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Title (deu)
Die Rassenquoten an der Universidade Federal da Bahia
Author
Gudrun Klein
Adviser
Thomas Fillitz
Assessor
Thomas Fillitz
Abstract (deu)
Beinahe zwei Jahrhunderte nach Abschaffung der Sklaverei ist die soziale Kluft zwischen Afrobrasilianern, Indigenen und Brasilianern europäischer Abstammung nach wie vor unübersehbar. Der von Gilberto Freyre in den 1930er Jahren kreierte Mythos der „Rassendemokratie" (democracia racial) hat für den Großteil der brasilianischen Bevölkerung bis heute Gültigkeit, wodurch auch die Existenz von Rassismus regelmäßig negiert wird. Diese Arbeit beschäftigt sich mit den unterschiedlichen Aspekten und Ausformungen von Rassismus, der Entstehung von „Rassenquoten" im heutigen Brasilien und ihrer Bedeutung für die Betroffenen an der Universidade Federal da Bahia. Es werden die Theorien erörtert, welcher sich die Befürworter der „Rassenquoten" bedienen, um den Mythos democracia racial zu widerlegen und reale Chancengleichheit zu schaffen. In Interaktion mit Studenten und Aktivisten werden Fragen nach der Gültigkeit von „Rasse", nach Identität und nach Wegen, das Bildungssystem fairer zu gestalten, diskutiert.
Abstract (eng)
Two centuries after the abolition of slavery in Brazil, the big social discrepancy between Afrobrazilians, natives and descendants of European immigrants is still highly visible. In the 1930s, Gilberto Freyre created the myth of a racial democracy (democracia racial) which is still widespread within the Brazilian society. It states that all peoples in Brazil live in peace and harmony, and denies the existence of racism. This thesis assesses various aspects and manifestations of racism, as well as the emergence of racial quota in Brazil and its significance for the students of the Universidade Federal da Bahia. Concepts and theories which are used by the advocates for reasoning their support of racial quota, are debated. These are meant to contradict the myth of racial democracy and to help creating equal chances for all Brazilians. By interacting with students and activists, specific questions regarding the validity of race, identity and means to transform the education system towards greater fairness are debated.
Keywords (deu)
RassismusRasseBrasilienSalvadorRassenquotenmovimento negro
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1290533
rdau:P60550 (deu)
V, 106 S.
Number of pages
112
Members (1)
Title (deu)
Die Rassenquoten an der Universidade Federal da Bahia
Author
Gudrun Klein
Abstract (deu)
Beinahe zwei Jahrhunderte nach Abschaffung der Sklaverei ist die soziale Kluft zwischen Afrobrasilianern, Indigenen und Brasilianern europäischer Abstammung nach wie vor unübersehbar. Der von Gilberto Freyre in den 1930er Jahren kreierte Mythos der „Rassendemokratie" (democracia racial) hat für den Großteil der brasilianischen Bevölkerung bis heute Gültigkeit, wodurch auch die Existenz von Rassismus regelmäßig negiert wird. Diese Arbeit beschäftigt sich mit den unterschiedlichen Aspekten und Ausformungen von Rassismus, der Entstehung von „Rassenquoten" im heutigen Brasilien und ihrer Bedeutung für die Betroffenen an der Universidade Federal da Bahia. Es werden die Theorien erörtert, welcher sich die Befürworter der „Rassenquoten" bedienen, um den Mythos democracia racial zu widerlegen und reale Chancengleichheit zu schaffen. In Interaktion mit Studenten und Aktivisten werden Fragen nach der Gültigkeit von „Rasse", nach Identität und nach Wegen, das Bildungssystem fairer zu gestalten, diskutiert.
Abstract (eng)
Two centuries after the abolition of slavery in Brazil, the big social discrepancy between Afrobrazilians, natives and descendants of European immigrants is still highly visible. In the 1930s, Gilberto Freyre created the myth of a racial democracy (democracia racial) which is still widespread within the Brazilian society. It states that all peoples in Brazil live in peace and harmony, and denies the existence of racism. This thesis assesses various aspects and manifestations of racism, as well as the emergence of racial quota in Brazil and its significance for the students of the Universidade Federal da Bahia. Concepts and theories which are used by the advocates for reasoning their support of racial quota, are debated. These are meant to contradict the myth of racial democracy and to help creating equal chances for all Brazilians. By interacting with students and activists, specific questions regarding the validity of race, identity and means to transform the education system towards greater fairness are debated.
Keywords (deu)
RassismusRasseBrasilienSalvadorRassenquotenmovimento negro
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1290534
Number of pages
112