You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1324827
Title (eng)
Unnatural and unreliable narration on screen
Parallel title (deu)
Unnatürliche und Unzuverlässige Erzählung im Film
Author
Patricia Anne Moises
Advisor
Eva Zettelmann
Assessor
Eva Zettelmann
Abstract (deu)
Diese Arbeit erforscht die Techniken des Drehbuchs und der Kamera welche die Verfilmung von unzuverlässig erzählten Texten erlauben. Die Methoden die Filmmacher verwenden um Erzähltechniken wie Perspektivität und die Einbeziehung von Unzuverlässligkeitssignalen zu realisieren werden untersucht und analysiert. Perspektivität und Fokalisierung sowie die Persönlichkeit des unzuverlässigen Erzählers sind für diese Arbeit besonders bedeutend, weil das Ausmaß der Subjektivität des Texts von dem Fokalisierungsgrad abhängt. Da es eine Hauptfunktion des unzuverlässigen Erzählens ist den Zuschauer zu täuschen wird diese Arbeit auch erforschen wie ein Film Informationen vorenthalten kann. Diese Methoden müssen aber auch im Kontext der rhetorischen und konstruktivistischen Theorien analysiert werden. Der rhetorische Denkansatz betrachtet den Text wie er von dem Schriftsteller kreiert wird und bezieht daher auch den ‚impliziten Autor‘ ein. Die konstruktivistische Herangehensweise betrifft die Rezeption und Interpretation der Narrative durch den Leser oder Zuschauer durch Wahrnehmung der im Text vorhandenen Unzuverlässigkeitssignale. Da ein Großteil der Information in einem Film statt verbal visuell übermittelt wird ist die Rolle der Kamera von besonderem Interesse. Um die Realisierung von unzuverlässiger Erzählung im Film zu erforschen werden drei unzuverlässig erzählte Filme untersucht. Bryan Singers The Usual Suspects und David Finchers Fight Club sind aufgrund ihrer unzuverlässigen Erzähler weithin bekannt, wobei die Techniken die verwendet werden um den Zuschauer irrezuführen schon in akademischen Kreisen diskutiert worden sind. Diese Arbeit soll mit Hilfe eines dritten Films, Gerard Stembridges About Adam, die offensichtliche Lücke in der narratologischen Forschung schließen, die bisher noch nicht festgestellt hat, wie und warum der Zuschauer vom Medium Film getäuscht werden kann.
Abstract (eng)
This thesis investigates the compositional and camera techniques which allow unreliable narration to be shown on screen. The methods which filmmakers use to realise narrative techniques such as perspectivity and the inclusion of unreliability markers are examined and analysed. Perspectivity and focalisation, as well as the character of the narrators of unreliable texts are a special focus of this thesis, as the level of subjectivity of the text depends upon the extent to which it is focalised. Because the function of unreliable narration is frequently to temporarily mislead the viewer, this thesis will also determine how information can be withheld from the viewer. The techniques used must also, however, be analysed in the context of both the rhetorical and the constructivist approach. The rhetorical approach concerns the text as composed by the author and includes the creation of the ‘implied author’. The constructivist approach applies to the reception of the text by the reader or viewer and the interpretation of the narrative in accordance with the acknowledgement of literary devices used to signal unnatural narration. As most of the information in a film is transmitted visually, not verbally, the role of the camera is of particular interest. In order to investigate the realisation of unreliable narration on screen, three films which employ unreliability are discussed. Bryan Singer’s The Usual Suspects and David Fincher’s Fight Club are well known for their use of unreliable narrators; the techniques used to achieve this effect of unbalancing the viewer have been the subject of some academic discussion. With the aid of a third film, Gerard Stembridge’s About Adam, this thesis is intended to help bridge the apparent gap in the field of narratological research which has so far failed to state just how and why the viewer can be deceived by the medium of film.
