen Standortes, gemessen mittels durchschnittlichem Bildungs- und Einkommensgrad, in Bezug gesetzt. Ziel der Arbeit ist es herauszufinden, ob die Sozialstruktur eines Bezirkes in einem Zusammenhang mit der Qualität der dort ansässigen Kinderbetreuungseinrichtungen steht.
Abstract (eng)
This diploma thesis goes into the matter of social inequality and educational quality in nurseries. In the context of a current research study at the University of Vienna called “Toddlers’ adjustment to Out-of-Home Care” the thesis investigates a possible influence of socioeconomic status in a region on the quality of nurseries located there. The study uses a sample of 69 nurseries offered by public and private agencies in Vienna, which were tested and assessed on their quality level by trained observers with ITERS-R. Using analysis of variance and correlations the thesis concern is to identify a relation between social background of a district, defined by average income and education, and the educational quality of nurseries located there.
Keywords (eng)
out-of-home careeducational qualitysocial inequality
Keywords (deu)
Kinderkrippepädagogische Qualitätsoziale Ungleichheit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1266086
Number of pages
145