Title (eng)
The linguistic landscapes of two universities
a comparative study
Parallel title (deu)
"Die 'Linguistic Landscapes' zweier Universitäten: eine vergleichende Studie
Author
Rosa-Marie Mann
Advisor
Ute Smit
Assessor
Ute Smit
Abstract (deu)
Unter dem Aspekt der Internationalisierung und der Rolle der Sprache Englisch im Tertiärbereich wurde eine Studie für diese Diplomarbeit durchgeführt, in der die ‚Linguistic Landscapes’ zweier Universitäten (WU Wien (Österreich) und CBS København (Dänemark)) untersucht wurden. Die beiden Universitäten hatten beide einen wirtschaftlichen Schwerpunkt und für sie beide stand Internationalisierung im Mittelpunkt. Der Fokus der Diplomarbeit war es, zwei Fragen zu beantworten: 1) Wie viel Englisch und wie viel Deutsch/Dänisch wurde in den ‚Linguistic Landscapes’ der Universitäten gefunden? 2) Inwiefern wurden die Sprachpolitiken der Universitäten in den ‚Linguistic Landscapes’ widerspiegelt? Vor der Beschreibung der Studie wird der Begriff ‚Sprachpolitik’ eingeleitet, gefolgt von einer kurzen Diskussion über die Internationalisierung der Hochschulbildung (mit einem Fokus auf Englisch als Lingua Franca der Hochschulbildung). Anschließend wir der Begriff ‚Linguistic Landscaping’, der ein Teilgebiet der Soziolinguistik ist, erklärt, sowie einige Aspekte seiner Methodik. Weiters wird die Beziehung zwischen der ‚Linguistic Landscapes’ und der Sprachpolitik diskutiert, was für die Studie selbst essentiell ist. Noch vor der eigentlichen Studie werden die Länder der Universitäten, die Universitäten, sowie deren Sprachpolitik präsentiert. Für die Datenkollektion wurden hier hauptsächlich Interviews verwendet. In der ‚Linguistic Landscaping’ Studie werden die zwei Recherchefragen beantwortet: 1) Englisch ist führend in den ‚Linguistic Landscapes’ beider Universitäten und 2) die Sprachpolitiken beider Universitäten werden in den ‚Linguistic Landscapes’ der Universitäten reflektiert. Somit unterstreicht die Studie die Bedeutung der Auswirkungen der Sprachpolitiken auf die ‚Linguistic Landscapes’ und das erhöhende Auftreten von Englisch im Tertiärbereich.
Abstract (eng)
Considering the aspect of internationalization and the role of English in tertiary education, a study was carried out for this thesis in which the linguistic landscapes of two universities were examined. The two higher education institutions were both economy universities, which claimed to focus highly on internationalization: WU Vienna (Austria) and CBS Copenhagen (Denmark). There were two main questions aimed to be answered: 1) How much English and how much German/Danish was to be found in the linguistic landscapes of the universities’ campuses? 2) How far were the universities’ language policies reflected within the linguistic landscapes of the study? Before the description of the study, the term ‘language policy’ is introduced, followed by a short discussion about the internationalization of higher education, with a focus on English as a ‘lingua franca’ of tertiary education. Subsequently, the term ‘linguistic landscaping’ (which is a sub-field of sociolinguistics) is presented, as well as some aspects of its methodology. Then, the relation between linguistic landscaping and language policies is discussed, because this is essential for the study itself. Also, before the linguistic landscaping study itself, the countries, the universities as well as their language policies are presented. Data collection methods in order to investigate about the universities’ language policies are mainly interviews on both universities. In the study, the two research questions are answered: 1) English is dominant in both universities’ linguistic landscapes and 2) the universities’ language policies are reflected in their linguistic landscapes. Thus, the study underlines the importance of seeing what impact language policies can have on certain linguistic landscapes and the increasing occurrence of English in tertiary education.
Keywords (eng)
higher educationeducational language policylinguistic landscapingELF (English as a ‘lingua franca’)
Keywords (deu)
tertiäre BildungSprachpolitikLinguistic LandscapingELF (Englisch als Lingua Franca)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
93 S.
Number of pages
93
Study plan
Lehramtsstudium UF Englisch UF Geschichte, Sozialkunde, Polit.Bildg.
