Title (eng)
Environmental education in the EFL-classroom with Dr. Seuss's picture books
Parallel title (deu)
Umwelterziehung im Englisch Unterricht mit Dr. Seuss Bilderbüchern
Author
Eva-Maria Schaumberger
Advisor
Susanne Reichl
Assessor
Susanne Reichl
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit beschäftigt sich mit der Fragestellung wie Dr. Seuss' Bilderbücher Der Lorax und Horton Hört ein Hu! zur Umwelterziehung im Englischunterricht eingesetzt werden können. Die theoretische Basis dieser Arbeit setzt sich aus drei Themenbereichen zusammen: das pädagogische Konzept der Umwelterziehung, Ökokritik im Zusammenhang mit Umweltliteratur, sowie Bilderbücher mit Umweltschwerpunkt. Des Weiteren wird auf spezifische Lehrmethoden und Lerntheorien eingegangen, und es werden pädagogische und didaktische Ansätze zur Umsetzung von Umwelterziehung mit Bilderbüchern im Englischunterricht näher erläutert. Gerade im Fremdsprachenunterricht bieten Bilderbücher auf Grund der Kombination von Bildern und Sprache viele Vorteile. Somit eignen sie sich sehr gut um die Ziele von Umwelterziehung erfolgreich umzusetzen. Ebenso können SchülerInnen dadurch ein Bewusstsein für die vielschichtigen Umweltprobleme und deren Hintergründe entwickeln, Fähigkeiten und Kompetenzen erwerben die ihnen helfen sich diesen Problemen zu stellen, sowie ihre Einstellung und ihr Verhalten langfristig ändern. Das vordergründige Ziel dabei ist die Sprachkompetenz der SchülerInnen zu fördern und ihnen gleichzeitig einen Weg zu zeigen, wie man ein umweltbewusster, kritischer und verantwortlicher Weltbürger werden kann.
Abstract (eng)
This thesis is concerned with the question in what way Dr. Seuss's picture books The Lorax and Horton Hears a Who! can be used to introduce environmental education in combination with foreign language teaching and learning in the Austrian EFL-classroom. The theoretical basis of this thesis is threefold and includes the pedagogical concept of environmental education, ecocriticism as fairly recent form of literary criticism, and selected picture books by Dr. Seuss as an example of environmental children's literature. Based on this threefold theory, teaching methods and learning theories, as well as pedagogical and didactical implications on how to teach environmental concerns with picture books in the EFL-classroom have been part of the discussion. Overall, it has become clear that environmentally themed picture books offer many advantages to enrich EFL-lessons. They can be used to achieve the three major goals of environmental education: to raise awareness for environmental problems, to equip students with skills and competencies, and to alter students' attitudes toward nature and, subsequently, encourage them to change their behaviour. The overall aim is to show students ways to enhance the development of language competencies which allow them to become environmentally aware world citizens.
Keywords (eng)
Environmental EducationEcocriticismEFLDr. Seuss Picture BooksEnvironmental Literature
Keywords (deu)
UmwelterziehungÖkokritikEnglisch UnterrichtDr. Seuss BilderbücherUmweltliteratur
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
127 S. : Ill.
Number of pages
127
Members (1)
Title (eng)
Environmental education in the EFL-classroom with Dr. Seuss's picture books
Parallel title (deu)
Umwelterziehung im Englisch Unterricht mit Dr. Seuss Bilderbüchern
Author
Eva-Maria Schaumberger
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit beschäftigt sich mit der Fragestellung wie Dr. Seuss' Bilderbücher Der Lorax und Horton Hört ein Hu! zur Umwelterziehung im Englischunterricht eingesetzt werden können. Die theoretische Basis dieser Arbeit setzt sich aus drei Themenbereichen zusammen: das pädagogische Konzept der Umwelterziehung, Ökokritik im Zusammenhang mit Umweltliteratur, sowie Bilderbücher mit Umweltschwerpunkt. Des Weiteren wird auf spezifische Lehrmethoden und Lerntheorien eingegangen, und es werden pädagogische und didaktische Ansätze zur Umsetzung von Umwelterziehung mit Bilderbüchern im Englischunterricht näher erläutert. Gerade im Fremdsprachenunterricht bieten Bilderbücher auf Grund der Kombination von Bildern und Sprache viele Vorteile. Somit eignen sie sich sehr gut um die Ziele von Umwelterziehung erfolgreich umzusetzen. Ebenso können SchülerInnen dadurch ein Bewusstsein für die vielschichtigen Umweltprobleme und deren Hintergründe entwickeln, Fähigkeiten und Kompetenzen erwerben die ihnen helfen sich diesen Problemen zu stellen, sowie ihre Einstellung und ihr Verhalten langfristig ändern. Das vordergründige Ziel dabei ist die Sprachkompetenz der SchülerInnen zu fördern und ihnen gleichzeitig einen Weg zu zeigen, wie man ein umweltbewusster, kritischer und verantwortlicher Weltbürger werden kann.
Abstract (eng)
This thesis is concerned with the question in what way Dr. Seuss's picture books The Lorax and Horton Hears a Who! can be used to introduce environmental education in combination with foreign language teaching and learning in the Austrian EFL-classroom. The theoretical basis of this thesis is threefold and includes the pedagogical concept of environmental education, ecocriticism as fairly recent form of literary criticism, and selected picture books by Dr. Seuss as an example of environmental children's literature. Based on this threefold theory, teaching methods and learning theories, as well as pedagogical and didactical implications on how to teach environmental concerns with picture books in the EFL-classroom have been part of the discussion. Overall, it has become clear that environmentally themed picture books offer many advantages to enrich EFL-lessons. They can be used to achieve the three major goals of environmental education: to raise awareness for environmental problems, to equip students with skills and competencies, and to alter students' attitudes toward nature and, subsequently, encourage them to change their behaviour. The overall aim is to show students ways to enhance the development of language competencies which allow them to become environmentally aware world citizens.
Keywords (eng)
Environmental EducationEcocriticismEFLDr. Seuss Picture BooksEnvironmental Literature
Keywords (deu)
UmwelterziehungÖkokritikEnglisch UnterrichtDr. Seuss BilderbücherUmweltliteratur
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
127