You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1282377
Title (deu)
Studiengebühren als gouvernementales Scharnier neoliberaler Bildungspolitik
Parallel title (eng)
Tuition fees as a governmental hinge of neoliberal educational politics
Author
Gerlinde Egger
Adviser
Hannelore Eva Kreisky
Assessor
Hannelore Eva Kreisky
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit setzt gegenwärtige Diskurse um die Wiedereinführung von Studiengebühren in Österreich in historischen Zusammenhang. Besondere Schwerpunkte dieser Spurensuche sind dabei einzelnen Proponenten des sogenannten aufgeklärten Absolutismus der Habsburger Monarchie (Joseph von Sonnenfels, Joseph II.), der spezifischen Situation des europäischen fordistischen Nachkriegskonsens, dem österreichischen Hochschultaxensystem von 1953 bis 1972 und der Bildungsexpansion des letzten halben Jahrhunderts gewidmet. Angelehnt an das foucaultsche Konzept der "Gouvernementalität" werden Diskursstränge verfolgt, die bestimmte Formen von Wissen, Bildung und Ökonomie, Staat und Individuum zu spezifischen Machtverhältnissen verschränken. Studiengebühren werden dabei als gouvernementales Scharnier interpretiert, dem die zentrale Funktion zugeschrieben wird, sämtliche sozialen Beziehungen zu Bildung mit einer ökonomischen Rationale zu durchsetzen.
Abstract (eng)
This thesis pulls together current discourses on the re-introduction of university tuition fees in Austria with their historical context. Seeking the traces of discourse particular emphases are given to singular proponents of the so called enlightened absolutism of the Habsburg monarchy (Joseph von Sonnenfels, Joseph II), to the specific situation of European fordistic post-war consensus, to the Austrian system of tuition fees from 1953 to 1972 and to the educational expansion of the past half century. Borrowing the foucauldian concept of "governmentality" lines of discourse are followed that interlace certain forms of knowledge, education and economy, state and individual to specific power relationships. Tuition fees are interpreted as a governmental hinge that is attributed the central function of permeating all forms of social relations to education with an economic rationale.
Keywords (eng)
tuition feesuniversity taxesMichel FoucaultGovernmentalitydiscourse analysiseternal studentsenlightenmenteducational politicsfordismJoseph von SonnenfelsJoseph IILorenz von Steineducational expansioneconomics of educationlabour marketstudent advisory servicestatisticsprojectiontime regimes
Keywords (deu)
StudiengebührenHochschultaxenMichel FoucaultGouvernementalitätDiskursanalyseBummelstudentInnenAufklärungBildungspolitikFordismusJoseph von SonnenfelsJoseph II.Lorenz von SteinBildungsexpansionBildungsökonomieArbeitsmarktBeratungStudienberatungStatistikProjektionZeitregime
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1282377
rdau:P60550 (deu)
133 S.
Number of pages
133
Members (1)
Title (deu)
Studiengebühren als gouvernementales Scharnier neoliberaler Bildungspolitik
Parallel title (eng)
Tuition fees as a governmental hinge of neoliberal educational politics
Author
Gerlinde Egger
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit setzt gegenwärtige Diskurse um die Wiedereinführung von Studiengebühren in Österreich in historischen Zusammenhang. Besondere Schwerpunkte dieser Spurensuche sind dabei einzelnen Proponenten des sogenannten aufgeklärten Absolutismus der Habsburger Monarchie (Joseph von Sonnenfels, Joseph II.), der spezifischen Situation des europäischen fordistischen Nachkriegskonsens, dem österreichischen Hochschultaxensystem von 1953 bis 1972 und der Bildungsexpansion des letzten halben Jahrhunderts gewidmet. Angelehnt an das foucaultsche Konzept der "Gouvernementalität" werden Diskursstränge verfolgt, die bestimmte Formen von Wissen, Bildung und Ökonomie, Staat und Individuum zu spezifischen Machtverhältnissen verschränken. Studiengebühren werden dabei als gouvernementales Scharnier interpretiert, dem die zentrale Funktion zugeschrieben wird, sämtliche sozialen Beziehungen zu Bildung mit einer ökonomischen Rationale zu durchsetzen.
Abstract (eng)
This thesis pulls together current discourses on the re-introduction of university tuition fees in Austria with their historical context. Seeking the traces of discourse particular emphases are given to singular proponents of the so called enlightened absolutism of the Habsburg monarchy (Joseph von Sonnenfels, Joseph II), to the specific situation of European fordistic post-war consensus, to the Austrian system of tuition fees from 1953 to 1972 and to the educational expansion of the past half century. Borrowing the foucauldian concept of "governmentality" lines of discourse are followed that interlace certain forms of knowledge, education and economy, state and individual to specific power relationships. Tuition fees are interpreted as a governmental hinge that is attributed the central function of permeating all forms of social relations to education with an economic rationale.
Keywords (eng)
tuition feesuniversity taxesMichel FoucaultGovernmentalitydiscourse analysiseternal studentsenlightenmenteducational politicsfordismJoseph von SonnenfelsJoseph IILorenz von Steineducational expansioneconomics of educationlabour marketstudent advisory servicestatisticsprojectiontime regimes
Keywords (deu)
StudiengebührenHochschultaxenMichel FoucaultGouvernementalitätDiskursanalyseBummelstudentInnenAufklärungBildungspolitikFordismusJoseph von SonnenfelsJoseph II.Lorenz von SteinBildungsexpansionBildungsökonomieArbeitsmarktBeratungStudienberatungStatistikProjektionZeitregime
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1282378
Number of pages
133