Die Diplomarbeit beschäftigt sich mit Daniel Kehlmanns medialer Inszenierung im österreichischen Literarischen Feld. Bourdieus Feldtheorie dient dazu als theoretischer Rahmen. Nach einer generellen Beschreibung der Feldtheorie und des literarische Feldes im Speziellen, wird das österreichische literarische Feld praxisnah beleuchtet. Es fließen Aspekte der Medientheorie und der Alltagsinszenierung (u.a. Erving Goffman) ebenfalls mit ein.
Im empirischen Teil wird eine zusammenfassende qualitative Inhaltsanalyse nach Mayring durchgeführt. Dabei wurden alle Interviews und Aussagen von Daniel Kehlmann, die in deutschen general-interst Printpublikationen und deren Onlineablegern erschienen sind, analysiert. Aus den so entstandenen Kategorien werden Thesen zu Kehlmanns Inszenierung abgeleitet. Diese werden in das theoretische Konzept wieder eingebaut, um so Daniel Kehlmanns Platz im österreichischen Feld bestimmen zu können.
This master thesis, written in German, analyses Daniel Kehlmann’s staging via media in order to gather his position in the Austrian field of literature. Bourdieu’s field theory is the main theoretical framework. After a general description of the field theory, the field of literature is analyzed in particular. Afterwards, the Austrian field of literature is specially analyzed in order to put the theory into practice. Other aspects being important for the staging in the media are also analyzed, approaches from media theory and sociology (e.g. Erving Goffman).
In the empirical part of this thesis, a content analyzes following Mayring was done, analyzing all interviews and published statements of Daniel Kehlmann in German-speaking general-interest publications and their online outlets. The gathered categories lead to a description of Kehlmann’s staging. This is put back into the theoretical concept to have a look at Daniel Kehlmann´s position in the Austrian field of literature.
Die Diplomarbeit beschäftigt sich mit Daniel Kehlmanns medialer Inszenierung im österreichischen Literarischen Feld. Bourdieus Feldtheorie dient dazu als theoretischer Rahmen. Nach einer generellen Beschreibung der Feldtheorie und des literarische Feldes im Speziellen, wird das österreichische literarische Feld praxisnah beleuchtet. Es fließen Aspekte der Medientheorie und der Alltagsinszenierung (u.a. Erving Goffman) ebenfalls mit ein.
Im empirischen Teil wird eine zusammenfassende qualitative Inhaltsanalyse nach Mayring durchgeführt. Dabei wurden alle Interviews und Aussagen von Daniel Kehlmann, die in deutschen general-interst Printpublikationen und deren Onlineablegern erschienen sind, analysiert. Aus den so entstandenen Kategorien werden Thesen zu Kehlmanns Inszenierung abgeleitet. Diese werden in das theoretische Konzept wieder eingebaut, um so Daniel Kehlmanns Platz im österreichischen Feld bestimmen zu können.
This master thesis, written in German, analyses Daniel Kehlmann’s staging via media in order to gather his position in the Austrian field of literature. Bourdieu’s field theory is the main theoretical framework. After a general description of the field theory, the field of literature is analyzed in particular. Afterwards, the Austrian field of literature is specially analyzed in order to put the theory into practice. Other aspects being important for the staging in the media are also analyzed, approaches from media theory and sociology (e.g. Erving Goffman).
In the empirical part of this thesis, a content analyzes following Mayring was done, analyzing all interviews and published statements of Daniel Kehlmann in German-speaking general-interest publications and their online outlets. The gathered categories lead to a description of Kehlmann’s staging. This is put back into the theoretical concept to have a look at Daniel Kehlmann´s position in the Austrian field of literature.