You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1311967
Title (eng)
Game engine for web-based serious games
Parallel title (deu)
Game Engine für web-basierte Serious Games
Author
Katharina Meusburger
Adviser
Helmut Hlavacs
Assessor
Helmut Hlavacs
Abstract (deu)
Diese Arbeit präsentiert eine Game Engine für web-basierte Serious Games, welche als Grundlage für die Implementierung eines Serious Games dient. In Kooperation mit dem Arbeitsbereich für klinische Kinder- und Jugendpsychologie der Universität Wien haben wir ein Spiel entwickelt, welches das Emotionsverständnis von Kindern trainieren soll. Zur Entwicklung des Spieles in HTML5, JavaScript und CSS3 haben wir uns intensiv mit diesen Technologien beschäftigt und existierende Web Game Engines analysiert. Der Bereich der Game Engines umfasst ein großes Forschungsfeld, da der Begriff Game Engine selbst nicht eindeutig definiert ist. Im Verlauf unserer Recherchen und Implementierungen auf Basis vorhandener Engines hat sich herausgestellt, dass keine Engine explizit für Serious Games entwickelt wurde. Gerade zu Therapiezwecken wäre es wünschenswert, dass Informationen über Spieler/innen, sei es direkt durch Benutzerabfragen oder indirekt durch Logging, gesammelt werden können. Keine Engine hat solch eine Funktionalität bereitgestellt, weswegen wir zur Erstellung unseres Spieles eine eigene Web Game Engine, mit dem Fokus auf Serious Games, entwickelt haben. Unsere Engine Jumru 5s soll die Implementierung von Serious Games vereinfachen und wichtige Aspekte für diesen Forschungsbereich, wie Datenerhebung, bereitstellen. Mithilfe der Engine haben wir ein Jump and Run-Spiel zum Training des Emotionsverständnisses von Kindern entwickelt, welches als Fallstudie zur Evaluierung der Engine dient. Wir haben die Engine bezüglich Performanceaspekte auf verschiedenen Betriebssystemen und Browsern analysiert und Ergebnisse festgehalten.
Abstract (eng)
This master thesis presents a game engine for web-based serious games, which serves as a basis for the implementation of a serious game. In cooperation with the Department of the Clinical Child and Adolescent Psychology (Applied Psychology) of the University of Vienna we developed a game that trains the emotion recognition skills of children. For developing the game in HTML5, JavaScript and CSS3 we dealt closely with these technologies and analysed existing web game engines. The field of game engine design discloses a large application area, because the term game engine itself is not explicitly defined. During our researches and first implementations on the basis of existing engines we encountered that none of these engines are especially designed for serious games. Particularly for psychological treatment some kind of data collection, like gaining information about the player is desirable. Information can be gathered either directly through user questions or indirectly through logging mechanisms. None of these engines supported some kind of logging tools, which led us to the development of an own web game engine that focuses on serious games. Our engine Jumru 5s should simplify the implementation of serious games and provide mechanisms for data collection. By means of our engine we developed a Jump and Run game to train the emotion recognition skills of children. The game is further used as a case study to evaluate the engine. We analysed the engine according to performance aspects on different platforms and in different browsers and illustrated our outcomes.
Keywords (eng)
Game EngineSerious GamesPsychologyHTML5Game Development
Keywords (deu)
Game EngineSerious GamesPsychologieHTML5Spieleentwicklung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1311967
rdau:P60550 (deu)
II, 91 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
97
Association (deu)
Members (1)
Title (eng)
Game engine for web-based serious games
Parallel title (deu)
Game Engine für web-basierte Serious Games
Author
Katharina Meusburger
Abstract (deu)
Diese Arbeit präsentiert eine Game Engine für web-basierte Serious Games, welche als Grundlage für die Implementierung eines Serious Games dient. In Kooperation mit dem Arbeitsbereich für klinische Kinder- und Jugendpsychologie der Universität Wien haben wir ein Spiel entwickelt, welches das Emotionsverständnis von Kindern trainieren soll. Zur Entwicklung des Spieles in HTML5, JavaScript und CSS3 haben wir uns intensiv mit diesen Technologien beschäftigt und existierende Web Game Engines analysiert. Der Bereich der Game Engines umfasst ein großes Forschungsfeld, da der Begriff Game Engine selbst nicht eindeutig definiert ist. Im Verlauf unserer Recherchen und Implementierungen auf Basis vorhandener Engines hat sich herausgestellt, dass keine Engine explizit für Serious Games entwickelt wurde. Gerade zu Therapiezwecken wäre es wünschenswert, dass Informationen über Spieler/innen, sei es direkt durch Benutzerabfragen oder indirekt durch Logging, gesammelt werden können. Keine Engine hat solch eine Funktionalität bereitgestellt, weswegen wir zur Erstellung unseres Spieles eine eigene Web Game Engine, mit dem Fokus auf Serious Games, entwickelt haben. Unsere Engine Jumru 5s soll die Implementierung von Serious Games vereinfachen und wichtige Aspekte für diesen Forschungsbereich, wie Datenerhebung, bereitstellen. Mithilfe der Engine haben wir ein Jump and Run-Spiel zum Training des Emotionsverständnisses von Kindern entwickelt, welches als Fallstudie zur Evaluierung der Engine dient. Wir haben die Engine bezüglich Performanceaspekte auf verschiedenen Betriebssystemen und Browsern analysiert und Ergebnisse festgehalten.
Abstract (eng)
This master thesis presents a game engine for web-based serious games, which serves as a basis for the implementation of a serious game. In cooperation with the Department of the Clinical Child and Adolescent Psychology (Applied Psychology) of the University of Vienna we developed a game that trains the emotion recognition skills of children. For developing the game in HTML5, JavaScript and CSS3 we dealt closely with these technologies and analysed existing web game engines. The field of game engine design discloses a large application area, because the term game engine itself is not explicitly defined. During our researches and first implementations on the basis of existing engines we encountered that none of these engines are especially designed for serious games. Particularly for psychological treatment some kind of data collection, like gaining information about the player is desirable. Information can be gathered either directly through user questions or indirectly through logging mechanisms. None of these engines supported some kind of logging tools, which led us to the development of an own web game engine that focuses on serious games. Our engine Jumru 5s should simplify the implementation of serious games and provide mechanisms for data collection. By means of our engine we developed a Jump and Run game to train the emotion recognition skills of children. The game is further used as a case study to evaluate the engine. We analysed the engine according to performance aspects on different platforms and in different browsers and illustrated our outcomes.
Keywords (eng)
Game EngineSerious GamesPsychologyHTML5Game Development
Keywords (deu)
Game EngineSerious GamesPsychologieHTML5Spieleentwicklung
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1311968
Number of pages
97
Association (deu)