Die schulische und berufliche Entwicklung von Mädchen mit türkischem Migrationshintergrund
und Aspekte ihres Selbstbilds
In der vorliegenden Arbeit werden im Hinblick auf die schwierige Ausgangslage der ehemaligen
türkischen Gastarbeiter und Gastarbeiterinnen in Österreich die schulischen und beruflichen
Perspektiven der weiblichen Nachkommen aufgezeigt. Es werden mögliche Ursachen und
Auswirkungen der Berufs- und Bildungswahl der Zielgruppe beschrieben und die Identität der
Mädchen im Kontext der Migrationserfahrung beleuchtet. Im Rahmen von vier qualitativen,
narrativen Interviews wird die persönliche Lebenswelt – in Bezug auf die Motive der eigenen
Schul- und Berufswahl, den Stellenwert der Familie und Peergroup sowie ausschlaggebende
Faktoren (Kultur, Religion, Zukunftspläne etc.) – für das Selbstbild in den Mittelpunkt gestellt.
The academic and job related development of girls with Turkish migration background
and aspects of their self-perception
This MA thesis illustrates the academic and job related outlook of female offspring from former
Turkish guest workers in Austria with regard to their complex initial situation. It describes
possible causes as well as impacts on their academic choices or job options and aspects concerning
their identity in the context of their migration experience. The qualitative research is
based upon four narrative interviews with girls aged 13 to 18 years who come from a Turkish
migration background. The interviews provide an insight into their personal life, motives for
their academic or job related decisions, the significance of family and peer group as well as
decisive factors for their self-perception under the aspects of culture, religion and future plans.
Die schulische und berufliche Entwicklung von Mädchen mit türkischem Migrationshintergrund
und Aspekte ihres Selbstbilds
In der vorliegenden Arbeit werden im Hinblick auf die schwierige Ausgangslage der ehemaligen
türkischen Gastarbeiter und Gastarbeiterinnen in Österreich die schulischen und beruflichen
Perspektiven der weiblichen Nachkommen aufgezeigt. Es werden mögliche Ursachen und
Auswirkungen der Berufs- und Bildungswahl der Zielgruppe beschrieben und die Identität der
Mädchen im Kontext der Migrationserfahrung beleuchtet. Im Rahmen von vier qualitativen,
narrativen Interviews wird die persönliche Lebenswelt – in Bezug auf die Motive der eigenen
Schul- und Berufswahl, den Stellenwert der Familie und Peergroup sowie ausschlaggebende
Faktoren (Kultur, Religion, Zukunftspläne etc.) – für das Selbstbild in den Mittelpunkt gestellt.
The academic and job related development of girls with Turkish migration background
and aspects of their self-perception
This MA thesis illustrates the academic and job related outlook of female offspring from former
Turkish guest workers in Austria with regard to their complex initial situation. It describes
possible causes as well as impacts on their academic choices or job options and aspects concerning
their identity in the context of their migration experience. The qualitative research is
based upon four narrative interviews with girls aged 13 to 18 years who come from a Turkish
migration background. The interviews provide an insight into their personal life, motives for
their academic or job related decisions, the significance of family and peer group as well as
decisive factors for their self-perception under the aspects of culture, religion and future plans.