You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1322229
Title (deu)
Die Ökonomisierung des Selbst am Beispiel von Online-Partnersuchdiensten
Parallel title (eng)
Economization of the Self: Based on the Example of Online Dating Sites
Author
Ines Gvozdar
Advisor
Karl Anton Fröschl
Assessor
Karl Anton Fröschl
Abstract (deu)
Online-Dating gehört heutzutage zu den lukrativen Branchen des eBusiness. Die vorliegende Masterarbeit „Die Ökonomisierung des Selbst am Beispiel von Online-Partnersuchdiensten“ gibt einen Überblick über die besonderen Aspekte des Online-Datings, die neue Möglichkeiten - sowohl für die Partnersuche im Internet, als auch für Geschäftsbereiche im eBusiness - eröffnen. Es wird erklärt was Ökonomisierung privater Lebensbereiche eines Menschen bedeutet und wie dieses Phänomen am Beispiel der Online-Dating Branche erkennbar ist. Zudem wird das Geschäftsmodell eines Online-Dating Nischenanbieters im Rahmen einer Fallstudie vorgestellt. In der Fallstudie werden wichtige theoretische Besonderheiten des Online-Datings am Beispiel aus der Praxis gezeigt. Die Daten aus der Fallstudie wurden durch ein Experteninterview (Geschäftsführerin der Online-Dating Plattform - kathTreff) erhoben.
Abstract (eng)
Online dating is nowadays a profitable industry within the eBusiness area. This master thesis „Economization of the Self: Based on the Example of Online Dating Sites“, represents an overview of the specific features of online dating, which substantially influences two aspects. On the one hand, online dating influences new ways of meeting mates and potential partners on the internet, and on the other hand, it opens new possibilities regarding business areas in eBusiness. Furthermore, this thesis will provide an explanation of the economization of an individual personal sphere and its relation to the online dating industry. Moreover, a case study about the business model of a niche dating site will be presented in this thesis. The most important theoretical findings about online dating will be shown on practical examples within the case study. Data from the case study was gathered through an expert interview - CEO of the online dating site „kath-Treff“.
Keywords (eng)
Online DatingOnline Dating SitesInternet DatingEconomizationOnline Dating IndustryNiche Dating SitesBusiness Models within eBusiness
Keywords (deu)
Online-DatingOnline-PartnersuchdiensteÖkonomisierungSelbstökonomisierungPartnersuche im InternetOnline-Dating BrancheDating-NischenanbieterGeschäftsmodelle im eBusiness
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1322229
rdau:P60550 (deu)
IX, 151 Seiten : Illustrationen
Number of pages
160
Members (1)
Title (deu)
Die Ökonomisierung des Selbst am Beispiel von Online-Partnersuchdiensten
Parallel title (eng)
Economization of the Self: Based on the Example of Online Dating Sites
Author
Ines Gvozdar
Abstract (deu)
Online-Dating gehört heutzutage zu den lukrativen Branchen des eBusiness. Die vorliegende Masterarbeit „Die Ökonomisierung des Selbst am Beispiel von Online-Partnersuchdiensten“ gibt einen Überblick über die besonderen Aspekte des Online-Datings, die neue Möglichkeiten - sowohl für die Partnersuche im Internet, als auch für Geschäftsbereiche im eBusiness - eröffnen. Es wird erklärt was Ökonomisierung privater Lebensbereiche eines Menschen bedeutet und wie dieses Phänomen am Beispiel der Online-Dating Branche erkennbar ist. Zudem wird das Geschäftsmodell eines Online-Dating Nischenanbieters im Rahmen einer Fallstudie vorgestellt. In der Fallstudie werden wichtige theoretische Besonderheiten des Online-Datings am Beispiel aus der Praxis gezeigt. Die Daten aus der Fallstudie wurden durch ein Experteninterview (Geschäftsführerin der Online-Dating Plattform - kathTreff) erhoben.
Abstract (eng)
Online dating is nowadays a profitable industry within the eBusiness area. This master thesis „Economization of the Self: Based on the Example of Online Dating Sites“, represents an overview of the specific features of online dating, which substantially influences two aspects. On the one hand, online dating influences new ways of meeting mates and potential partners on the internet, and on the other hand, it opens new possibilities regarding business areas in eBusiness. Furthermore, this thesis will provide an explanation of the economization of an individual personal sphere and its relation to the online dating industry. Moreover, a case study about the business model of a niche dating site will be presented in this thesis. The most important theoretical findings about online dating will be shown on practical examples within the case study. Data from the case study was gathered through an expert interview - CEO of the online dating site „kath-Treff“.
Keywords (eng)
Online DatingOnline Dating SitesInternet DatingEconomizationOnline Dating IndustryNiche Dating SitesBusiness Models within eBusiness
Keywords (deu)
Online-DatingOnline-PartnersuchdiensteÖkonomisierungSelbstökonomisierungPartnersuche im InternetOnline-Dating BrancheDating-NischenanbieterGeschäftsmodelle im eBusiness
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1322230
Number of pages
160