You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1301238
Title (deu)
Das mediale Stiefkind
die Entwicklung des Comics in Westdeutschland und den USA
Author
Johanna Maria Schodl
Advisor
Friedrich Hausjell
Assessor
Friedrich Hausjell
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit untersucht die Entwicklung des Mediums Comic und seinen graduellen Weg zur gesellschaftlichen Akzeptanz in Westdeutschland und den USA. Mit Hilfe einer Literaturstudie wird nach den soziokulturellen, gesellschaftlichen, politischen oder ökonomischen Faktoren gesucht, die in der Entwicklung des Mediums in beiden Ländern eine Rolle spielten. Während in Deutschland der Nationalsozialismus und ein herrschender Kulturkonservatismus die Entwicklung einer eigenen Szene ebenso behinderten wie eine vollständige Akzeptanz des Mediums, fiel es dem Medium in den USA einfacher, sich zu etablieren und von Kunst und Wissenschaft ernst genommen zu werden. Des Weiteren wurde das Medium in der Bundesrepublik als importierter Fremdkörper rezipiert, da vor allem billige Lizenzen statt Eigenproduktionen Verbreitung fanden, was das Entstehen eines eigenen Stils in Deutschland unterband und es dem Medium versagte, als Teil der nationalen Kultur akzeptiert zu werden.
Abstract (eng)
In this thesis I'll try to analyze the developement of comic as a medium in the US and West Germany. By examining the sociocultural, political and economical developements in both countries I will show in which way they influenced the way comics evolved. The National Socialists in Germany and a dominant conservatism concerning culture were an impediment to the developement of an own "German" comic scene and for the acceptance of the medium itself. In the US it was easier for comics to be seen as a part of the national culture. Because comics were imported to Germany after the Second World War, they were seen as an "intruder" into the national culture and the magazine market. Furthermore the economical situation of West Germany after the Second World War required financial stability in order to publish comics, which the German publishing houses did not have. Therefore the ones from other countries, which had more money to their disposal, could establish themselves more easily.
Keywords (deu)
ComicsUSAWestdeutschlandComicforschung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1301238
rdau:P60550 (deu)
165 S.
Number of pages
165
Members (1)
Title (deu)
Das mediale Stiefkind
die Entwicklung des Comics in Westdeutschland und den USA
Author
Johanna Maria Schodl
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit untersucht die Entwicklung des Mediums Comic und seinen graduellen Weg zur gesellschaftlichen Akzeptanz in Westdeutschland und den USA. Mit Hilfe einer Literaturstudie wird nach den soziokulturellen, gesellschaftlichen, politischen oder ökonomischen Faktoren gesucht, die in der Entwicklung des Mediums in beiden Ländern eine Rolle spielten. Während in Deutschland der Nationalsozialismus und ein herrschender Kulturkonservatismus die Entwicklung einer eigenen Szene ebenso behinderten wie eine vollständige Akzeptanz des Mediums, fiel es dem Medium in den USA einfacher, sich zu etablieren und von Kunst und Wissenschaft ernst genommen zu werden. Des Weiteren wurde das Medium in der Bundesrepublik als importierter Fremdkörper rezipiert, da vor allem billige Lizenzen statt Eigenproduktionen Verbreitung fanden, was das Entstehen eines eigenen Stils in Deutschland unterband und es dem Medium versagte, als Teil der nationalen Kultur akzeptiert zu werden.
Abstract (eng)
In this thesis I'll try to analyze the developement of comic as a medium in the US and West Germany. By examining the sociocultural, political and economical developements in both countries I will show in which way they influenced the way comics evolved. The National Socialists in Germany and a dominant conservatism concerning culture were an impediment to the developement of an own "German" comic scene and for the acceptance of the medium itself. In the US it was easier for comics to be seen as a part of the national culture. Because comics were imported to Germany after the Second World War, they were seen as an "intruder" into the national culture and the magazine market. Furthermore the economical situation of West Germany after the Second World War required financial stability in order to publish comics, which the German publishing houses did not have. Therefore the ones from other countries, which had more money to their disposal, could establish themselves more easily.
Keywords (deu)
ComicsUSAWestdeutschlandComicforschung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1301239
Number of pages
165