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Title (deu)
Zum politischen Potenzial chinesischer Stummfilme zwischen 1922 und 1929
Author
Nina Dillenz
Adviser
Claus Tieber
Assessor
Claus Tieber
Abstract (deu)
Die erste Studio Ära Chinas brachte eine facettenreiche Vielzahl an filmischen Werken hervor, deren Großteil im Tumult der Umbruchsjahre zwischen der letzten Dynastie und dem Kommunismus, nur kurz nach ihrem Entstehen, wieder verschwand. In dieser Arbeit soll auf einer historischen Kenntnis der neuzeitlichen, chinesischen Geschichte, sowie der Geschichte des Films in China aufbauend, ein differenziertes Bild der besonders wenig wissenschaftlich abgedeckten Stummfilme der 1920er Jahre gezeichnet und hinterfragt werden, inwiefern soziale, politische und historische Faktoren sich in selbigen manifestieren. Anhand einer ausführlichen Analyse von vier Filmen aus dem Entstehungszeitraum 1922 bis 1929 sollen inhaltliche, stilistische und produktionstechnische Charakteristika in einem zeitgeschichtlichen Kontext verortet und auf ihr Potenzial, Rückschlüsse auf Gesellschaft und Politik zuzulassen, untersucht werden. Die hierbei gewonnenen Erkenntnisse sollen argumentatorisch in einen wissenschaftlichen Diskurs mit bereits etablierter Fachliteratur treten, der dokumentieren soll, dass der zumeist als unpolitisch wahrgenommene Stummfilm der 1920er Jahre durchaus politisches Potenzial in sich birgt und auf welche Art und Weise er dieses kommuniziert.
Abstract (eng)
In China’s so called first studio era a rich variety of films was created only to, for the greater part, vanish shortly thereafter during decades of turmoil during the transition between imperial and communist China. Resting upon a (film-) historical outline of 19th and early 20th century China this thesis aims to draw a more differentiated picture of the insufficiently discussed silent films produced in the 1920s, focussing especially on the question-, of whether or not they possess the ability to reflect upon society as well as the historico- political environment of that period. Conducting a thorough analysis of four films made between 1922 and 1929 it will be attempted to locate them in a historical context regarding their narrative and formal aspects as well as the circumstances of their production. This paper will explore whether the results gained from the analysis are able to provide us with new insights concerning social, historical or political aspects of 1920s filmmaking. Ultimately a dialogue between newly gained information and previously shaped theories needs to be established, ideally supporting the thesis’ claim that, contrary to common perception, China’s early silent film does in fact bear political potential. Covering the tumultuous years after the fall of the Qing Dynasty to the invasion of Manchuria in 1931 it will be determined how and to what extent this potential is communicated through the medium of film.
Keywords (eng)
Chinasilent filmtwentiespoliticsChinese film
Keywords (deu)
ChinaStummfilm1920erPolitikchinesischer Film
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1313821
rdau:P60550 (deu)
121 S. : Ill.
Number of pages
127
Members (1)
Title (deu)
Zum politischen Potenzial chinesischer Stummfilme zwischen 1922 und 1929
Author
Nina Dillenz
Abstract (deu)
Die erste Studio Ära Chinas brachte eine facettenreiche Vielzahl an filmischen Werken hervor, deren Großteil im Tumult der Umbruchsjahre zwischen der letzten Dynastie und dem Kommunismus, nur kurz nach ihrem Entstehen, wieder verschwand. In dieser Arbeit soll auf einer historischen Kenntnis der neuzeitlichen, chinesischen Geschichte, sowie der Geschichte des Films in China aufbauend, ein differenziertes Bild der besonders wenig wissenschaftlich abgedeckten Stummfilme der 1920er Jahre gezeichnet und hinterfragt werden, inwiefern soziale, politische und historische Faktoren sich in selbigen manifestieren. Anhand einer ausführlichen Analyse von vier Filmen aus dem Entstehungszeitraum 1922 bis 1929 sollen inhaltliche, stilistische und produktionstechnische Charakteristika in einem zeitgeschichtlichen Kontext verortet und auf ihr Potenzial, Rückschlüsse auf Gesellschaft und Politik zuzulassen, untersucht werden. Die hierbei gewonnenen Erkenntnisse sollen argumentatorisch in einen wissenschaftlichen Diskurs mit bereits etablierter Fachliteratur treten, der dokumentieren soll, dass der zumeist als unpolitisch wahrgenommene Stummfilm der 1920er Jahre durchaus politisches Potenzial in sich birgt und auf welche Art und Weise er dieses kommuniziert.
Abstract (eng)
In China’s so called first studio era a rich variety of films was created only to, for the greater part, vanish shortly thereafter during decades of turmoil during the transition between imperial and communist China. Resting upon a (film-) historical outline of 19th and early 20th century China this thesis aims to draw a more differentiated picture of the insufficiently discussed silent films produced in the 1920s, focussing especially on the question-, of whether or not they possess the ability to reflect upon society as well as the historico- political environment of that period. Conducting a thorough analysis of four films made between 1922 and 1929 it will be attempted to locate them in a historical context regarding their narrative and formal aspects as well as the circumstances of their production. This paper will explore whether the results gained from the analysis are able to provide us with new insights concerning social, historical or political aspects of 1920s filmmaking. Ultimately a dialogue between newly gained information and previously shaped theories needs to be established, ideally supporting the thesis’ claim that, contrary to common perception, China’s early silent film does in fact bear political potential. Covering the tumultuous years after the fall of the Qing Dynasty to the invasion of Manchuria in 1931 it will be determined how and to what extent this potential is communicated through the medium of film.
Keywords (eng)
Chinasilent filmtwentiespoliticsChinese film
Keywords (deu)
ChinaStummfilm1920erPolitikchinesischer Film
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1313822
Number of pages
127