Title (deu)
Feldarbeit im Mathematikunterricht
Author
Evelyn Simperler
Advisor
Andreas Ulovec
Assessor
Andreas Ulovec
Abstract (deu)
Meine Diplomarbeit behandelt eine besondere Unterrichtsmethode. Feldarbeit umfasst alle Tätigkeiten, die außerhalb des Klassenzimmers stattfinden. Diese noch relativ unbekannte Methode in unserem Schulsystem sollte in der heutigen Welt Zuspruch finden. Die SchülerInnen können dadurch ihre Teamfähigkeit, Kritikfähigkeit, Selbstständigkeit und noch vieles mehr üben und erweitern. Es geht um das Arbeiten in einer Gruppe und gemeinsam eine Lösung für eine gestellte Aufgabe zu finden. Die SchülerInnen erhalten ein Gefühl für die Natur und lernen kennen, dass es die Mathematik auch außerhalb des Klassenzimmers gibt. Dies soll Begeisterung und Motivation hervorrufen. In der Arbeit werden viele Beispiele präsentiert, die eine großen Teil des Lehrplans umfassen und gut für den Unterricht einsetzbar sind, da sie sehr realitätsnah gestaltet wurden. Es sind Arbeitsblätter mit Lösungen zu verschiedenen Themen angefertigt worden.
Abstract (eng)
My diploma thesis deals with a particular teaching method. A wide range of outdoor activities can be classified as Fieldwork. Teaching outside the classroom is relatively rare in the Austrian School System. In today´s world strong support should be given to this method, because it gives a unique experience to students. Furthermore students can develop real world skills such as: criticism, team working skills, knowledge skills and self efficacy. There is a challenging task for groups – the members should discuss the problem and develop a cooperative solution. Only in the field the complexity of nature and natural processes can be illustrated, it can be shown that natural sciences, such as Mathematics, happen outside the classroom. Fieldwork should benefit students in their learning process, should raise levels of motivation and should make Mathematics more enjoyable. The thesis presents a wide range of examples, which cover a large part of the curriculum. The realistic elaboration makes it possible to use the examples under real-world-conditions. Worksheets on various topics, including solutions, were developed.
Keywords (deu)
FeldarbeitMathematikunterrichtUnterrichtsmethodeAußerschulische LernorteLernen außerhalb des Klassenzimmers
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
124 S. : Ill.
Number of pages
124
Association (deu)
Members (1)
Title (deu)
Feldarbeit im Mathematikunterricht
Author
Evelyn Simperler
Abstract (deu)
Meine Diplomarbeit behandelt eine besondere Unterrichtsmethode. Feldarbeit umfasst alle Tätigkeiten, die außerhalb des Klassenzimmers stattfinden. Diese noch relativ unbekannte Methode in unserem Schulsystem sollte in der heutigen Welt Zuspruch finden. Die SchülerInnen können dadurch ihre Teamfähigkeit, Kritikfähigkeit, Selbstständigkeit und noch vieles mehr üben und erweitern. Es geht um das Arbeiten in einer Gruppe und gemeinsam eine Lösung für eine gestellte Aufgabe zu finden. Die SchülerInnen erhalten ein Gefühl für die Natur und lernen kennen, dass es die Mathematik auch außerhalb des Klassenzimmers gibt. Dies soll Begeisterung und Motivation hervorrufen. In der Arbeit werden viele Beispiele präsentiert, die eine großen Teil des Lehrplans umfassen und gut für den Unterricht einsetzbar sind, da sie sehr realitätsnah gestaltet wurden. Es sind Arbeitsblätter mit Lösungen zu verschiedenen Themen angefertigt worden.
Abstract (eng)
My diploma thesis deals with a particular teaching method. A wide range of outdoor activities can be classified as Fieldwork. Teaching outside the classroom is relatively rare in the Austrian School System. In today´s world strong support should be given to this method, because it gives a unique experience to students. Furthermore students can develop real world skills such as: criticism, team working skills, knowledge skills and self efficacy. There is a challenging task for groups – the members should discuss the problem and develop a cooperative solution. Only in the field the complexity of nature and natural processes can be illustrated, it can be shown that natural sciences, such as Mathematics, happen outside the classroom. Fieldwork should benefit students in their learning process, should raise levels of motivation and should make Mathematics more enjoyable. The thesis presents a wide range of examples, which cover a large part of the curriculum. The realistic elaboration makes it possible to use the examples under real-world-conditions. Worksheets on various topics, including solutions, were developed.
Keywords (deu)
FeldarbeitMathematikunterrichtUnterrichtsmethodeAußerschulische LernorteLernen außerhalb des Klassenzimmers
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
124
Association (deu)