Title (deu)
The New Normal?
die neue Welle des Queer Cinema und ihre gesellschafts-politischen Implikationen
Author
Michael Steinmetz
Advisor
Andrea Seier
Assessor
Andrea Seier
Abstract (deu)
Thema der vorliegenden Diplomarbeit ist die Untersuchung einer scheinbar neuen Welle des Queer Cinema. Die Tageszeitung The Guardian fasste sie in einem Artikel aufgrund ihrer Selbstverständlichkeit für nicht-heteronormative Charaktere erstmals unter dem Namen „New-Wave Queer Cinema“ zusammen und löste dadurch eine gro-ße Diskussion aus. Aus dem aufgearbeiteten Theorieteil bildeten sich zwei Forschungsfragen, die drei ausgewählte Filme zuerst auf eine „Homonormativität“ der Kultur- und Sozialwissen-schaftlerin Lisa Duggan untersuchen. Die Analyse wurde in die Ebenen der Politik, Ro-mantik, Akzeptanz und Universalität aufgegliedert. Im Anschluss wurden Filmszenen mit sexuellem Inhalt analysiert, da sie laut dem „New-Wave Queer Cinema“ als Hand-lungsträger fungieren und ihren Charakteren eine Weiterentwicklung ermöglichen. Der Artikel listet WEEKEND (2011) als Paradebeispiel für die neue Welle auf. Um ihre Funktionen auch in anderen Filmen aufzuzeigen, wurden im empirischen Teil LA VIE D`ADÈLE (2013) und L`INCONNU DU LAC (2013) untersucht. Dadurch sollte eine allge-meingültige Analyse geschaffen werden, die sich auch auf weitere „queere“ Filme be-ziehen kann. Die empirische Untersuchung mittels qualitativer Filmanalyse hat verdeutlicht, dass alle drei Filme auf den vier Ebenen homonormative Aspekte aufweisen. Diese wurden anhand von ausgewählten Szenen vor allem an den Filmfiguren sichtbar. Es zeigte sich jedoch, dass nicht alle Charaktere homonormativ sind, sondern immer in Abhängigkeit zur untersuchten Ebene stehen. Durch die Analyse der Sex-Szenen konnte festgestellt werden, dass sie für den Handlungsverlauf eine tragende Rolle spielen und sich auch die Filmfiguren durch sie weiterentwickeln. Die Beantwortung der Forschungsfragen stand immer im unmittelbaren Verhältnis zum „New-Wave Queer Cinema“, das ein Selbstverständnis „queerer“ Identitäten for-dert und somit universell ist.
Abstract (eng)
This thesis focuses on the ostensible new wave of Queer Cinema. The Guardian news-paper initially summarised this new wave in its article as “New-Wave Queer Cinema”. Consequently, this has led to wide ranging discussions regarding non-heteronormative characters. After analysing the theoretical background of “New-Wave Queer Cinema”, two re-search questions have been raised and addressed. In the beginning, three selected movies have been analysed in respect of the “Homonormativity“, as determined by cultural and social scientist Lisa Duggan. This analysis has been dissected into the fol-lowing dimensions: politics, romance, acceptance and universality. The thesis then examines movie scenes with sexual content because of the important role they play in developing the plot while simultaneously allowing character development according to the principles of “New-Wave Queer Cinema“. The referenced article refers to WEEKEND (2011) as the prime example of the “New-Wave Queer Cinema”. The thesis attempts to further identify the characteristics of the new wave by analysing LA VIE D`ADÈLE (2013) and L`INCONNU DU LAC (2013). The result of this discussion is a universally recognisable analysis of “New-Wave Queer Cinema” which is applicable to other movies incorporating this theme. The empirical examination used a qualitative film analysis to illustrate how all three movies show homonormative aspects on all four dimensions. Especially by the way characters have acted in certain selected scenes, homonormative aspects have been proven to exist. However, not all characters are homonormative, rather it depends on each of the four dimensions. Through analysing the sex scenes, it was possible to show that these scenes played a significant role in developing the plot of the movie and the character’s personal development. Answering the research questions has always been connected closely to the “New-Wave Queer Cinema”, which requires a self-conception of “queer” that can therefore be seen as universal.
