You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1320122
Title (deu)
Tru Nårvidsjen Blækk Metæll. Eine Bildanalyse der vermittelten Norwegenimagination durch ausgewählte norwegische Black-Metal-Bands in deren internationalem Rezeptionsraum.
Parallel title (eng)
Tru Nårvidsjen Blækk Metæll. An analysis of the visual material of selected norwegian Black Metal bands and the imagination of Norway transferred to their international audience.
Author
Theresa Kases
Advisor
Sven Hakon Rossel
Assessor
Sven Hakon Rossel
Abstract (deu)
Bei Black Metal handelt es sich um eine der extremsten Spielformen der sogenannten Metal- oder Heavy-Metal-Musik und wird von Szenevertrauten seit seinem Aufkommen in Norwegen in den 1990ern in engen Zusammenhang mit Norwegen gesetzt. Aufgrund dieser starken Verlinkung beim Publikum kann von einer Vermittlung norwegischer Kultur durch Black-Metal-Bands ausgegangen werden. Mithilfe einer Bildanalyse des gesamten visuellen CD-Albummaterials der drei ausgewählten norwegischen Black-Metal-Bands Darkthrone, Immortal und Carpathian Forest wird die Kulturvermittlung und deren unterschiedliche Ausprägung auf visueller Ebene untersucht. Als weiterführende Betrachtung wird außerdem dessen Bedeutung für das Publikum diskutiert. Die Ergebnisse der Analyse zeigen starke Tendenzen zu landschaftlicher und historischer Konnotation in der Vermittlung kultureller Elemente Norwegens. Außerdem wird Gebrauch vom Konzept der Nationalkultur gemacht, Regionalkultur hingegen findet sich nur stellenweise. Beim Publikum wird außerdem Interesse an der norwegischen Kultur durch die Möglichkeit auf den Erhalt von subkulturellem Kapital geweckt.
Abstract (eng)
Black Metal is one of the most extreme forms of the music genre Metal or Heavy Metal. It evolved in Norway during the 1990s and is from then on closely linked to this country and culture in the heads of the scene members. Due to this link between Black Metal and Norway which can be found in the audience there is a possibility for a transfer of norwegian culture within Black Metal. The analysis of the visual material of the CD-albums of the selected norwegian Black Metal bands Darkthrone, Immortal and Carpathian Forest shows the structure of this cultural transfer. The results oft he analysis show strong tendencies of the cultural elements in Black Metal linked to nature and history. The cultural elements are built on the concept of national culture rather than regiona culture. Furthermore the audience develops interest in the norwegian culture due to Black Metal which is supported by the possibility to gain subcultural capital.
Keywords (eng)
Metal StudiesBlack MetalCultural StudiesSubcultureNational cultureRegional cultureGlocalityDisembeddingReembedding
Keywords (deu)
Metal StudiesBlack MetalKulturwissenschaftCultural StudiesSubkulturNationalkulturBildanalyseRegionalkulturGlokalität
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1320122
rdau:P60550 (deu)
237 S. : Ill.
Number of pages
237
Study plan
Masterstudium Skandinavistik
[UA]
[066]
[868]
Members (1)
Title (deu)
Tru Nårvidsjen Blækk Metæll. Eine Bildanalyse der vermittelten Norwegenimagination durch ausgewählte norwegische Black-Metal-Bands in deren internationalem Rezeptionsraum.
Parallel title (eng)
Tru Nårvidsjen Blækk Metæll. An analysis of the visual material of selected norwegian Black Metal bands and the imagination of Norway transferred to their international audience.
Author
Theresa Kases
Abstract (deu)
Bei Black Metal handelt es sich um eine der extremsten Spielformen der sogenannten Metal- oder Heavy-Metal-Musik und wird von Szenevertrauten seit seinem Aufkommen in Norwegen in den 1990ern in engen Zusammenhang mit Norwegen gesetzt. Aufgrund dieser starken Verlinkung beim Publikum kann von einer Vermittlung norwegischer Kultur durch Black-Metal-Bands ausgegangen werden. Mithilfe einer Bildanalyse des gesamten visuellen CD-Albummaterials der drei ausgewählten norwegischen Black-Metal-Bands Darkthrone, Immortal und Carpathian Forest wird die Kulturvermittlung und deren unterschiedliche Ausprägung auf visueller Ebene untersucht. Als weiterführende Betrachtung wird außerdem dessen Bedeutung für das Publikum diskutiert. Die Ergebnisse der Analyse zeigen starke Tendenzen zu landschaftlicher und historischer Konnotation in der Vermittlung kultureller Elemente Norwegens. Außerdem wird Gebrauch vom Konzept der Nationalkultur gemacht, Regionalkultur hingegen findet sich nur stellenweise. Beim Publikum wird außerdem Interesse an der norwegischen Kultur durch die Möglichkeit auf den Erhalt von subkulturellem Kapital geweckt.
Abstract (eng)
Black Metal is one of the most extreme forms of the music genre Metal or Heavy Metal. It evolved in Norway during the 1990s and is from then on closely linked to this country and culture in the heads of the scene members. Due to this link between Black Metal and Norway which can be found in the audience there is a possibility for a transfer of norwegian culture within Black Metal. The analysis of the visual material of the CD-albums of the selected norwegian Black Metal bands Darkthrone, Immortal and Carpathian Forest shows the structure of this cultural transfer. The results oft he analysis show strong tendencies of the cultural elements in Black Metal linked to nature and history. The cultural elements are built on the concept of national culture rather than regiona culture. Furthermore the audience develops interest in the norwegian culture due to Black Metal which is supported by the possibility to gain subcultural capital.
Keywords (eng)
Metal StudiesBlack MetalCultural StudiesSubcultureNational cultureRegional cultureGlocalityDisembeddingReembedding
Keywords (deu)
Metal StudiesBlack MetalKulturwissenschaftCultural StudiesSubkulturNationalkulturBildanalyseRegionalkulturGlokalität
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1320123
Number of pages
237