You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1306121
Title (deu)
Dokumentarfotografie
eine interdisziplinäre Untersuchung der dokumentarischen Fotografie als visuelles Kommunikationsmittel
Author
Julia Zangerl
Adviser
Friedrich Hausjell
Assessor
Friedrich Hausjell
Abstract (deu)

Die vorliegende Magisterarbeit wurde mit der Zielsetzung verfasst einen generellen Überblick zum Kommunikationsmittel Dokumentarfotografie zu generieren. Dabei wurde die dokumentarische Fotografie eingehend in einem interdisziplinären Rahmen untersucht. Aufgrund des kaum erforschten Bereichs handelt es sich bei dieser Arbeit um eine literarische Grundlagenforschung. Die einleitenden Kapitel konzentrieren sich auf die wissenschaftliche Grundlage der Fotografie bzw. des Bildes (Bildwissenschaft, Semiotik, Iconic Turn), sowie auf die theoretische und historische Einbettung. Den zentralen Kern der Magisterarbeit bilden vier Kapitel, welche sich mit der Dokumentarfotografie aus jeweils unterschiedlichen Perspektiven befassen. So stellt die sozialdokumentarische Fotografie die Entstehungsgeschichte der Dokumentarfotografie dar. Fortführend wird sie in den Kontext der Kunstgeschichte gesetzt und erklärt anhand von vier Fotografen die thematische Weiterentwicklung der dokumentarischen Fotografie. Die Philosophie wiederum betrachtet den Forschungsgegenstand aus einer kritischen Perspektive und untersucht ihn im Bezug auf deren Wirklichkeitsanspruch. Letztlich versucht diese Magisterarbeit die Dokumentarfotografie als visuelles Kommunikationsmittel zu verorten und verweist an dieser Stelle auch auf die wichtigsten kommunikationswissenschaftlichen Theorien und Methoden. Zusammenfassend ist festzustellen, dass die Dokumentarfotografie für zukünftige Forschungen einen wichtigen Untersuchungsgegenstand in der Kommunikationswissenschaft darstellt, der auf einer interdisziplinären Ebene erforscht werden möchte.

Abstract (eng)

This master’s thesis is an initial attempt to investigate documentary photography as a communication medium in communication studies. Therefore, the thesis tries to provide an overview of documentary photography through interdisciplinary research. Since, up until now, this scientific area has only been investigated very scarcely, therefore the thesis is based on literature research. The first part of the thesis tries to focus on the scientific background of photographs (visual culture, semiotics, iconic turn) and their theoretical and historical concepts. Furthermore, the core of this thesis is marked by four chapters, which concentrate on documentary photography from different point of views. First, the history of documentary photography is to be based on the development of social documentary photography. Moreover, documentary photography is connected with art history thus the thematical development can be represented by four different photographers. The philosophical position on photography is rather critical, especially the entitlement on reality in photography is to be analyzed. Finally, the attempt of communication studies is to position documentary photography as visual communication medium and links to the most important communication theories and methods. On the basis of the results of this master’s thesis, it can be concluded that documentary photography is going to be an important object of research in communication studies. Especially concerning interdisciplinary future researches on documentary photography.

Keywords (eng)
documentary photographyphotography as communication medium
Keywords (deu)
DokumentarfotografieFotografie als Kommunikationsmittel
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1306121
rdau:P60550 (deu)
118 S. : Ill.
Number of pages
118
Members (1)
Title (deu)
Dokumentarfotografie
eine interdisziplinäre Untersuchung der dokumentarischen Fotografie als visuelles Kommunikationsmittel
Author
Julia Zangerl
Abstract (deu)

Die vorliegende Magisterarbeit wurde mit der Zielsetzung verfasst einen generellen Überblick zum Kommunikationsmittel Dokumentarfotografie zu generieren. Dabei wurde die dokumentarische Fotografie eingehend in einem interdisziplinären Rahmen untersucht. Aufgrund des kaum erforschten Bereichs handelt es sich bei dieser Arbeit um eine literarische Grundlagenforschung. Die einleitenden Kapitel konzentrieren sich auf die wissenschaftliche Grundlage der Fotografie bzw. des Bildes (Bildwissenschaft, Semiotik, Iconic Turn), sowie auf die theoretische und historische Einbettung. Den zentralen Kern der Magisterarbeit bilden vier Kapitel, welche sich mit der Dokumentarfotografie aus jeweils unterschiedlichen Perspektiven befassen. So stellt die sozialdokumentarische Fotografie die Entstehungsgeschichte der Dokumentarfotografie dar. Fortführend wird sie in den Kontext der Kunstgeschichte gesetzt und erklärt anhand von vier Fotografen die thematische Weiterentwicklung der dokumentarischen Fotografie. Die Philosophie wiederum betrachtet den Forschungsgegenstand aus einer kritischen Perspektive und untersucht ihn im Bezug auf deren Wirklichkeitsanspruch. Letztlich versucht diese Magisterarbeit die Dokumentarfotografie als visuelles Kommunikationsmittel zu verorten und verweist an dieser Stelle auch auf die wichtigsten kommunikationswissenschaftlichen Theorien und Methoden. Zusammenfassend ist festzustellen, dass die Dokumentarfotografie für zukünftige Forschungen einen wichtigen Untersuchungsgegenstand in der Kommunikationswissenschaft darstellt, der auf einer interdisziplinären Ebene erforscht werden möchte.

Abstract (eng)

This master’s thesis is an initial attempt to investigate documentary photography as a communication medium in communication studies. Therefore, the thesis tries to provide an overview of documentary photography through interdisciplinary research. Since, up until now, this scientific area has only been investigated very scarcely, therefore the thesis is based on literature research. The first part of the thesis tries to focus on the scientific background of photographs (visual culture, semiotics, iconic turn) and their theoretical and historical concepts. Furthermore, the core of this thesis is marked by four chapters, which concentrate on documentary photography from different point of views. First, the history of documentary photography is to be based on the development of social documentary photography. Moreover, documentary photography is connected with art history thus the thematical development can be represented by four different photographers. The philosophical position on photography is rather critical, especially the entitlement on reality in photography is to be analyzed. Finally, the attempt of communication studies is to position documentary photography as visual communication medium and links to the most important communication theories and methods. On the basis of the results of this master’s thesis, it can be concluded that documentary photography is going to be an important object of research in communication studies. Especially concerning interdisciplinary future researches on documentary photography.

Keywords (eng)
documentary photographyphotography as communication medium
Keywords (deu)
DokumentarfotografieFotografie als Kommunikationsmittel
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1306122
Number of pages
118