You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1315055
Title (deu)
Geschlechtsstereotype Einstellungen und Verhaltensweisen von österreichischen und türkischen Eltern von 3- bis 6-jährigen Kindern
Author
Seyma Betül Ergün
Adviser
Christiane Spiel
Assessor
Christiane Spiel
Abstract (deu)

Ziel dieser vorliegenden Studie war es Unterschiede in geschlechtsstereotypen Einstellungen und Verhaltensweisen zwischen österreichischen und türkischen Eltern von 3- bis 6-jährigen Kindern zu untersuchen. Türkischen Eltern wird zugeschrieben sich stark an traditionellen Mustern festzuhalten, daher wurde davon ausgegangen, dass österreichische Eltern in ihren Einstellungen und Verhaltensweisen egalitärer sind als türkische Eltern. 298 (220 österreichischen und 78 türkischen) Eltern wurde ein Fragebogen zu normativen Geschlechtsrollen (NGRO) vorgegeben und Bilder von typisch weiblichen, typisch männlichen, neutralen und bildungsfördernden Spielsachen präsentiert. Die Eltern wurden nach der Geschlechtstypisierung, der Erwünschtheit und der Verfügbarkeit der Spielsachen gefragt und gebeten anzugeben wie oft sie gemeinsam mit ihrem Kind mit diesen Spielsachen spielen. Zwischen österreichischen und türkischen Eltern konnten hauptsächlich Unterschiede in den Einstellungen zu Geschlechtsrollen gefunden werden. Türkische Eltern weisen im Vergleich zu österreichischen Eltern traditionellere Einstellungen auf. Dieser Unterschied ist allerdings im Verhalten nicht beobachtbar – hier zeigen sich keine signifikanten Unterschiede. Sowohl türkische als auch österreichische Eltern weisen bei der Zuordnung von Spielsachen zu männlich und weiblich und auch bei der Frage, welche Spielsachen sie für ihre Kinder als wünschenswert empfinden, geschlechtsstereotype Muster auf. Diese Muster konnten auch in der Verfügbarkeit von Spielsachen und in der Spielinteraktion beobachtet werden.

Abstract (eng)

The aim of this study was to determine differences in gender stereotyped attitudes and behaviors between Austrian and Turkish parents of 3- to 6-yearold children. Because toys are an important tool in the development of understanding of gender roles and gender-stereotyped behavior, the focus has been set on them. A key factor in this work is the comparison between Austrian and Turkish parents, as there seems to be a gap in research in this area. Turkish parents are attributed to cling strongly to traditional patterns, so it was assumed that Austrian parents will be more egalitarian in their genderstereotyped attitudes and behaviors, than Turkish parents will be. 298 (220 Austrian and 78 Turkish) parents with children aged 3 to 6 years were investigated using a paper-pencil and online survey. A questionnaire measured the attitudes to normative gender roles (NGRO) and besides, pictures of 5 feminine, 5 macsuline and 5 neutral toys, and 8 toys which promote educational skills, were presented. In educational toys a distinction was made between specific and general educational toys. General educational toys promote skills, which are attributed to girls, and specific educational toys promote skills, which are attributed to boys. Parents were asked to rate the toys based on their appropriateness for girls and/or for boys and their desirability for their own child. It was also examined, which of the shown toys were available for their child and how often parents play with their children with these toys. It was found that Austrian and Turkish parents mainly differ in their attitudes to gender roles. Compared to Austrian parents, Turkish parents reported to be more traditional in their attitudes. This difference, however, was not as strong in gender-stereotyped behavior – this proved only small differences, so that the hypotheses could be confirmed only partially. It appears that toys are gender stereotyped for both, Turkish and Austrian parents, and that gender stereotyped toys are more desired than neutral ones. Further studies in this area, especially on cultural differences in parent-child interaction, may be of importance.

