Title (eng)
Analysing language learning websites
developing a framework of evaluation with the focus on grammar and writing
Author
Anna Weninger
Advisor
Ute Smit
Assessor
Ute Smit
Abstract (deu)
Der zunehmende Einsatz von Technologie im Bildungsbereich hat zu einer steigenden
Anzahl von digitalen Lernmaterialien aller Art geführt, darunter vermehrt auch
Webseiten, die sich auf das Verbessern bestimmter Sprachkenntnisse spezialisieren. Das
Ziel dieser Diplomarbeit ist es, einen Analyseraster zu entwerfen, der es ermöglicht,
derartige Sprachlernwebseiten hinsichtlich ihres Nutzens für den englischen
Spracherwerb zu evaluieren. Der Fokus des Analyserasters liegt dabei auf dem
Evaluieren von Grammatikerklärungen und Schreibübungen und umfasst dabei die
Auswirkung verschiedenster Einflüsse auf die Gesamtperformance der Website. Hierfür
werden verschiedenste Herangehensweisen aus der Pädagogik, Linguistik,
multimodalen Interaktion und Informationstechnologie kritisch analysiert und, sofern
geeignet, als Grundlagen für die Kriterien des Analyserasters herangezogen. Um die
Anwendbarkeit des Analyserasters zu gewährleisten, wurden die Kriterien des
Analyserasters in einem Webseiten-Test der Seite BBC Learning English ausprobiert.
Dieser Test hat einerseits bestätigt, dass der Analyseraster, trotz einzelner
Schwierigkeiten wie Subjektivität oder Repräsentativität, ein nützliches Hilfsmittel zur
Evaluierung von englischen Sprachlernwebseiten ist. Darüberhinaus hat sich gezeigt,
dass BBC Learning English trotz insgesamt relativ guter Testresultate ein gewisses
Optimierungspotenzial besitzt.
Abstract (eng)
The increasing use of technology in education has lead to the emergence of a variety of
computer-aided learning devices and materials, among them also an increasing number
of language learning websites. The aim of this paper is to create a framework of
evaluation for analysing English language learning websites, with a focus on grammar
and writing. In order to achieve this aim, deeper insights into the concept of computerassisted
language learning (CALL) are provided. Furthermore, the framework is based
on the critical discussion and inclusion of appropriate theoretical concepts, empirical
research and personal reasoning on the basis of pedagogical, linguistic, multimodal and
technical concepts and beliefs. These considerations include insights from the field of
materials evaluation and socio-cultural theory, Second Language Acquisition (SLA),
English Language Teaching (ELT), Communicative Language Teaching (CLT), multimodal
processing theory, multi-channel communication theory and Usability
Evaluation. In order to ensure the applicability of the framework, it has been tested by
applying the evaluation criteria in a website test of the language learning website BBC
Learning English. This website test has proven that, in spite of issues such as
subjectivity or representativeness, the framework of evaluation is a valuable tool to
assess the overall usability of language learning websites. In addition, the test results
also indicate that, while achieving relatively high overall usability rates, the tested
language learning website might benefit from restructuring in specific areas.
Keywords (eng)
language learningCALLcomputer-aided language learninglanguage learning websites
Keywords (deu)
SprachenlernenSprachlernwebseitencomputerunterstütztes Lernen
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
96 S. : Ill.
Number of pages
100
Association (deu)
Title (eng)
Analysing language learning websites
developing a framework of evaluation with the focus on grammar and writing
Author
Anna Weninger
Abstract (deu)
Der zunehmende Einsatz von Technologie im Bildungsbereich hat zu einer steigenden
Anzahl von digitalen Lernmaterialien aller Art geführt, darunter vermehrt auch
Webseiten, die sich auf das Verbessern bestimmter Sprachkenntnisse spezialisieren. Das
Ziel dieser Diplomarbeit ist es, einen Analyseraster zu entwerfen, der es ermöglicht,
derartige Sprachlernwebseiten hinsichtlich ihres Nutzens für den englischen
Spracherwerb zu evaluieren. Der Fokus des Analyserasters liegt dabei auf dem
Evaluieren von Grammatikerklärungen und Schreibübungen und umfasst dabei die
Auswirkung verschiedenster Einflüsse auf die Gesamtperformance der Website. Hierfür
werden verschiedenste Herangehensweisen aus der Pädagogik, Linguistik,
multimodalen Interaktion und Informationstechnologie kritisch analysiert und, sofern
geeignet, als Grundlagen für die Kriterien des Analyserasters herangezogen. Um die
Anwendbarkeit des Analyserasters zu gewährleisten, wurden die Kriterien des
Analyserasters in einem Webseiten-Test der Seite BBC Learning English ausprobiert.
Dieser Test hat einerseits bestätigt, dass der Analyseraster, trotz einzelner
Schwierigkeiten wie Subjektivität oder Repräsentativität, ein nützliches Hilfsmittel zur
Evaluierung von englischen Sprachlernwebseiten ist. Darüberhinaus hat sich gezeigt,
dass BBC Learning English trotz insgesamt relativ guter Testresultate ein gewisses
Optimierungspotenzial besitzt.
Abstract (eng)
The increasing use of technology in education has lead to the emergence of a variety of
computer-aided learning devices and materials, among them also an increasing number
of language learning websites. The aim of this paper is to create a framework of
evaluation for analysing English language learning websites, with a focus on grammar
and writing. In order to achieve this aim, deeper insights into the concept of computerassisted
language learning (CALL) are provided. Furthermore, the framework is based
on the critical discussion and inclusion of appropriate theoretical concepts, empirical
research and personal reasoning on the basis of pedagogical, linguistic, multimodal and
technical concepts and beliefs. These considerations include insights from the field of
materials evaluation and socio-cultural theory, Second Language Acquisition (SLA),
English Language Teaching (ELT), Communicative Language Teaching (CLT), multimodal
processing theory, multi-channel communication theory and Usability
Evaluation. In order to ensure the applicability of the framework, it has been tested by
applying the evaluation criteria in a website test of the language learning website BBC
Learning English. This website test has proven that, in spite of issues such as
subjectivity or representativeness, the framework of evaluation is a valuable tool to
assess the overall usability of language learning websites. In addition, the test results
also indicate that, while achieving relatively high overall usability rates, the tested
language learning website might benefit from restructuring in specific areas.
Keywords (eng)
language learningCALLcomputer-aided language learninglanguage learning websites
Keywords (deu)
SprachenlernenSprachlernwebseitencomputerunterstütztes Lernen
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
100
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- Details
- Metadata
- Export formats