Keywords (eng)
Unreliable NarrationThe Usual Suspects /Fight ClubAbout Adam
Keywords (deu)
Unzuverlässiges ErzählenThe Usual SuspectsFight ClubAbout Adam
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1324827
rdau:P60550 (deu)
98 Seiten
Number of pages
101
Members (1)
Title (eng)
Unnatural and unreliable narration on screen
Parallel title (deu)
Unnatürliche und Unzuverlässige Erzählung im Film
Author
Patricia Anne Moises
Abstract (deu)
Diese Arbeit erforscht die Techniken des Drehbuchs und der Kamera welche die Verfilmung von unzuverlässig erzählten Texten erlauben. Die Methoden die Filmmacher verwenden um Erzähltechniken wie Perspektivität und die Einbeziehung von Unzuverlässligkeitssignalen zu realisieren werden untersucht und analysiert. Perspektivität und Fokalisierung sowie die Persönlichkeit des unzuverlässigen Erzählers sind für diese Arbeit besonders bedeutend, weil das Ausmaß der Subjektivität des Texts von dem Fokalisierungsgrad abhängt. Da es eine Hauptfunktion des unzuverlässigen Erzählens ist den Zuschauer zu täuschen wird diese Arbeit auch erforschen wie ein Film Informationen vorenthalten kann. Diese Methoden müssen aber auch im Kontext der rhetorischen und konstruktivistischen Theorien analysiert werden. Der rhetorische Denkansatz betrachtet den Text wie er von dem Schriftsteller kreiert wird und bezieht daher auch den ‚impliziten Autor‘ ein. Die konstruktivistische Herangehensweise betrifft die Rezeption und Interpretation der Narrative durch den Leser oder Zuschauer durch Wahrnehmung der im Text vorhandenen Unzuverlässigkeitssignale. Da ein Großteil der Information in einem Film statt verbal visuell übermittelt wird ist die Rolle der Kamera von besonderem Interesse. Um die Realisierung von unzuverlässiger Erzählung im Film zu erforschen werden drei unzuverlässig erzählte Filme untersucht. Bryan Singers The Usual Suspects und David Finchers Fight Club sind aufgrund ihrer unzuverlässigen Erzähler weithin bekannt, wobei die Techniken die verwendet werden um den Zuschauer irrezuführen schon in akademischen Kreisen diskutiert worden sind. Diese Arbeit soll mit Hilfe eines dritten Films, Gerard Stembridges About Adam, die offensichtliche Lücke in der narratologischen Forschung schließen, die bisher noch nicht festgestellt hat, wie und warum der Zuschauer vom Medium Film getäuscht werden kann.
Abstract (eng)
This thesis investigates the compositional and camera techniques which allow unreliable narration to be shown on screen. The methods which filmmakers use to realise narrative techniques such as perspectivity and the inclusion of unreliability markers are examined and analysed. Perspectivity and focalisation, as well as the character of the narrators of unreliable texts are a special focus of this thesis, as the level of subjectivity of the text depends upon the extent to which it is focalised. Because the function of unreliable narration is frequently to temporarily mislead the viewer, this thesis will also determine how information can be withheld from the viewer. The techniques used must also, however, be analysed in the context of both the rhetorical and the constructivist approach. The rhetorical approach concerns the text as composed by the author and includes the creation of the ‘implied author’. The constructivist approach applies to the reception of the text by the reader or viewer and the interpretation of the narrative in accordance with the acknowledgement of literary devices used to signal unnatural narration. As most of the information in a film is transmitted visually, not verbally, the role of the camera is of particular interest. In order to investigate the realisation of unreliable narration on screen, three films which employ unreliability are discussed. Bryan Singer’s The Usual Suspects and David Fincher’s Fight Club are well known for their use of unreliable narrators; the techniques used to achieve this effect of unbalancing the viewer have been the subject of some academic discussion. With the aid of a third film, Gerard Stembridge’s About Adam, this thesis is intended to help bridge the apparent gap in the field of narratological research which has so far failed to state just how and why the viewer can be deceived by the medium of film.
Keywords (eng)
Unreliable NarrationThe Usual Suspects /Fight ClubAbout Adam
Keywords (deu)
Unzuverlässiges ErzählenThe Usual SuspectsFight ClubAbout Adam
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1324828
Number of pages
101