Keywords (eng)
gender stereotypeseducationparentschildrengender rolestoys
Keywords (deu)
GeschlechtsstereotypeErziehungElternKinder GeschlechtsrollenSpielsachen
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1315055
rdau:P60550 (deu)
154 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
154
Study plan
Diplomstudium Psychologie
[UA]
[298]
Association (deu)
Members (1)
Title (deu)
Geschlechtsstereotype Einstellungen und Verhaltensweisen von österreichischen und türkischen Eltern von 3- bis 6-jährigen Kindern
Author
Seyma Betül Ergün
Abstract (deu)

Ziel dieser vorliegenden Studie war es Unterschiede in geschlechtsstereotypen Einstellungen und Verhaltensweisen zwischen österreichischen und türkischen Eltern von 3- bis 6-jährigen Kindern zu untersuchen. Türkischen Eltern wird zugeschrieben sich stark an traditionellen Mustern festzuhalten, daher wurde davon ausgegangen, dass österreichische Eltern in ihren Einstellungen und Verhaltensweisen egalitärer sind als türkische Eltern. 298 (220 österreichischen und 78 türkischen) Eltern wurde ein Fragebogen zu normativen Geschlechtsrollen (NGRO) vorgegeben und Bilder von typisch weiblichen, typisch männlichen, neutralen und bildungsfördernden Spielsachen präsentiert. Die Eltern wurden nach der Geschlechtstypisierung, der Erwünschtheit und der Verfügbarkeit der Spielsachen gefragt und gebeten anzugeben wie oft sie gemeinsam mit ihrem Kind mit diesen Spielsachen spielen. Zwischen österreichischen und türkischen Eltern konnten hauptsächlich Unterschiede in den Einstellungen zu Geschlechtsrollen gefunden werden. Türkische Eltern weisen im Vergleich zu österreichischen Eltern traditionellere Einstellungen auf. Dieser Unterschied ist allerdings im Verhalten nicht beobachtbar – hier zeigen sich keine signifikanten Unterschiede. Sowohl türkische als auch österreichische Eltern weisen bei der Zuordnung von Spielsachen zu männlich und weiblich und auch bei der Frage, welche Spielsachen sie für ihre Kinder als wünschenswert empfinden, geschlechtsstereotype Muster auf. Diese Muster konnten auch in der Verfügbarkeit von Spielsachen und in der Spielinteraktion beobachtet werden.

Abstract (eng)

The aim of this study was to determine differences in gender stereotyped attitudes and behaviors between Austrian and Turkish parents of 3- to 6-yearold children. Because toys are an important tool in the development of understanding of gender roles and gender-stereotyped behavior, the focus has been set on them. A key factor in this work is the comparison between Austrian and Turkish parents, as there seems to be a gap in research in this area. Turkish parents are attributed to cling strongly to traditional patterns, so it was assumed that Austrian parents will be more egalitarian in their genderstereotyped attitudes and behaviors, than Turkish parents will be. 298 (220 Austrian and 78 Turkish) parents with children aged 3 to 6 years were investigated using a paper-pencil and online survey. A questionnaire measured the attitudes to normative gender roles (NGRO) and besides, pictures of 5 feminine, 5 macsuline and 5 neutral toys, and 8 toys which promote educational skills, were presented. In educational toys a distinction was made between specific and general educational toys. General educational toys promote skills, which are attributed to girls, and specific educational toys promote skills, which are attributed to boys. Parents were asked to rate the toys based on their appropriateness for girls and/or for boys and their desirability for their own child. It was also examined, which of the shown toys were available for their child and how often parents play with their children with these toys. It was found that Austrian and Turkish parents mainly differ in their attitudes to gender roles. Compared to Austrian parents, Turkish parents reported to be more traditional in their attitudes. This difference, however, was not as strong in gender-stereotyped behavior – this proved only small differences, so that the hypotheses could be confirmed only partially. It appears that toys are gender stereotyped for both, Turkish and Austrian parents, and that gender stereotyped toys are more desired than neutral ones. Further studies in this area, especially on cultural differences in parent-child interaction, may be of importance.

Keywords (eng)
gender stereotypeseducationparentschildrengender rolestoys
Keywords (deu)
GeschlechtsstereotypeErziehungElternKinder GeschlechtsrollenSpielsachen
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1315056
Number of pages
154
Association (deu)