You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1314513
Title (eng)
Are We There Yet?
the long quest for Aboriginal identity, belonging and recognition in Melissa Lucashenko’s "Steam Pigs", "Hard Yards" and "Mullumbimby"
Parallel title (deu)
Are We There Yet? ; die lange Suche nach Identität, Zugehörigkeit und Anerkennung in Melissa Lucashenko's Romanen "Steam Pigs", "Hard Yards" und "Mullumbimby"
Author
Marion Schatzmann
Adviser
Margarete Rubik
Assessor
Margarete Rubik
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit untersucht die Verbindung zwischen Politik und australischer indigener Literatur mit besonderem Augenmerk auf die Konstruktion von indigenen Identitäten und die Dekonstruktion von rassistischen Stereotypen in drei Romanen der indigenen Schriftstellerin Melissa Lucashenko, nämlich Steam Pigs, Hard Yards und Mullumbimby. Was die Konstruktion von Identität betrifft, werden mehrere Faktoren wie Hautfarbe, Geschlecht und die Fragmentierung von Kultur, Familien und Land analysiert. Das Fehlen von Vorbildern und Leitfiguren aufgrund der Spaltung und Vertreibung von Familien in der Vergangenheit sowie Rassismus werden als allgegenwärtige Hindernisse aufgezeigt, die die Charaktere in Lucashenkos Romanen überwinden müssen. Der Missbrauch von Alkohol und Drogen zur Linderung von Traumata wird als Lösung zurückgewiesen; stattdessen werden Bildung und Versöhnung vorgeschlagen. Ferner wird gezeigt, dass Melissa Lucashenko durch das Erschaffen von lebendigen und starken indigenen Charakteren und dem Feiern der überlebenden indigenen Kultur kolonialistische Repräsentationen von indigenen Personen dekonstruiert, die nur dazu dienen, die indigene Bevölkerung zu einem homogenen Anderen zu reduzieren, und keine Diversität und Entwicklung erlauben. Somit verändert die Autorin aktiv die Repräsentation indigener Personen in der Literatur und ebnet den Weg für Anerkennung und Versöhnung.
Abstract (eng)
This thesis examines the connection between politics and Aboriginal literature with special regard to the construction of Indigenous identities and the deconstruction of Aboriginalist stereotypes in three novels by the Indigenous author Melissa Lucashenko, namely Steam Pigs, Hard Yards and Mullumbimby. In terms of identity construction several factors such as skin colour, gender and the fragmentation of culture, family ties and land are analysed. The lack of guiding figures as a result of the disruption and dislocation of families in the past as well as present-day racism are shown to be omnipresent obstacles that Lucashenko’s characters have to conquer. The abuse of alcohol and drugs in order to alleviate the traumatic pain due to these reasons is rejected as solution; instead education and reconciliation are proposed. Furthermore, it is shown that by creating vibrant and strong Aboriginal characters and celebrating the survival of Aboriginal culture Melissa Lucashenko deconstructs colonialist representations of Aboriginal people which serve to reduce the Indigenous population to a homogenous Other and do not allow diversity and change. Thus the author actively changes the representation of Aboriginal people in literature and paves the way for recognition and reconciliation.
Keywords (eng)
AboriginalAustraliaidentitybelongingrecognitionreconciliationracismMelissa Lucashenkolandculture
Keywords (deu)
IndigenAustralienIdentitätZugehörigkeitAnerkennungVersöhnungRassismusMelissa LucashenkoLandKultur
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1314513
rdau:P60550 (deu)
113 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
113
Members (1)
Title (eng)
Are We There Yet?
the long quest for Aboriginal identity, belonging and recognition in Melissa Lucashenko’s "Steam Pigs", "Hard Yards" and "Mullumbimby"
Parallel title (deu)
Are We There Yet? ; die lange Suche nach Identität, Zugehörigkeit und Anerkennung in Melissa Lucashenko's Romanen "Steam Pigs", "Hard Yards" und "Mullumbimby"
Author
Marion Schatzmann
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit untersucht die Verbindung zwischen Politik und australischer indigener Literatur mit besonderem Augenmerk auf die Konstruktion von indigenen Identitäten und die Dekonstruktion von rassistischen Stereotypen in drei Romanen der indigenen Schriftstellerin Melissa Lucashenko, nämlich Steam Pigs, Hard Yards und Mullumbimby. Was die Konstruktion von Identität betrifft, werden mehrere Faktoren wie Hautfarbe, Geschlecht und die Fragmentierung von Kultur, Familien und Land analysiert. Das Fehlen von Vorbildern und Leitfiguren aufgrund der Spaltung und Vertreibung von Familien in der Vergangenheit sowie Rassismus werden als allgegenwärtige Hindernisse aufgezeigt, die die Charaktere in Lucashenkos Romanen überwinden müssen. Der Missbrauch von Alkohol und Drogen zur Linderung von Traumata wird als Lösung zurückgewiesen; stattdessen werden Bildung und Versöhnung vorgeschlagen. Ferner wird gezeigt, dass Melissa Lucashenko durch das Erschaffen von lebendigen und starken indigenen Charakteren und dem Feiern der überlebenden indigenen Kultur kolonialistische Repräsentationen von indigenen Personen dekonstruiert, die nur dazu dienen, die indigene Bevölkerung zu einem homogenen Anderen zu reduzieren, und keine Diversität und Entwicklung erlauben. Somit verändert die Autorin aktiv die Repräsentation indigener Personen in der Literatur und ebnet den Weg für Anerkennung und Versöhnung.
Abstract (eng)
This thesis examines the connection between politics and Aboriginal literature with special regard to the construction of Indigenous identities and the deconstruction of Aboriginalist stereotypes in three novels by the Indigenous author Melissa Lucashenko, namely Steam Pigs, Hard Yards and Mullumbimby. In terms of identity construction several factors such as skin colour, gender and the fragmentation of culture, family ties and land are analysed. The lack of guiding figures as a result of the disruption and dislocation of families in the past as well as present-day racism are shown to be omnipresent obstacles that Lucashenko’s characters have to conquer. The abuse of alcohol and drugs in order to alleviate the traumatic pain due to these reasons is rejected as solution; instead education and reconciliation are proposed. Furthermore, it is shown that by creating vibrant and strong Aboriginal characters and celebrating the survival of Aboriginal culture Melissa Lucashenko deconstructs colonialist representations of Aboriginal people which serve to reduce the Indigenous population to a homogenous Other and do not allow diversity and change. Thus the author actively changes the representation of Aboriginal people in literature and paves the way for recognition and reconciliation.
Keywords (eng)
AboriginalAustraliaidentitybelongingrecognitionreconciliationracismMelissa Lucashenkolandculture
Keywords (deu)
IndigenAustralienIdentitätZugehörigkeitAnerkennungVersöhnungRassismusMelissa LucashenkoLandKultur
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1314514
Number of pages
113