You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1298528
Title (deu)
Schreiben im Werden
Boris Juchananov
Parallel title (eng)
Writing as becoming ; Boris Jukhananov
Author
Andreas Schmiedecker
Adviser
Fedor B. Poljakov
Assessor
Fedor B. Poljakov
Abstract (deu)
Im Rahmen der vorliegenden Arbeit werden ausgewählte Texte aus dem Oeuvre des russischen Regisseurs, Schauspielers, Schriftstellers und Theoretikers Boris Jur'evič Juchananov (*1957) in Bezug auf eine Poetik des „Schreibens im Werden― untersucht. Der Verortung dieses Künstlers als zwischen verschiedenen Institutionen und künstlerischen Positionen entsprechend, wird eine Interpretation und Revision der für diese Arbeitsweise grundsätzlichen Begriffe versucht. Die theoretischen Bezugspunkte dazu kommen einerseits aus der Schriftkonzeption Jacques Derridas und Gilles Deleuzes (gemeinsam mit Félix Guattari und Claire Parnet) Überlegungen zur Literatur (sowohl als „Werden― als auch als mineur); andererseits vom russischen Philologen und Philosophen Michail Bachtin. Dessen Konzeption einer „Philosophie der Handlung― (ca. 1921) sowie verschiedene ästhetische Schriften werden im Hinblick auf die Problematik des Zusammenhangs von „Kunst― (als Literatur) und „Leben― gelesen und als eine der Grundproblematiken im Schreiben und Schaffen von Boris Juchananov definiert. Dieses wird einerseits in einem biografischen Abschnitt beschrieben, der Juchananov vor allem im Kontext der russischen Kunstszene des andergraund der 1980er verortet; andererseits vor dem Hintergrund von Fragen der Gemeinschaft und des sowjetischen Staates. Zentrales Anliegen der Arbeit ist jedoch eine Lektüre von Juchananovs unveröffentlichtem Roman Моментальные записки сентиментального солдатика (gelesen in einer Redaktion von 2008) und dessen Analyse im Lichte dieser theoretischen Konzepte. Juchananovs „Aufzeichnungsroman― wird einerseits im Spiegel einer Poetik des Tagebuchs und der Montage von Materialitäten, als auch in Bezug auf Juchananovs theoretische Texte zur Videokunst gelesen.
Abstract (eng)
The paper at hand aims towards a discussion of selected text from the Russian director, actor, writer and theoretician Boris Jurevich Jukhananov (born 1957) with a view on a poetics of ―Writing as Becoming‖. The artist is located in-between several institutions and artistic position; therefore the paper tries to critically revise and apply certain terms and conceptions that usually form the basis of literary analysis. In this respect, the paper has two main appeals: Contextualizing Jukhananov‘s work (descriptive aspect) as well as discussing the applicability and validity of selected terms and concepts (systematic aspect). These concepts are drawn from Jacques Derrida‘s formulation of ―writing‖ and Gilles Delueze‘s (together with Félix Guattari and Claire Parnet) theoretical discussions on literature (both its aspects as being ―minor‖ and as a state of ―becoming‖) as well as from the Russian philologist and philosopher Mikhail Bakhtin. His conception of a ―Philosophy of the act― (approx. 1921) as well as several selected writings on aesthetics, are discussed in relation to the problem of ―art‖ (as ―literature‖) and ―life‖, the juxtaposition of which appears to be a major concern in the theoretical and artistic writings of Jukhananov. These circumstances are elaborated, drawing from both Jukhananov‘s biography, where he is described as a major figure in the Russian underground scene of the 1980s, and in relation to questions of community and the late soviet state. The central concern of this paper, however, is to be found in a discussion of Jukhananovs unpublished novel Моментальные записки сентиментального солдатика (read in a version from 2008) and its analysis concerning the aforementioned theoretical concepts. Jukhananov‘s „novel of transcription― is discussed as contributing to a poetics of the diary and the materiality of montage as well as in relation to Jukhananov‘s own theoretical works concerning the aesthetics of video.
