Title (deu)
Nationale Klimapolitik in Japan, China und Südkorea
eine Governance-Analyse
Author
Falko Loher
Advisor
Rüdiger Frank
Assessor
Rüdiger Frank
Abstract (deu)
Ziel dieser Arbeit ist es eine mögliche Kongruenz von Governance-Modi in der nationalen Klimapolitik Japans, Chinas und Südkoreas für den Untersuchungszeitraum 1997 bis 2010 zu überprüfen. Hierzu werden sieben Kategorien eines Analysemodells von Treib, Falkner und Bähr entlehnt, welche in die politikwissenschaftlichen Ebenen polity, politics und policy unterteilt sind: Diese Kategorien untersuchen die institutionelle Struktur, die Verteilung von Autorität und die Institutionalisierung von Interaktionen auf der polity-Ebene, den Einbezug nicht-staatlicher Akteure auf der politics-Ebene, sowie die Verbindlichkeit von Maßnahmen, eventuelle Sanktionierungen und die Art der Regulierung auf der policy-Ebene. Die jeweiligen Governance-Modi werden in jeder Kategorie auf einem Spektrum zwischen staatlicher Intervention und gesellschaftlicher Autonomie verortet. Zur Durchführung der Untersuchung werden Gesetzestexte der jeweiligen Staaten und Sekundärquellen verwendet.
Die Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass man von keiner Kongruenz der Governance-Modi der drei Staaten sprechen kann. Japan und China zeigen allerdings in sechs von sieben Kategorien klare Übereinstimmungen. Sie weisen tendenziell traditionelle Modi mit starker staatlicher Intervention auf. Südkorea zeigt in nahezu allen Kategorien klare Abweichungen von Japan und China und tendiert zu hybriden Governance-Modi. Durch die Verabschiedung einer neuen klimapolitischen Strategie im April 2010 ist jedoch eine Annäherung hin zu den traditionellen Modi Japans und Chinas zu erkennen. Dennoch kann man für den Untersuchungszeitraum von keinem gemeinsamen Modell der nationalen Klimapolitik in den drei Staaten sprechen.
Abstract (eng)
This thesis deals with domestic climate change governance in Japan, China and South Korea between 1997 and 2010. It aims to verify whether the modes of governance of these three states show congruencies. In order to prove this hypothesis, the thesis uses an analysis model by Treib, Falkner and Bähr which examines seven categories within the three dimensions of polity, politics and policy. The seven categories are as follows: Institutional structure, dispersion of authority, institutionalization of interactions in the polity dimension, involvement of non-state-actors in the politics dimension, as well as legal bindingness, presence or absence of sanctions and modes of regulations in the policy dimension. Each category examines the location of the corresponding modes of governance on a spectrum between state intervention and societal autonomy. This thesis uses legislation of the three states as well as secondary sources to carry out the analysis.
As the results of the analysis show, the hypothesis of congruent modes of governance in all three East Asian states cannot be confirmed. Japan and China, however, show congruencies in six out of seven categories and can further be located on the traditional side of the spectrum towards state intervention. South Korea’s modes of governance differ from those of Japan and China as they tend to have hybrid modes in most of the categories. Since the enforcement of the Korean Low Carbon, Green Growth Strategy in April 2010 Korea, however, seems to move towards traditional modes and thus approximates Japan’s and China’s modes of governance. Still it has to be emphasized that a common model of domestic climate change governance between Japan, China and South Korea does not exist.
Keywords (eng)
domestic climate change governanceclimate change policyChinaJapanSouth Koreamodes of governance
Keywords (deu)
Nationale KlimapolitikKlimapolitikJapanSüdkoreaChinaGovernanceGovernance-Analyse
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
104 S. : graph. Darst.
Number of pages
107
Association (deu)
Title (deu)
Nationale Klimapolitik in Japan, China und Südkorea
eine Governance-Analyse
Author
Falko Loher
Abstract (deu)
Ziel dieser Arbeit ist es eine mögliche Kongruenz von Governance-Modi in der nationalen Klimapolitik Japans, Chinas und Südkoreas für den Untersuchungszeitraum 1997 bis 2010 zu überprüfen. Hierzu werden sieben Kategorien eines Analysemodells von Treib, Falkner und Bähr entlehnt, welche in die politikwissenschaftlichen Ebenen polity, politics und policy unterteilt sind: Diese Kategorien untersuchen die institutionelle Struktur, die Verteilung von Autorität und die Institutionalisierung von Interaktionen auf der polity-Ebene, den Einbezug nicht-staatlicher Akteure auf der politics-Ebene, sowie die Verbindlichkeit von Maßnahmen, eventuelle Sanktionierungen und die Art der Regulierung auf der policy-Ebene. Die jeweiligen Governance-Modi werden in jeder Kategorie auf einem Spektrum zwischen staatlicher Intervention und gesellschaftlicher Autonomie verortet. Zur Durchführung der Untersuchung werden Gesetzestexte der jeweiligen Staaten und Sekundärquellen verwendet.
Die Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass man von keiner Kongruenz der Governance-Modi der drei Staaten sprechen kann. Japan und China zeigen allerdings in sechs von sieben Kategorien klare Übereinstimmungen. Sie weisen tendenziell traditionelle Modi mit starker staatlicher Intervention auf. Südkorea zeigt in nahezu allen Kategorien klare Abweichungen von Japan und China und tendiert zu hybriden Governance-Modi. Durch die Verabschiedung einer neuen klimapolitischen Strategie im April 2010 ist jedoch eine Annäherung hin zu den traditionellen Modi Japans und Chinas zu erkennen. Dennoch kann man für den Untersuchungszeitraum von keinem gemeinsamen Modell der nationalen Klimapolitik in den drei Staaten sprechen.
Abstract (eng)
This thesis deals with domestic climate change governance in Japan, China and South Korea between 1997 and 2010. It aims to verify whether the modes of governance of these three states show congruencies. In order to prove this hypothesis, the thesis uses an analysis model by Treib, Falkner and Bähr which examines seven categories within the three dimensions of polity, politics and policy. The seven categories are as follows: Institutional structure, dispersion of authority, institutionalization of interactions in the polity dimension, involvement of non-state-actors in the politics dimension, as well as legal bindingness, presence or absence of sanctions and modes of regulations in the policy dimension. Each category examines the location of the corresponding modes of governance on a spectrum between state intervention and societal autonomy. This thesis uses legislation of the three states as well as secondary sources to carry out the analysis.
As the results of the analysis show, the hypothesis of congruent modes of governance in all three East Asian states cannot be confirmed. Japan and China, however, show congruencies in six out of seven categories and can further be located on the traditional side of the spectrum towards state intervention. South Korea’s modes of governance differ from those of Japan and China as they tend to have hybrid modes in most of the categories. Since the enforcement of the Korean Low Carbon, Green Growth Strategy in April 2010 Korea, however, seems to move towards traditional modes and thus approximates Japan’s and China’s modes of governance. Still it has to be emphasized that a common model of domestic climate change governance between Japan, China and South Korea does not exist.
Keywords (eng)
domestic climate change governanceclimate change policyChinaJapanSouth Koreamodes of governance
Keywords (deu)
Nationale KlimapolitikKlimapolitikJapanSüdkoreaChinaGovernanceGovernance-Analyse
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
107
Association (deu)
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