Keywords (deu)
QueerQueer CinemaNew Queer CinemaHomonormativitätNew-Wave Queer CinemaWeekendLa Vie D`AdèleL`Inconnu du Lac
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
132 S.
Number of pages
138
Study plan
Diplomstudium Theater-, Film- und Medienwissenschaft
[UA]
[317]
Members (1)
Title (deu)
The New Normal?
die neue Welle des Queer Cinema und ihre gesellschafts-politischen Implikationen
Author
Michael Steinmetz
Abstract (deu)
Thema der vorliegenden Diplomarbeit ist die Untersuchung einer scheinbar neuen Welle des Queer Cinema. Die Tageszeitung The Guardian fasste sie in einem Artikel aufgrund ihrer Selbstverständlichkeit für nicht-heteronormative Charaktere erstmals unter dem Namen „New-Wave Queer Cinema“ zusammen und löste dadurch eine gro-ße Diskussion aus. Aus dem aufgearbeiteten Theorieteil bildeten sich zwei Forschungsfragen, die drei ausgewählte Filme zuerst auf eine „Homonormativität“ der Kultur- und Sozialwissen-schaftlerin Lisa Duggan untersuchen. Die Analyse wurde in die Ebenen der Politik, Ro-mantik, Akzeptanz und Universalität aufgegliedert. Im Anschluss wurden Filmszenen mit sexuellem Inhalt analysiert, da sie laut dem „New-Wave Queer Cinema“ als Hand-lungsträger fungieren und ihren Charakteren eine Weiterentwicklung ermöglichen. Der Artikel listet WEEKEND (2011) als Paradebeispiel für die neue Welle auf. Um ihre Funktionen auch in anderen Filmen aufzuzeigen, wurden im empirischen Teil LA VIE D`ADÈLE (2013) und L`INCONNU DU LAC (2013) untersucht. Dadurch sollte eine allge-meingültige Analyse geschaffen werden, die sich auch auf weitere „queere“ Filme be-ziehen kann. Die empirische Untersuchung mittels qualitativer Filmanalyse hat verdeutlicht, dass alle drei Filme auf den vier Ebenen homonormative Aspekte aufweisen. Diese wurden anhand von ausgewählten Szenen vor allem an den Filmfiguren sichtbar. Es zeigte sich jedoch, dass nicht alle Charaktere homonormativ sind, sondern immer in Abhängigkeit zur untersuchten Ebene stehen. Durch die Analyse der Sex-Szenen konnte festgestellt werden, dass sie für den Handlungsverlauf eine tragende Rolle spielen und sich auch die Filmfiguren durch sie weiterentwickeln. Die Beantwortung der Forschungsfragen stand immer im unmittelbaren Verhältnis zum „New-Wave Queer Cinema“, das ein Selbstverständnis „queerer“ Identitäten for-dert und somit universell ist.
Abstract (eng)
This thesis focuses on the ostensible new wave of Queer Cinema. The Guardian news-paper initially summarised this new wave in its article as “New-Wave Queer Cinema”. Consequently, this has led to wide ranging discussions regarding non-heteronormative characters. After analysing the theoretical background of “New-Wave Queer Cinema”, two re-search questions have been raised and addressed. In the beginning, three selected movies have been analysed in respect of the “Homonormativity“, as determined by cultural and social scientist Lisa Duggan. This analysis has been dissected into the fol-lowing dimensions: politics, romance, acceptance and universality. The thesis then examines movie scenes with sexual content because of the important role they play in developing the plot while simultaneously allowing character development according to the principles of “New-Wave Queer Cinema“. The referenced article refers to WEEKEND (2011) as the prime example of the “New-Wave Queer Cinema”. The thesis attempts to further identify the characteristics of the new wave by analysing LA VIE D`ADÈLE (2013) and L`INCONNU DU LAC (2013). The result of this discussion is a universally recognisable analysis of “New-Wave Queer Cinema” which is applicable to other movies incorporating this theme. The empirical examination used a qualitative film analysis to illustrate how all three movies show homonormative aspects on all four dimensions. Especially by the way characters have acted in certain selected scenes, homonormative aspects have been proven to exist. However, not all characters are homonormative, rather it depends on each of the four dimensions. Through analysing the sex scenes, it was possible to show that these scenes played a significant role in developing the plot of the movie and the character’s personal development. Answering the research questions has always been connected closely to the “New-Wave Queer Cinema”, which requires a self-conception of “queer” that can therefore be seen as universal.
Keywords (deu)
QueerQueer CinemaNew Queer CinemaHomonormativitätNew-Wave Queer CinemaWeekendLa Vie D`AdèleL`Inconnu du Lac
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
138