Title (deu)
Transmedia Storytelling und Intermedia am Beispiel von Lady Gaga
Parallel title (eng)
Transmedia storytellling and intermedia using the example of Lady Gaga
Author
Hanna Simone Gartenschläger
Advisor
Monika Meister
Assessor
Monika Meister
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit versucht sich den Themen Transmedia Storytelling und Intermedia am Beispiel von Lady Gaga zu nähern. Anhand ihrer Inszenierungsstrategien und Arbeiten soll aufgezeigt werden, wie bei ihr die Grenzen zwischen einzelnen
(Stil-)Richtungen verschmelzen. Der Zusammenfall zwischen der Privatperson und der Künstlerin und somit auch der zwischen Kunst und Leben sollen thematisiert werden. Dabei orientiert sich die Arbeit an Kunstrichtungen wie Pop Art, aber auch Performance Art-Künsten, auf die sich Lady Gaga immer wieder bezieht. Das Album ARTPOP und die Zusammenarbeiten mit den Künstlern Robert Wilson, Jeff Koons und Marina Abramović, die im Rahmen des Albums stattfanden, dienen als Beispiel für die intermediale Arbeitsweise der Sängerin. Es soll untersucht werden, ob man bei der Sängerin Lady Gaga von einer Kunstfigur sprechen kann und wie sie selbst ihre Inszenierungen in Marketingstrategien, wie etwa dem Viralen Marketing umsetzt.
Abstract (eng)
This diploma thesis tries to approach the topics Transmedia Storytelling and Intermedia by using popstar Lady Gaga as an example. Through an analysis of her work as well as her distinctive staging strategies the blend of different styles and genres is examined. The central theme of the research at hand shall be the concourse of both the private person and the artist. During this process the thesis is especially oriented towards art movements such as Pop Art and Performance Art, which Lady Gaga herself refers to in her work. Lady Gaga’s album ARTPOP, as well as her collaborations with Jeff Koons, Marina Abramović and Robert Wilson in context with the album serve as examples for the Intermedia function of the singer. Additionally the analysis shall inquire whether one can speak of Lady Gag as a completely fictional character and in which ways she implements her own ‘staging’ into marketing strategies like viral marketing.
Keywords (eng)
Transmedia StorytellingIntermediaPopular cultureSocial MediaFluxusPerformance ArtPop ArtCampHappeningViral Marketing
Keywords (deu)
Transmedia StorytellingIntermediaPopkulturSocial MediaFluxusPerformance ArtPop ArtCampHappeningVirales Marketing
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
117 S. : Ill.
Number of pages
121
Study plan
Diplomstudium Theater-, Film- und Medienwissenschaft
[UA]
[317]
Association (deu)
Title (deu)
Transmedia Storytelling und Intermedia am Beispiel von Lady Gaga
Parallel title (eng)
Transmedia storytellling and intermedia using the example of Lady Gaga
Author
Hanna Simone Gartenschläger
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit versucht sich den Themen Transmedia Storytelling und Intermedia am Beispiel von Lady Gaga zu nähern. Anhand ihrer Inszenierungsstrategien und Arbeiten soll aufgezeigt werden, wie bei ihr die Grenzen zwischen einzelnen
(Stil-)Richtungen verschmelzen. Der Zusammenfall zwischen der Privatperson und der Künstlerin und somit auch der zwischen Kunst und Leben sollen thematisiert werden. Dabei orientiert sich die Arbeit an Kunstrichtungen wie Pop Art, aber auch Performance Art-Künsten, auf die sich Lady Gaga immer wieder bezieht. Das Album ARTPOP und die Zusammenarbeiten mit den Künstlern Robert Wilson, Jeff Koons und Marina Abramović, die im Rahmen des Albums stattfanden, dienen als Beispiel für die intermediale Arbeitsweise der Sängerin. Es soll untersucht werden, ob man bei der Sängerin Lady Gaga von einer Kunstfigur sprechen kann und wie sie selbst ihre Inszenierungen in Marketingstrategien, wie etwa dem Viralen Marketing umsetzt.
Abstract (eng)
This diploma thesis tries to approach the topics Transmedia Storytelling and Intermedia by using popstar Lady Gaga as an example. Through an analysis of her work as well as her distinctive staging strategies the blend of different styles and genres is examined. The central theme of the research at hand shall be the concourse of both the private person and the artist. During this process the thesis is especially oriented towards art movements such as Pop Art and Performance Art, which Lady Gaga herself refers to in her work. Lady Gaga’s album ARTPOP, as well as her collaborations with Jeff Koons, Marina Abramović and Robert Wilson in context with the album serve as examples for the Intermedia function of the singer. Additionally the analysis shall inquire whether one can speak of Lady Gag as a completely fictional character and in which ways she implements her own ‘staging’ into marketing strategies like viral marketing.
Keywords (eng)
Transmedia StorytellingIntermediaPopular cultureSocial MediaFluxusPerformance ArtPop ArtCampHappeningViral Marketing
Keywords (deu)
Transmedia StorytellingIntermediaPopkulturSocial MediaFluxusPerformance ArtPop ArtCampHappeningVirales Marketing
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
121
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