[UA]
[190]
[344]
[313]
Association (deu)
Title (eng)
The linguistic landscapes of two universities
a comparative study
Parallel title (deu)
"Die 'Linguistic Landscapes' zweier Universitäten: eine vergleichende Studie
Author
Rosa-Marie Mann
Abstract (deu)
Unter dem Aspekt der Internationalisierung und der Rolle der Sprache Englisch im Tertiärbereich wurde eine Studie für diese Diplomarbeit durchgeführt, in der die ‚Linguistic Landscapes’ zweier Universitäten (WU Wien (Österreich) und CBS København (Dänemark)) untersucht wurden. Die beiden Universitäten hatten beide einen wirtschaftlichen Schwerpunkt und für sie beide stand Internationalisierung im Mittelpunkt. Der Fokus der Diplomarbeit war es, zwei Fragen zu beantworten: 1) Wie viel Englisch und wie viel Deutsch/Dänisch wurde in den ‚Linguistic Landscapes’ der Universitäten gefunden? 2) Inwiefern wurden die Sprachpolitiken der Universitäten in den ‚Linguistic Landscapes’ widerspiegelt? Vor der Beschreibung der Studie wird der Begriff ‚Sprachpolitik’ eingeleitet, gefolgt von einer kurzen Diskussion über die Internationalisierung der Hochschulbildung (mit einem Fokus auf Englisch als Lingua Franca der Hochschulbildung). Anschließend wir der Begriff ‚Linguistic Landscaping’, der ein Teilgebiet der Soziolinguistik ist, erklärt, sowie einige Aspekte seiner Methodik. Weiters wird die Beziehung zwischen der ‚Linguistic Landscapes’ und der Sprachpolitik diskutiert, was für die Studie selbst essentiell ist. Noch vor der eigentlichen Studie werden die Länder der Universitäten, die Universitäten, sowie deren Sprachpolitik präsentiert. Für die Datenkollektion wurden hier hauptsächlich Interviews verwendet. In der ‚Linguistic Landscaping’ Studie werden die zwei Recherchefragen beantwortet: 1) Englisch ist führend in den ‚Linguistic Landscapes’ beider Universitäten und 2) die Sprachpolitiken beider Universitäten werden in den ‚Linguistic Landscapes’ der Universitäten reflektiert. Somit unterstreicht die Studie die Bedeutung der Auswirkungen der Sprachpolitiken auf die ‚Linguistic Landscapes’ und das erhöhende Auftreten von Englisch im Tertiärbereich.
Abstract (eng)
Considering the aspect of internationalization and the role of English in tertiary education, a study was carried out for this thesis in which the linguistic landscapes of two universities were examined. The two higher education institutions were both economy universities, which claimed to focus highly on internationalization: WU Vienna (Austria) and CBS Copenhagen (Denmark). There were two main questions aimed to be answered: 1) How much English and how much German/Danish was to be found in the linguistic landscapes of the universities’ campuses? 2) How far were the universities’ language policies reflected within the linguistic landscapes of the study? Before the description of the study, the term ‘language policy’ is introduced, followed by a short discussion about the internationalization of higher education, with a focus on English as a ‘lingua franca’ of tertiary education. Subsequently, the term ‘linguistic landscaping’ (which is a sub-field of sociolinguistics) is presented, as well as some aspects of its methodology. Then, the relation between linguistic landscaping and language policies is discussed, because this is essential for the study itself. Also, before the linguistic landscaping study itself, the countries, the universities as well as their language policies are presented. Data collection methods in order to investigate about the universities’ language policies are mainly interviews on both universities. In the study, the two research questions are answered: 1) English is dominant in both universities’ linguistic landscapes and 2) the universities’ language policies are reflected in their linguistic landscapes. Thus, the study underlines the importance of seeing what impact language policies can have on certain linguistic landscapes and the increasing occurrence of English in tertiary education.
Keywords (eng)
higher educationeducational language policylinguistic landscapingELF (English as a ‘lingua franca’)
Keywords (deu)
tertiäre BildungSprachpolitikLinguistic LandscapingELF (Englisch als Lingua Franca)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
93
Association (deu)
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