You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1326724
Title (eng)
Application of the uncapacitated multiple allocation p-hub median problem to the Norwegian air transportation network
Parallel title (deu)
Anwendung des Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median Problems auf das norwegische Lufttransport Netzwerk
Author
Markus Zobel
Adviser
Richard Hartl
Assessor
Richard Hartl
Abstract (deu)
In dieser Masterarbeit wird ein Model für das Hub Location Problem auf ein reales Fallbeispiel im Bereich der Netzwerkplanung von Fluglinien angewandt. Im Detail befasst sich die Arbeit mit der Anwendung des „uncapacitated multiple allocation p-hub median problem” (UMApHMP) auf das norwegische Passagierflugnetzwerk. Dabei ist das ausgewählte Model in der Lage mit speziellen Eigenschaften, wie ein Netzwerk in einem entlegenen Gebiet, eine nicht-lineare Abstandsmatrix oder verschieden hohe öffentliche Förderungen auf bestimmten Strecken, fertig zu werden. Obwohl das Model nur wenige Eingabedaten benötigt, zeigen die Ergebnisse, dass es geeignet ist, ein reales Fallbeispiel zu lösen. Der Hub-Standort sowie die Routenzuweisung des Models gleichen dabei weitgehend dem realen Fallbeispiel. In einigen Fällen kommt es jedoch zu einer Abweichung aus operationellen Gründen. Eine weitere Berechnung ergibt, dass die öffentlichen Förderungen auf manchen Strecken keinen Einfluss auf das Modelnetzwerk haben. Schließlich werden einige Hinweise präsentiert, die auf eine Quersubventionierung kommerzieller Strecken mit den Kompensationsgeldern der geförderten Strecken hindeuten.
Abstract (eng)
This thesis deals with the application of a model for the Hub Location Problem to a real-world case in the area of airline network planning. More specific, the uncapacitated multiple allocation p-hub median problem (UMApHMP) is applied to the Norwegian passenger airline network. Thereby, the selected model copes with special conditions such as a network located in a remote area, a nonlinear distance matrix or different levels of public subsidies on certain routes. Although the model requires only a minimum of input data, the results show that it is suitable to solve a real-world case. Both, hub location and route allocation of the model mostly correspond to the real-world case. However, there are some cases where they differ due to operational reasons. Another computational experiment reveals that the public subsidies paid for some routes do not have any impact on the model network. Finally, this thesis shows some indications for a cross-subsidizing of commercial routes with compensation paid for subsidized routes.
Keywords (eng)
Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median ProblemUMApHMPNorwayaviationhub locationlineare optimizationremote regionnetworkairlineWiderøeSASNorwegian Air ShuttleHub Location Problempassenger network
Keywords (deu)
Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median ProblemUMApHMPNorwegenLuftfahrtHub Standortlineare Optimierungentlegene RegionNetzwerkFluglinieWiderøeSASNorwegian Air ShuttleHub Location ProblemPassagiernetzwerk
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1326724
rdau:P60550 (deu)
VII, 57 Seiten
Number of pages
71
Members (1)
Title (eng)
Application of the uncapacitated multiple allocation p-hub median problem to the Norwegian air transportation network
Parallel title (deu)
Anwendung des Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median Problems auf das norwegische Lufttransport Netzwerk
Author
Markus Zobel
Abstract (deu)
In dieser Masterarbeit wird ein Model für das Hub Location Problem auf ein reales Fallbeispiel im Bereich der Netzwerkplanung von Fluglinien angewandt. Im Detail befasst sich die Arbeit mit der Anwendung des „uncapacitated multiple allocation p-hub median problem” (UMApHMP) auf das norwegische Passagierflugnetzwerk. Dabei ist das ausgewählte Model in der Lage mit speziellen Eigenschaften, wie ein Netzwerk in einem entlegenen Gebiet, eine nicht-lineare Abstandsmatrix oder verschieden hohe öffentliche Förderungen auf bestimmten Strecken, fertig zu werden. Obwohl das Model nur wenige Eingabedaten benötigt, zeigen die Ergebnisse, dass es geeignet ist, ein reales Fallbeispiel zu lösen. Der Hub-Standort sowie die Routenzuweisung des Models gleichen dabei weitgehend dem realen Fallbeispiel. In einigen Fällen kommt es jedoch zu einer Abweichung aus operationellen Gründen. Eine weitere Berechnung ergibt, dass die öffentlichen Förderungen auf manchen Strecken keinen Einfluss auf das Modelnetzwerk haben. Schließlich werden einige Hinweise präsentiert, die auf eine Quersubventionierung kommerzieller Strecken mit den Kompensationsgeldern der geförderten Strecken hindeuten.
Abstract (eng)
This thesis deals with the application of a model for the Hub Location Problem to a real-world case in the area of airline network planning. More specific, the uncapacitated multiple allocation p-hub median problem (UMApHMP) is applied to the Norwegian passenger airline network. Thereby, the selected model copes with special conditions such as a network located in a remote area, a nonlinear distance matrix or different levels of public subsidies on certain routes. Although the model requires only a minimum of input data, the results show that it is suitable to solve a real-world case. Both, hub location and route allocation of the model mostly correspond to the real-world case. However, there are some cases where they differ due to operational reasons. Another computational experiment reveals that the public subsidies paid for some routes do not have any impact on the model network. Finally, this thesis shows some indications for a cross-subsidizing of commercial routes with compensation paid for subsidized routes.
Keywords (eng)
Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median ProblemUMApHMPNorwayaviationhub locationlineare optimizationremote regionnetworkairlineWiderøeSASNorwegian Air ShuttleHub Location Problempassenger network
Keywords (deu)
Uncapacitated Multiple Allocation p-Hub Median ProblemUMApHMPNorwegenLuftfahrtHub Standortlineare Optimierungentlegene RegionNetzwerkFluglinieWiderøeSASNorwegian Air ShuttleHub Location ProblemPassagiernetzwerk
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1326725
Number of pages
71