You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1328229
Title (eng)
In defense of teaching literature in EFL classrooms
why and how literatures in English should be included in the Austrian school system
Parallel title (deu)
Plädoyer für das Unterrichten von Literatur im Englischunterricht : wie und warum englische Literatur Teil des österreichischen Bildungssystems sein sollte
Author
Constantine Georgantzas
Advisor
Igor Maver
Assessor
Igor Maver
Abstract (deu)
Seit der Einführung des Kompetenzmodells durch den Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GeRS) im Jahre 2001 und der Zentralmatura im Jahre 2015 nimmt die Literatur nur noch einen peripheren Platz im Rahmen des EFL Unterrichts in Österreich ein. Diese Arbeit wird die Gründe für eine Umkehrung dieses Prozesses erforschen sowie Methoden zur Durchführung eines Literatur-zentrierten Unterrichts im Rahmen rezenter bildungspolitischer Entwicklungen aufzeigen. Im Kapitel 2 werde ich zeigen, dass die Literatur in der Förderung sprachlicher Fähigkeiten sowie in der charakterlichen und moralischen Erziehung, die Empathie, kritisches und selbstständiges Denken und andere bereits von der Aufklärung geforderten Eigenschaften und Fähigkeiten umfasst, eine Schlüsselrolle spielt. Acht Prinzipien, die ich als konkrete Anleitung für einen Literatur-zentrierten Unterricht entwickelte, werden im Kapitel 3 vorgestellt.
Abstract (eng)
The role of literature in English as a Foreign Language (EFL) classrooms in Austria has shifted greatly to the periphery in response to the introduction of the competence model of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) in 2001 and the centralization of the finishing examinations (Matura) in 2015. This thesis explores why this development should be reversed and how teachers can conduct literature-centered classrooms within the framework of recent changes in educational policy. ¬¬In Chapter 2, I will show that literature plays a prominent role in the acquisition of linguistic capabilities as well as in character building and moral education, which includes empathy, critical and independent thinking and other faculties which have been championed since the Enlightenment. In Chapter 3, eight principles that I have developed to offer concrete guidance in literature-centered EFL teaching will be introduced.
Keywords (eng)
literaturereadingAHSMaturaeducationELFESLTESOL
Keywords (deu)
LiteraturLesenAHSMaturaBildungELFESLTESOL
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1328229
rdau:P60550 (deu)
90 Seiten : Illustrationen
Number of pages
100
Study plan
Lehramtsstudium UF Englisch UF Mathematik
[UA]
[190]
[344]
[406]
Members (1)
Title (eng)
In defense of teaching literature in EFL classrooms
why and how literatures in English should be included in the Austrian school system
Parallel title (deu)
Plädoyer für das Unterrichten von Literatur im Englischunterricht : wie und warum englische Literatur Teil des österreichischen Bildungssystems sein sollte
Author
Constantine Georgantzas
Abstract (deu)
Seit der Einführung des Kompetenzmodells durch den Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmen für Sprachen (GeRS) im Jahre 2001 und der Zentralmatura im Jahre 2015 nimmt die Literatur nur noch einen peripheren Platz im Rahmen des EFL Unterrichts in Österreich ein. Diese Arbeit wird die Gründe für eine Umkehrung dieses Prozesses erforschen sowie Methoden zur Durchführung eines Literatur-zentrierten Unterrichts im Rahmen rezenter bildungspolitischer Entwicklungen aufzeigen. Im Kapitel 2 werde ich zeigen, dass die Literatur in der Förderung sprachlicher Fähigkeiten sowie in der charakterlichen und moralischen Erziehung, die Empathie, kritisches und selbstständiges Denken und andere bereits von der Aufklärung geforderten Eigenschaften und Fähigkeiten umfasst, eine Schlüsselrolle spielt. Acht Prinzipien, die ich als konkrete Anleitung für einen Literatur-zentrierten Unterricht entwickelte, werden im Kapitel 3 vorgestellt.
Abstract (eng)
The role of literature in English as a Foreign Language (EFL) classrooms in Austria has shifted greatly to the periphery in response to the introduction of the competence model of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) in 2001 and the centralization of the finishing examinations (Matura) in 2015. This thesis explores why this development should be reversed and how teachers can conduct literature-centered classrooms within the framework of recent changes in educational policy. ¬¬In Chapter 2, I will show that literature plays a prominent role in the acquisition of linguistic capabilities as well as in character building and moral education, which includes empathy, critical and independent thinking and other faculties which have been championed since the Enlightenment. In Chapter 3, eight principles that I have developed to offer concrete guidance in literature-centered EFL teaching will be introduced.
Keywords (eng)
literaturereadingAHSMaturaeducationELFESLTESOL
Keywords (deu)
LiteraturLesenAHSMaturaBildungELFESLTESOL
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1328230
Number of pages
100