Title (eng)
Humor styles and their relation to creativity
about the mediating role of affect
Parallel title (deu)
Humorstile und deren Beziehung zu Kreativität
Author
Lisa Obereder
Advisor
Tabea Scheel
Assessor
Tabea Scheel
Abstract (deu)
Humor und Kreativität werden in der Arbeitswelt hoch geschätzt aufgrund ihrer positiven Auswirkungen sowohl auf Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter als auch auf Organisationen. Diese Studie ist die erste, die die Beziehung zwischen vier Humorstilen und Kreativität unter Berücksichtigung von Affekt als Mediatorvariable untersucht. 165 Studierende füllten eine kurze, arbeitsbezogene Version des Humor Styles Questionnaire und die Positive and Negative Affect Schedule aus, zudem bearbeiteten sie drei Aufgaben aus dem Verbalen Kreativitätstest. Die Ergebnisse zeigten keinen direkten Zusammenhang zwischen den Humorstilen und Kreativität, wobei der selbstabwertende Humorstil einen indirekten Effekt auf drei Facetten von Kreativität über negativen Affekt aufwies. Der gefundene Effekt ist konkordant mit dem Persistenz Pfad des dual pathway to creativity model, welches annimmt, dass nicht nur positiver sondern auch negativer Affekt die Kreativität steigern kann wegen erhöhter Persistenz. Der selbstaufwertende Humorstil korrelierte positiv mit positivem Affekt, jedoch stand positiver Affekt im Vergleich zu negativem Affekt in keinem signifikanten Zusammenhang mit Kreativität. Zukünftige Forschung sollte besonders die Rolle von Motivation in der Beziehung zwischen Affekt und Kreativität fokussieren.
Abstract (eng)
Humor and creativity are highly valued in the workplace due to their numerous benefits for employees and organizations. Though past research addressed the relationship between humor and creativity, this study is the first to examine the relationship between four humor styles and creativity, and affect as mediator variable. Participants were 165 students, who filled out a questionnaire including the short work-related Humor Styles Questionnaire, the Positive and Negative Affect Schedule, and three tasks on verbal creativity. Results showed that none of the four humor styles were directly related to creativity, whereas the self-defeating humor style had an indirect effect on three indicators of creativity (i.e., fluency, appropriateness, flexibility) through negative affect. This is in line with the persistence pathway of the dual pathway to creativity model, assuming that negative affect can enhance creativity because of increased perseverance. The self-enhancing humor style was positively correlated to positive affect, but positive affect in contrast to negative affect was not found to be related to creativity. Future research should investigate the role of task motivation in the relationship between affect and creativity.
Keywords (eng)
humor stylescreativityaffectdual pathway to creativity model
Keywords (deu)
HumorstileKreativitätAffektDual Pathway to Creativity Model
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
76 Seiten
Number of pages
77
Study plan
Masterstudium Psychologie
[UA]
[066]
[840]
Association (deu)
Title (eng)
Humor styles and their relation to creativity
about the mediating role of affect
Parallel title (deu)
Humorstile und deren Beziehung zu Kreativität
Author
Lisa Obereder
Abstract (deu)
Humor und Kreativität werden in der Arbeitswelt hoch geschätzt aufgrund ihrer positiven Auswirkungen sowohl auf Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter als auch auf Organisationen. Diese Studie ist die erste, die die Beziehung zwischen vier Humorstilen und Kreativität unter Berücksichtigung von Affekt als Mediatorvariable untersucht. 165 Studierende füllten eine kurze, arbeitsbezogene Version des Humor Styles Questionnaire und die Positive and Negative Affect Schedule aus, zudem bearbeiteten sie drei Aufgaben aus dem Verbalen Kreativitätstest. Die Ergebnisse zeigten keinen direkten Zusammenhang zwischen den Humorstilen und Kreativität, wobei der selbstabwertende Humorstil einen indirekten Effekt auf drei Facetten von Kreativität über negativen Affekt aufwies. Der gefundene Effekt ist konkordant mit dem Persistenz Pfad des dual pathway to creativity model, welches annimmt, dass nicht nur positiver sondern auch negativer Affekt die Kreativität steigern kann wegen erhöhter Persistenz. Der selbstaufwertende Humorstil korrelierte positiv mit positivem Affekt, jedoch stand positiver Affekt im Vergleich zu negativem Affekt in keinem signifikanten Zusammenhang mit Kreativität. Zukünftige Forschung sollte besonders die Rolle von Motivation in der Beziehung zwischen Affekt und Kreativität fokussieren.
Abstract (eng)
Humor and creativity are highly valued in the workplace due to their numerous benefits for employees and organizations. Though past research addressed the relationship between humor and creativity, this study is the first to examine the relationship between four humor styles and creativity, and affect as mediator variable. Participants were 165 students, who filled out a questionnaire including the short work-related Humor Styles Questionnaire, the Positive and Negative Affect Schedule, and three tasks on verbal creativity. Results showed that none of the four humor styles were directly related to creativity, whereas the self-defeating humor style had an indirect effect on three indicators of creativity (i.e., fluency, appropriateness, flexibility) through negative affect. This is in line with the persistence pathway of the dual pathway to creativity model, assuming that negative affect can enhance creativity because of increased perseverance. The self-enhancing humor style was positively correlated to positive affect, but positive affect in contrast to negative affect was not found to be related to creativity. Future research should investigate the role of task motivation in the relationship between affect and creativity.
Keywords (eng)
humor stylescreativityaffectdual pathway to creativity model
Keywords (deu)
HumorstileKreativitätAffektDual Pathway to Creativity Model
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
77
Association (deu)
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