You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1306714
Title (eng)
Can't you see? The effect of numeracy on quantity perceptions and evaluations of products
Parallel title (deu)
Der Effekt von Numeracy auf die Mengenwahrnehmung und Produktbewertung
Parallel title (eng)
Can’t You See? The Effect of Numeracy on Quantity Perceptions and Evaluations of Products
Author
Karin Christina Wischenbart
Adviser
Arnd Florack
Assessor
Arnd Florack
Abstract (deu)

In Kaufentscheidungen spielen unter anderem numerische Informationen eine Rolle, wie beispielweise auf der Produktverpackung abgedruckte Mengenangaben. Um finanziell
optimale Entscheidungen treffen zu können, kann es notwendig sein, diese Information zu berücksichtigen. Die vorliegende Studie beschäftigt sich mit dem Effekt der individuellen
Differenzen in Numeracy auf die Aufmerksamkeit und die Verwendung von diesen Mengenangaben. Um die Hypothese zu testen, dass die auf die Mengenangabe gerichtete
Aufmerksamkeit je nach Numeracy-Fähigkeit unterschiedlich ist, wurde eine Eye Tracking Studie durchgeführt. Die Ergebnisse haben gezeigt, dass Individuen, die eine hohe
Numeracy-Fähigkeit besitzen, eher auf die Mengenangabe achten und diese Information auch eher für die Angabe ihrer Zahlungsbreitschaft nutzen. Numeracy ist ein wichtiger Prädiktor für die Aufmerksamkeit und die Verwendung von auf Produktverpackungen abgedruckten Mengenangaben.

Abstract (eng)

Purchase decisions involve numerical information, such as the quantity information printed on the packaging of a product. Considering this piece of information is important to make consumer decisions that are optimal from a financial point of view. The present study investigates the effect of individual differences in numeracy on the attention to and use of quantity information on the packaging of a product. Eye tracking was used to test the hypothesis that the attention process per se for quantity information is different for high and low numerate individuals. The results revealed that high numerate individuals were more likely to look at the quantity information and more likely to use this information when stating their willingness to pay. Numeracy is an important predictor for the attention to and use of quantity information printed on the packaging of a product.

Keywords (eng)
numeracyquantity informationconsumer decisionsvisual attentioneye tracking
Keywords (deu)
NumeracyMengenangabenKonsumentenentscheidungenvisuelle AufmerksamkeitEye Tracking
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1306714
rdau:P60550 (deu)
51 S. : Ill.
Number of pages
56
Association (deu)
Members (1)
Title (eng)
Can't you see? The effect of numeracy on quantity perceptions and evaluations of products
Parallel title (deu)
Der Effekt von Numeracy auf die Mengenwahrnehmung und Produktbewertung
Parallel title (eng)
Can’t You See? The Effect of Numeracy on Quantity Perceptions and Evaluations of Products
Author
Karin Christina Wischenbart
Abstract (deu)

In Kaufentscheidungen spielen unter anderem numerische Informationen eine Rolle, wie beispielweise auf der Produktverpackung abgedruckte Mengenangaben. Um finanziell
optimale Entscheidungen treffen zu können, kann es notwendig sein, diese Information zu berücksichtigen. Die vorliegende Studie beschäftigt sich mit dem Effekt der individuellen
Differenzen in Numeracy auf die Aufmerksamkeit und die Verwendung von diesen Mengenangaben. Um die Hypothese zu testen, dass die auf die Mengenangabe gerichtete
Aufmerksamkeit je nach Numeracy-Fähigkeit unterschiedlich ist, wurde eine Eye Tracking Studie durchgeführt. Die Ergebnisse haben gezeigt, dass Individuen, die eine hohe
Numeracy-Fähigkeit besitzen, eher auf die Mengenangabe achten und diese Information auch eher für die Angabe ihrer Zahlungsbreitschaft nutzen. Numeracy ist ein wichtiger Prädiktor für die Aufmerksamkeit und die Verwendung von auf Produktverpackungen abgedruckten Mengenangaben.

Abstract (eng)

Purchase decisions involve numerical information, such as the quantity information printed on the packaging of a product. Considering this piece of information is important to make consumer decisions that are optimal from a financial point of view. The present study investigates the effect of individual differences in numeracy on the attention to and use of quantity information on the packaging of a product. Eye tracking was used to test the hypothesis that the attention process per se for quantity information is different for high and low numerate individuals. The results revealed that high numerate individuals were more likely to look at the quantity information and more likely to use this information when stating their willingness to pay. Numeracy is an important predictor for the attention to and use of quantity information printed on the packaging of a product.

Keywords (eng)
numeracyquantity informationconsumer decisionsvisual attentioneye tracking
Keywords (deu)
NumeracyMengenangabenKonsumentenentscheidungenvisuelle AufmerksamkeitEye Tracking
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1306715
Number of pages
56
Association (deu)