You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1302747
Title (deu)
Politische Nutzung von Social Media in Österreich
Author
Johann Gründl
Adviser
Klaus Schönbach
Assessor
Klaus Schönbach
Abstract (deu)
Im Zentrum dieser Arbeit steht die Nutzung folgender Social Media in Bezug auf politische Themen: Kommentare, Foren, soziale Netzwerke, Blogs und Twitter. Als Grundlage für die Analyse werden Sozialisations- und Ressourcenmodelle zu traditioneller politischer Partizipation, Erkenntnisse zur digitalen Spaltung, insbesondere zur demokratischen Spaltung, sowie bisherige Forschungsergebnisse zur politischen Nutzung des Internets herangezogen. Ziel dieser Arbeit ist es, Besonderheiten und Muster in der politischen Social-Media-Nutzung aufzuzeigen. Dabei geht es auch um die Frage der Repräsentativität und um die Frage, ob in Social Media neue und andere Gruppen politisch teilhaben als dies offline der Fall ist. Diese Fragestellung wurde auf Basis eines Datensatzes (N = 2953) analysiert, der Österreicher ab 14 Jahren beinhaltet. Eine wesentliche Erkenntnis ist, dass die politische Social-Media-Nutzung in Österreich nicht repräsentativ für die Gesamtbevölkerung ist. Die Nutzer von Social Media zu politischen Themen sind tendenziell jung, männlich, internetaffin, politisch interessiert und mit hoher internal political efficacy ausgestattet. Mittels logistischer und negativ-binomialer Regressionsmodelle wurde ein umfassendes Modell der politischen Social-Media-Nutzung analysiert. Die eindeutigsten Prädiktoren für die politische Nutzung von Social Media darin sind das Alter, das politische Interesse und internal political efficacy. Bildung und politisches Wissen haben negative oder keine Effekte. Ansonsten ähneln die Ergebnisse für politische Social-Media-Nutzung jenen für Offline-Partizipation. Es wurde jedoch auch eine Gruppe identifiziert, die zwar Social Media politisch nutzt, ansonsten aber weder politisch partizipiert noch über Politik spricht.
Abstract (eng)
At the center of this paper is social media use in connection with political issues. The analyzed social media are: comments, message boards, social networks, blogs and Twitter. This analysis is grounded in resource and socialization models of political participation, findings on the digital divide, especially on the democratic divide and on findings on the political use of the Internet. The aim of this paper is to reveal peculiarities and patterns of political social media usage. It also raises the question of representativeness and whether new or different groups of users than offline are participating online in social media. To tackle this questions a data set (N = 2953) containing Austrians of 14+ years of age has been analyzed. A main result is that political social media usage in Austria is not representative. Users tend to be young, male, skillful and frequent internet users, politically interested and well endowed with internal political efficacy. Using logistic and negative-binomial regression models a comprehensive model of political usage of social media has been examined. The most distinct predictors of political social media usage in this model are age, political interest and internal political efficacy. Education and political knowledge show negative or no effects at all. Apart from this, patterns of political social media usage are quite similar to offline political participation. But it was also possible to identify a group of people who use social media for politics, but who do neither participate in politics offline nor talk about politics.
Keywords (eng)
Internetpoliticspolitical communicationrepresentativenesscivic talkpolitical talksocial websocial mediaweb 2.0participation
Keywords (deu)
InternetPolitikpolitische KommunikationRepräsentationcivic talkpolitische GesprächeSocial WebSocial MediaWeb 2.0Partizipation
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1302747
rdau:P60550 (deu)
109 S. : graf. Darst.
Number of pages
121
Members (1)
Title (deu)
Politische Nutzung von Social Media in Österreich
Author
Johann Gründl
Abstract (deu)
Im Zentrum dieser Arbeit steht die Nutzung folgender Social Media in Bezug auf politische Themen: Kommentare, Foren, soziale Netzwerke, Blogs und Twitter. Als Grundlage für die Analyse werden Sozialisations- und Ressourcenmodelle zu traditioneller politischer Partizipation, Erkenntnisse zur digitalen Spaltung, insbesondere zur demokratischen Spaltung, sowie bisherige Forschungsergebnisse zur politischen Nutzung des Internets herangezogen. Ziel dieser Arbeit ist es, Besonderheiten und Muster in der politischen Social-Media-Nutzung aufzuzeigen. Dabei geht es auch um die Frage der Repräsentativität und um die Frage, ob in Social Media neue und andere Gruppen politisch teilhaben als dies offline der Fall ist. Diese Fragestellung wurde auf Basis eines Datensatzes (N = 2953) analysiert, der Österreicher ab 14 Jahren beinhaltet. Eine wesentliche Erkenntnis ist, dass die politische Social-Media-Nutzung in Österreich nicht repräsentativ für die Gesamtbevölkerung ist. Die Nutzer von Social Media zu politischen Themen sind tendenziell jung, männlich, internetaffin, politisch interessiert und mit hoher internal political efficacy ausgestattet. Mittels logistischer und negativ-binomialer Regressionsmodelle wurde ein umfassendes Modell der politischen Social-Media-Nutzung analysiert. Die eindeutigsten Prädiktoren für die politische Nutzung von Social Media darin sind das Alter, das politische Interesse und internal political efficacy. Bildung und politisches Wissen haben negative oder keine Effekte. Ansonsten ähneln die Ergebnisse für politische Social-Media-Nutzung jenen für Offline-Partizipation. Es wurde jedoch auch eine Gruppe identifiziert, die zwar Social Media politisch nutzt, ansonsten aber weder politisch partizipiert noch über Politik spricht.
Abstract (eng)
At the center of this paper is social media use in connection with political issues. The analyzed social media are: comments, message boards, social networks, blogs and Twitter. This analysis is grounded in resource and socialization models of political participation, findings on the digital divide, especially on the democratic divide and on findings on the political use of the Internet. The aim of this paper is to reveal peculiarities and patterns of political social media usage. It also raises the question of representativeness and whether new or different groups of users than offline are participating online in social media. To tackle this questions a data set (N = 2953) containing Austrians of 14+ years of age has been analyzed. A main result is that political social media usage in Austria is not representative. Users tend to be young, male, skillful and frequent internet users, politically interested and well endowed with internal political efficacy. Using logistic and negative-binomial regression models a comprehensive model of political usage of social media has been examined. The most distinct predictors of political social media usage in this model are age, political interest and internal political efficacy. Education and political knowledge show negative or no effects at all. Apart from this, patterns of political social media usage are quite similar to offline political participation. But it was also possible to identify a group of people who use social media for politics, but who do neither participate in politics offline nor talk about politics.
Keywords (eng)
Internetpoliticspolitical communicationrepresentativenesscivic talkpolitical talksocial websocial mediaweb 2.0participation
Keywords (deu)
InternetPolitikpolitische KommunikationRepräsentationcivic talkpolitische GesprächeSocial WebSocial MediaWeb 2.0Partizipation
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1302748
Number of pages
121