Keywords (eng)
Boris JukhananovMikhail BakhtinArt and LifeRussian literature
Keywords (deu)
Boris JuchananovMichail BachtinKunst und Lebenrussische Literatur
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1298528
rdau:P60550 (deu)
244 S.
Number of pages
108
Members (1)
Title (deu)
Schreiben im Werden
Boris Juchananov
Parallel title (eng)
Writing as becoming ; Boris Jukhananov
Author
Andreas Schmiedecker
Abstract (deu)
Im Rahmen der vorliegenden Arbeit werden ausgewählte Texte aus dem Oeuvre des russischen Regisseurs, Schauspielers, Schriftstellers und Theoretikers Boris Jur'evič Juchananov (*1957) in Bezug auf eine Poetik des „Schreibens im Werden― untersucht. Der Verortung dieses Künstlers als zwischen verschiedenen Institutionen und künstlerischen Positionen entsprechend, wird eine Interpretation und Revision der für diese Arbeitsweise grundsätzlichen Begriffe versucht. Die theoretischen Bezugspunkte dazu kommen einerseits aus der Schriftkonzeption Jacques Derridas und Gilles Deleuzes (gemeinsam mit Félix Guattari und Claire Parnet) Überlegungen zur Literatur (sowohl als „Werden― als auch als mineur); andererseits vom russischen Philologen und Philosophen Michail Bachtin. Dessen Konzeption einer „Philosophie der Handlung― (ca. 1921) sowie verschiedene ästhetische Schriften werden im Hinblick auf die Problematik des Zusammenhangs von „Kunst― (als Literatur) und „Leben― gelesen und als eine der Grundproblematiken im Schreiben und Schaffen von Boris Juchananov definiert. Dieses wird einerseits in einem biografischen Abschnitt beschrieben, der Juchananov vor allem im Kontext der russischen Kunstszene des andergraund der 1980er verortet; andererseits vor dem Hintergrund von Fragen der Gemeinschaft und des sowjetischen Staates. Zentrales Anliegen der Arbeit ist jedoch eine Lektüre von Juchananovs unveröffentlichtem Roman Моментальные записки сентиментального солдатика (gelesen in einer Redaktion von 2008) und dessen Analyse im Lichte dieser theoretischen Konzepte. Juchananovs „Aufzeichnungsroman― wird einerseits im Spiegel einer Poetik des Tagebuchs und der Montage von Materialitäten, als auch in Bezug auf Juchananovs theoretische Texte zur Videokunst gelesen.
Abstract (eng)
The paper at hand aims towards a discussion of selected text from the Russian director, actor, writer and theoretician Boris Jurevich Jukhananov (born 1957) with a view on a poetics of ―Writing as Becoming‖. The artist is located in-between several institutions and artistic position; therefore the paper tries to critically revise and apply certain terms and conceptions that usually form the basis of literary analysis. In this respect, the paper has two main appeals: Contextualizing Jukhananov‘s work (descriptive aspect) as well as discussing the applicability and validity of selected terms and concepts (systematic aspect). These concepts are drawn from Jacques Derrida‘s formulation of ―writing‖ and Gilles Delueze‘s (together with Félix Guattari and Claire Parnet) theoretical discussions on literature (both its aspects as being ―minor‖ and as a state of ―becoming‖) as well as from the Russian philologist and philosopher Mikhail Bakhtin. His conception of a ―Philosophy of the act― (approx. 1921) as well as several selected writings on aesthetics, are discussed in relation to the problem of ―art‖ (as ―literature‖) and ―life‖, the juxtaposition of which appears to be a major concern in the theoretical and artistic writings of Jukhananov. These circumstances are elaborated, drawing from both Jukhananov‘s biography, where he is described as a major figure in the Russian underground scene of the 1980s, and in relation to questions of community and the late soviet state. The central concern of this paper, however, is to be found in a discussion of Jukhananovs unpublished novel Моментальные записки сентиментального солдатика (read in a version from 2008) and its analysis concerning the aforementioned theoretical concepts. Jukhananov‘s „novel of transcription― is discussed as contributing to a poetics of the diary and the materiality of montage as well as in relation to Jukhananov‘s own theoretical works concerning the aesthetics of video.
Keywords (eng)
Boris JukhananovMikhail BakhtinArt and LifeRussian literature
Keywords (deu)
Boris JuchananovMichail BachtinKunst und Lebenrussische Literatur
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1298529
Number of pages
108